طلوع دوباره شرق از غرب آسیا

به گزارش وبلاگ وردپرس، انتها عملیات چشمه صلح ترکیه بر علیه کُردهای سوریه توسط سرگئی لاورف اعلام شد و این را می توان به معنای پیروزی دیگری برای روسها در خاورمیانه تفسیر کرد.

طلوع دوباره شرق از غرب آسیا

در حالی که دولت آمریکا در خصوص خروج ناگهانی نیروهای خود از شرق فرات دچار خطای استراتژیک شد و نمودها را به عنوان متحد در آن منطقه به حال خود رها کرد ، ترکیه که از مدتها قبل در فکر حمله به این منطقه بود سریعا به مواضع نمودها در شمال سوریه حمله نمود ولی انتظار چنین واکنشی را از متحدان خود در ناتو و منطقه و حتی ایران نداشت .

محکومیت حمله ترکیه به نمودهای سوریه از همه جا به گوش میرسید و وضع تحریم های اقتصادی از سوی اروپا و آمریکا برای اقتصاد ترکیه به شدت زیان بار بود و هشداری بود بر رکودی تازه بر اقتصاد این کشور .

به نظر، خود اردوغان نیز تمایلی به باز نمودن جبهه جنگی جدیدی نداشت و تحت تاثیر فشار احزاب ملی گرای ترکیه مانند حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) که بزرگترین متحد حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه است و با نظر به انتخابات آینده این کشور و جذب آرای ملی گرایان و برای نمایش قدرت تصمیم به حمله جدید به شمال شرق سوریه گرفت .

به هر حال پس از ماه ها مذاکره ترکیه و آمریکا در خصوص شرق فرات در سوریه و به دست نیامدن نتیجه تعیین، در نهایت مذاکره رجب طیب اردوغان و ولادمیر پوتین در شهر سوچی سرانجام بخش این بحران بود ، شش ساعت مذاکره پشت درهای بسته و حصول موافقت نامه که اردوغان آن را تاریخی توصیف کرد .

در واقع اردوغان در سوچی تا حدودی توانست تضامینی که از آمریکا در قبال نمودها میخواست از طرف روسی به دست آورد و اردوغان میدانست که حصول چنین نتایجی برای ترکیه به وسیله ادامه درگیری نظامی ناممکن یا بسیار زمان بر است .

دور کردن نیروهای ی.پ.گ از مرزهای ترکیه میتواند دستاورد مناسبی برای اردوغان باشد اما برد اصلی در این زمینه با روسها بود که جای پای خود در شرق و شمال سوریه نیز باز کردند و اکنون به جای گشتهای مشترک نظامی آمریکایی - ترکی در این منطقه ، گشتهای مشترک روسی و ترکی شروع به فعالیت نموده اند .

ارتش سوریه نیز تقریبا پس از 5 سال دوباره به مناطق کردنشین شرق سوریه بازگشته است و البته در این سالها دولت مرکزی سوریه با نمودهای سوریه و حزب کردی اتحاد دموکراتیک در ارتباط و همکاری بودند و به نظر چنین اتفاقی از قبل قابل پیشبینی بود .

هنوز مناطق وسیعی در خاک سوریه در اختیار نمودهای سوریه قرار گرفته است و با اینکه در ظاهر از مرزهای ترکیه تا عمق سی کلیومتر فاصله گرفته اند تشکیلات سیاسی و نظامی خود در مناطق تحت سیطره را حفظ نموده اند و در آینده نه چندان دور نحوه تعامل انها با دولت مرکزی سوریه تعیین خواهد شد، ولی نکته مهم عملیات چشمه صلح، هل داده شدن ترکیه، دومین ارتش بزرگ ناتو، در آغوش روسیه توسط آمریکا بود .

روسیه ای که خیز جدید برای مدیریت سیاست جهانی شروع نموده است .

پژوهشگر میهمان در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "طلوع دوباره شرق از غرب آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلوع دوباره شرق از غرب آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید