چرا به یک محافظ برق هوشمند احتیاج دارید؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، هرچند در حال حاضر ساخت یک خانه تمام-هوشمند می تواند هزینه زیادی داشته باشد اما شروع هوشمندسازی خانه هزینه گزافی احتیاج ندارد و با یک محافظ برق هوشمند می توانید چندین ویژگی کاربردی را هم زمان بهره ببرید و قابلیت هایی کاربردی برای مدیریت و پایش مصرف انرژی داشته باشید.

چرا به یک محافظ برق هوشمند احتیاج دارید؟

اگر شما هم از دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه و ماشین های اداری زیاد استفاده می کنید، تردیدی نیست که دست کم با توجه به ارزش مادی این دستگاه ها، باید تا جای ممکن مراقب سلامت آن ها باشید. به ویژه محافظت از آن ها در برابر نوسانات الکتریکی و یا قطع ناگهانی برق که در فصل گرما احتمال آن بالاتر هم می رود، یک امر لازم است.

در چنین شرایطی حتما تا کنون به فکر استفاده از محافظ برق برای تأمین جریان الکتریسیته مورد احتیاج دستگاه های خود بوده اید اما چیزی که شاید تا کنون کمتر به آن توجه نموده اید، ظهور محافظ هایی است که قابلیت های بسیار بیشتری در اختیارتان قرار می دهند و امکان کنترل همه جانبه ای روی مدیریت مصرف فراهم می نمایند. محافظ برق هوشمند گزینه ای ایدئال به جای محافظ های سنتی برق است که باید در خرید آینده خود در نظر داشته باشید.

محافظ برق هوشمند چیست؟

محافظ برق هوشمند یک راه آسان و ارزان برای ارتقاء لوازم معمولی روشنایی و هر وسیله الکترونیکی دیگر به دستگاه های خانه هوشمند محسوب می گردد.

این گجت در میانه راه برق شهری و دستگاه الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه و ماشین های اداری، لوازم خانگی و چراغ ها قرار می گیرد و در درجه اول وظیفه محافظت از آن ها در برابر نوسان جریان برق را بر عهده دارد اما همان طور که نام آن هم نشان می دهد چنین وظیفه را به شکل سنتی انجام نمی دهد، بلکه امکان مدیریت برترین در اختیار مصرف نماینده می گذارد.

در مدل های پایه امکان تنظیم زمان روشن و خاموش شدن در بازه های زمانی پیش فرض وجود دارد و دارای نشان گر LED برای عملنمودهای مختلف هستند. اما در مدل های پیشرفته تر، محافظ برق با استفاده از اپلیکیشن روی گوشی موبایل کنترل می گردد و بدین ترتیب قابلیت های بسیار بیشتری را فراهم می نماید.

حتی به نوشته Aepen Energy محافظ های برق هوشمند پیشرفته ای هم وجود دارند که می توانند به طور اتوماتیک متوجه شوند وسایل الکترونیکی شما غیرفعال و بدون استفاده هستند و بدین ترتیب منبع تغذیه آن ها را قطع می نمایند.

در مجموع محافظ برق هوشمند را می توان یک ابزار ساده اما سودمند برای مدیریت مصرف برق و حفاظت از دستگاه های الکترونیک دانست.

ضرورت استفاده از محافظ برق هوشمند

بسیاری از لوازم الکتریکی حتی در صورت خاموش بودن هم برق مصرف می نمایند؛ چیزی که تحت عنوان بار مصرفی خون آشام (Vampire Load) شناخته می گردد. این موضوع علاوه بر اینکه در بلندمدت می تواند هزینه های اضافی به مصرف نماینده تحمیل کند، از نظر زیست محیطی هم زیان هایی به همراه دارد.

بدین ترتیب ویژگی مدیریت مصرف که یک محافظ برق هوشمند فراهم می نماید بسیار کاربردی خواهد بود. این دستگاه می تواند جریان را در زمان های معینی روشن و خاموش کند تا هیچ بار اضافه و ناخواسته ای در مدار خانه یا اداره قرار نداشته باشد. بدین ترتیب می توانید از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید؛ بدون اینکه نگران جدا کردن همه دستگاه های الکترونیکی خود باشید.

در مدل های پیشرفته تر، این دستگاه ها با ارزیابی مصرف برق شما و غیرفعال کردن اتوماتیک مواردی که در حال حاضر مورد احتیاج نیستند، کار می نمایند. برای نمونه اگر تلویزیون را خاموش کنید، یک محافظ برق هوشمند کنسول های بازی، جعبه های کابل، اجزای سینمای خانگی، پخش نماینده های DVD و هر چیز دیگری را که به تلویزیون شما متصل است، قطع می نماید.

بعلاوه می توان آن ها را از راه دور با یک اپلیکیشن یا استفاده از دستیار صوتی خانگی کنترل کرد.

محافظ برق هوشمند بعلاوه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به وسایل الکترونیکی هنگام نوسانات برق کاربردی است. حتی نوسانات کوچک می توانند به تدریج عمر دستگاه های شما را کوتاه سازند. محافظ های معمولی هم برای کنترل نوسانات برق رسیده به دستگاه ها مناسبند اما مدل های هوشمند اغلب توانمندی بیشتری برای کنترل نوسانات دارند.

در حقیقت این روزها محافظ برق به یک گزینه اصلی پس از خرید و هنگام استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون، کامپیوتر و حتی لپ تاپ تبدیل شده است و کاربران از آن برای محافظت از انواع دستگاه ها در برابر آسیب ناشی از نوسان ناگهانی برق و سایر مسائل مرتبط استفاده می نمایند.

اگرچه محافظ های برق سنتی هم هنوز عالی کار می نمایند اما نسخه نو و بهبودیافته یعنی محافظ برق هوشمند هم کم کم جای پای خود را در میان مصرف نمایندگان باز نموده است. این دستگاه ویژگی های بیشتری را به نمونه های سنتی اضافه می نماید و محافظ برق شما را به گجتی بسیار کارآمدتر از یک مبدل یا چندراهی ساده تبدیل می نماید.

به نوشته پی سی مگ این دستگاه ها ویژگی های نوآورانه و متنوعی دارند که برای انتخاب مدل مناسب، باید به موارد استفاده خود و البته بودجه توجه کنید.

نکاتی برای خرید برترین محافظ برق هوشمند

هنگام انتخاب برترین محافظ برق هوشمند برای احتیاجهای خود، علاوه بر قیمت که یک عامل معین نماینده است، پارامترهای زیادی را باید در نظر بگیرید. مواردی مانند تعداد و نوع خروجی ها، نوع مشاهده مصرف انرژی و نوع تنظیم تایمر از این جمله هستند.

1. نوع پریز

بسته به کارخانه سازنده و کشور هدف، پریز یا پریزهایی که یک محافظ هوشمند دارد، می تواند کاملا متفاوت باشد. هرچند اغلب مدل های موجود در بازار هر کشور از دوشاخه های کاربردی در همان کشور پشتیبانی می نمایند اما این نکته ای است که حتما پیش از خرید باید به آن توجه داشته باشید تا محصولی غیرکاربردی انتخاب نکنید.

لازم به ذکر است اغلب از مدل های موجود در ایران، امکان اتصال دوشاخه های معمولی استفاده شده در کشور را دارند و بسیاری از آن ها بعلاوه از انواع مختلف دوشاخه ها شامل استانداردهای شرق آسیا، اروپا و آمریکا پشتیبانی می نمایند و حتی بعضی از آن ها را می توان به عنوان مبدل برق استفاده کرد.

2. تعداد پریزها

اینکه یک محافظ برق چندراهی باشد یا فقط یک خروجی در اختیارتان قرار دهد، کاملا بسته به موقعیتی دارد که می خواهید از آن بهره ببرید. اگر این ابزار الکترونیکی را برای جایی مانند میز تلویزیون یا رایانه می خواهید، حتما نمونه های چندراهی را تهیه کنید اما اگر فقط قصد کنترل یک دستگاه، مثلا قهوه ساز یا هیتر را با آن دارید، نمونه های تک پریز هم می توانند جوابگوی احتیاج شما باشند.

3. پورت های اضافه

بعضی از محافظ های برق هوشمند، علاوه بر پریزهای معمولی، دارای درگاه های USB و استانداردهای نوتر مانند USB تایپ C هم هستند که باعث می شوند بدون احتیاج به دوشاخه، امکان شارژ گجت های هوشمند خود را داشته باشید.

علاوه بر این، بعضی از مدل های نوتر از شارژ سریع هم پشتیبانی می نمایند که می تواند برای گوشی ها و دیگر دستگاه های دارای این ویژگی، بسیار کاربردی باشند.

4. شیوه مدیریت مصرف انرژی

محافظ های هوشمند برق در مدل های پایه فقط با چند گزینه محدود برای زمان بندی خاموش و روشن شدن و در نتیجه قطع و وصل برق ارائه می شوند.

اما اگر تنظیمات بیشتری برای مدیریت مصرف انرژی احتیاج دارید، قطعا به مدل های هوشمندتر که با استفاده از اپلیکیشن کنترل می شوند، احتیاج خواهید داشت. این مدل ها بسته به اپلیکیشن امکانات متنوعی مانند تایمر، زمان بندی دلخواه و حتی زمان بندی هوشمند بر اساس موقعیت مکانی یا زمان شبانه روز ارائه می دهند.

5. شیوه پایش مصرف انرژی

اینکه مدیریت مصرف را در اختیار داشته باشید ویژگی خوبی است اما این ویژگی با اطلاع دقیق از اندازه مصرف می تواند بسیار کاربردی تر هم باشد. بعضی از مدل های محافظ برق هوشمند، با برنامه مخصوص، به خوبی چنین قابلیتی را در اختیارتان می گذارند.

حتی بعضی از نمایش گرافیکی اندازه مصرف هم استفاده می نمایند و بدین ترتیب کاملا می توانید بازه هایی که دستگاه شما بیشترین مصرف را داشته شناسایی و نوع مصرف و زمان بندی را متناسب با آن بهبود دهید.

6. طول کابل

شاید اصلا احتیاجی به کابل نداشته باشید و اتصال مستقیم هم کافی باشد اما اگر مدل های سیم دار را استفاده می کنید، حتما دقت کنید که طول کابل آن چقدر است و آیا با فضایی که قصد استفاده از آن را دارید هماهنگ است؟

7. ویژگی های محافظتی

اینکه در چه منطقه ای می خواهید از محافظ برق هوشمند بهره ببرید، روی ویژگی های محافظتی که احتیاج دارید اثر می گذارد. بعضی از مدل ها کاملا در برابر نوسانات شدید مقاوم هستند و با اطمینان خاطر می توانید از آن ها بهره ببرید. بنابراین باید به اندازه ولتاژ، جریان و فرکانسی که دستگاه در برابر آن مقاوم است، توجه داشته باشید.

علاوه بر ویژگی های الکتریکی، دمای کاری هم اهمیت دارد. اگر محافظ را برای کار در محیط خیلی گرم یا خیلی سرد احتیاج دارید، حتما سراغ مدل های پیشرفته تر که از بازه های دمایی بالاتری پشتیبانی می نمایند و مقاومت بیشتری در برابر تغییرات دمایی دارند، بروید.

چند محافظ برق هوشمند کاربردی

محافظ برق هوشمند تایمردار مدل P103

محافظ هوشمند هادرون از یک ریزپردازنده جهت آنالیز کیفیت برق ورودی بهره می برد که بدین ترتیب می تواند درصد بالایی از خطاهای احتمالی را شناسایی نموده و از ایجاد آسیب به وسیله برقی جلوگیری کند. این دستگاه امکان اتصال به اپلیکیشن را ندارد و مدیریت مصرف آن با تنظیم داخلی تایمر انجام می گردد.

از دیگر مزایای آن سرعت بسیار بالای واکنش به تغییرات ناگهانی در ولتاژ برق ورودی است. این گجت کوچه برق ورودی را با نرخ 5000 بار در ثانیه آنالیز می نماید و حداکثر زمان لازم برای قطع کردن برق ورودی مخرب در آن 25 هزارم ثانیه است که زمان مطلوبی محسوب می گردد. علاوه بر این در برابر دو فاز شدن برق (ولتاژ بیش از 400 ولت) هم ایمن است.

محافظ برق هوشمند تایمردار مدل P400

محافظ دیجیتالی مدل P400 ابعاد بزرگ تر اما قیمت کمی پایین تری دارد. این دستگاه هم چنین زمان بندی های متنوع تری را برای قطع برق در اختیار کاربر قرار می دهد. ابعاد این گجت به حمل آسان آن یاری نموده است. بعلاوه محفاظت ولتاژی و فرکانسی دقیقی ارائه می دهد و سرعت عمل بالایی برای قطع کردن برق هنگام نوسانات الکتریکی دارد.

تایمر قطع کن چند حالته، پریز یونیورسال و کاربری آسان با جریان خروجی بالا از جمله ویژگی های این دستگاه است.

محافظ برق هوشمند تایمردار مدل P402

این مدل یک محافظ ساده اما بسیار کاربردی است. در حقیقت یک دستگاه سه کاره محسوب می گردد که هم محافظت از وسایل الکترونیکی در برابر نوسانات برق را بر عهده دارد و هم با تایمر دیجیتال خود که دارای یک نمایشگر ساده هم هست، امکان برنامه ریزی برای خاموش کردن وسایل را فراهم می نماید. علاوه بر این یک مبدل هم هست و امکان تبدیل انواع دوشاخه های برق شامل آمریکایی، ژاپنی، چینی، استرالیایی، انگلیسی، ایتالیایی و اروپایی را به پریز برق متداول در ایران فراهم می نماید.

مبدل برق 3 به 2 هوشمند الدینیو مدل SCW1050

اتصال این گجت با دستگاه همراه شما به وسیله بلوتوث نسخه 5.0 انجام می گردد و بدین ترتیب یک مبدل کوچک اما بسیار کاربردی در اختیار خواهید داشت. این مبدل دارای اپلیکیشن مخصوص است که به شما امکان می دهد آن را برای روشن و خاموش شدن تاریخ دلخواه تنظیم کنید و تنظیمات دیگری هم انجام دهید. یک دکمه پاور هم روی خود دستگاه تعبیه شده است که برای خاموش و روشن کردن مستقیم آن کاربرد دارد.

در مجموع کیفیت ساخت بالایی دارد و از قدرت محافظتی بالایی هم برخوردار است. این دستگاه در برابر دمای بالا مقاوم است و عملکرد خوبی در برابر نوسانات ولتاژ دارد که موجب محافظت کامل از دستگاه متصل به آن می گردد.

امکان استفاده از دستیار صوتی هم برای کنترل آن وجود دارد. اما یک ویژگی جالب آن ویژگی نجومی (Astronomical) است که به وسیله آن می توانید روشن و خاموش شدن دستگاه را با طلوع و غروب خورشید هماهنگ کنید. این گجت کاربردی بعلاوه به شما امکان مشاهده لاگ و زمان هایی که دستگاه خاموش و روشن شده است را می دهد و بدین ترتیب کنترل خوبی روی گزارش مصرف لوازم الکترونیکی خود خواهید داشت.

مبدل برق هوشمند تی اسمارت مدل TS

این دستگاه از برند T-Smart در حقیقت یک مبدل هوشمند است که امکان کنترل جریان الکتریسیته رسیده به لوازم برقی را با استفاده اپلیکیشن موبایل فراهم می نماید. اتصال دستگاه به مودم به صورت بی سیم انجام می گردد و احتیاج به کنترلر مرکزی خانه هوشمند ندارد.

با استفاده از اپلیکیشن و اتصال به اینترنت نه تنها امکان کنترل دستگاه از هر نقطه ای فراهم می گردد بلکه می توانید زمان بندی دلخواه را برای آن تنظیم کنید. بعلاوه با یاری آن می توانید ولتاژ ورودی، جریان و توان مصرفی را مشاهده نمایید و حتی آن را به گونه ای تنظیم کنید که در صورت رسیدن به حد نصاب معین مصرف انرژی جریان را قطع کند. امکان کنترل دستگاه با دستیار صوتی گوگل و آمازون الکسا هم وجود دارد.

چندراهی برق هوشمند الدینیو مدل SCW3451

این دستگاه را باید یک محافظ تمام عیار برای استفاده از چند وسیله الکترونیکی به صورت هم زمان دانست. این چندراهی دارای 3 خروجی برق، 3 خروجی USB و 1 خروجی USB-C است که آن را به انتخابی ایدئال برای شارژ گجت های الکترونیکی تبدیل می نماید.

با کیفیت ساخت بالا، چندراهی هوشمند الدینیو یک دستگاه جان سخت محسوب می گردد که می تواند از آن برای دستگاه هایی با توان بالا مانند کامپیوتر و سینمای خانگی استفاده کرد. علاوه بر این امکان تحمل دمای بیرونی 850 درجه سانتی گراد را دارد اما اگر دمای داخلی بالا برود، جریان را قطع می نماید تا از آتش سوزی جلوگیری گردد. اتصال دستگاه با استفاده از وای فای به مودم مرکزی صورت می گیرد و با استفاده از اپلیکیشن می توان آن را کنترل کرد و حتی امکان معین نام هر سوییچ وجود دارد که به مدیریت دستگاه های متصل هنگام دور بودن از چند راهی یاری می نماید.

امکان استفاده با دوشاخه های مختلف ایران، شرق آسیا، اروپا و آمریکا هم وجود دارد و از این جهت مسئله ای نخواهید داشت. بنابراین در مجموع با تنظیمات بسیار متنوع و هوشمندی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده است، قطعا یکی از برترین انتخاب ها برای آغاز هوشمندسازی خانه خواهد بود.

چندراهی برق هوشمند گوسوند مدل CP5

این چندراهی هم امکانات متنوعی اما با قیمت بالاتر در اختیارتان قرار می دهد. برند Gosund در حقیقت از زیرمجموعه های شیائومی محسوب می گردد و بنابراین باید انتظار کیفیت ساخت بالایی از آن داشته باشید. ابعاد ظریف این چندراهی باعث شده تا هماهنگی خوبی با دکوراسیون داشته باشد.

این گجت علاوه بر 4 پریز با پشتیبانی از استاندارد ایران، شرق آسیا، اروپا و آمریکا، دارای سه پورت USB هم هست که حتی یکی از آن ها از فناوری شارژ سریع با توان 18 وات پشتیبانی می نماید. دستگاه با استفاده از وای فای به مودم متصل شده و امکان استفاده از آن با اپلیکیشن Mijia Home فراهم می گردد. بدین ترتیب می توانید کنترل آن را از هر جایی که هستید در دست بگیرید. تنظیم تایمر، روشن و خاموش کردن مستقیم پلاگ ها و امکان مشاهده آمار مصرف برق از قابلیت هایی است که این اپلیکیشن ارائه می دهد.

بدنه دستگاه از پلاستیک غیرقابل اشتعال ساخته شده و تا 750 درجه سانتی گراد را تحمل می نماید. علاوه بر این خود دستگاه برای کاربری در دمای منفی 20 تا 40 درجه سانتی گراد طراحی شده است. سوکت های دستگاه هم با پوشش پلاستیکی محافظت می شوند و بدین ترتیب نگران استفاده بدون محافظت به وسیله بچه ها نخواهید بود.

جمع بندی

در این مطلب به آنالیز ماهیت و دلایل خرید یک محافظ هوشمند برق پرداختیم. بعلاوه نکاتی را که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید مطرح کردیم. در مجموع انتخاب یک محصول مناسب، علاوه بر بودجه، به موقعیتی که قصد استفاده از آن را دارید و اندازه هوشمندی که انتظار دارید، بستگی دارد. هرچقدر مدلی با امکانات بیشتری تهیه کنید، در بلندمدت هم لذت بیشتری هنگام استفاده از آن خواهید برد و هم کنترل بهتری روی مدیریت مصرف برق خواهید داشت.

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا به یک محافظ برق هوشمند احتیاج دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا به یک محافظ برق هوشمند احتیاج دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید