رودخانه هایی که تاریخ بشر را ساخته اند

به گزارش وبلاگ وردپرس، ما در این مطلب 12 رودخانه برجسته جهان را انتخاب نموده ایم که بد نیست در صورت امکان حداقل یکبار به آنها مسافرت کنید. این رودخانه ها تاثیرات شگرفی در تاریخ و زندگی نوع بشر داشته اند.

رودخانه هایی که تاریخ بشر را ساخته اند

با دنبال کردن رودخانه های بزرگ دنیا می توانید بیشترین تمدن های بشری را کشف کنید. در طول قرن ها، این آبراهه ها منبع کشف های بزرگ، کشاورزی، سرمایه گذاری و حتی امپراطوری های بزرگ بوده اند. بدون شک نام این رودخانه ها را حداقل یکبار شنیده اید. در مدرسه با نام برخی از این رودها آشنا شده ایم. این رودخانه ها نقش مهمی در بسیاری از داستانها، آهنگ ها و عقاید بشری داشته اند.

شاید جالب باشد بدانید حتی این روزها هم برای کشف منطقه ها نو از نزدیک ترین رودخانه ها یاری می گیرند. این مسیرهای آبی همواره روان رازهای بسیاری در خود نهفته دارند: از فرهنگ های محلی گرفته تا آشپزی و نوع زندگی آن منطقه.

ما در این مطلب 12 رودخانه برجسته دنیا را انتخاب نموده ایم که بد نیست در صورت امکان حداقل یکبار به آنها مسافرت کنید. این رودخانه ها تاثیرات شگرفی در تاریخ و زندگی نوع بشر داشته اند.

1. آمازون

بلندترین رودخانه در آمریکای جنوبی آمازون است که از 6 کشور، سه منطقه زمانی عبور می نماید و 8014.5 کیلومتر طول دارد. این رودخانه با عمق 483 متری همانند دریا می ماند و بزرگ ترین منبع آب روان و تازه دنیا به شمار می رود که حدود یک پنجم آب های روان دنیا را در خود دارد. آمازون بزرگ ترین تنوع زیستی گیاهی و جانوری را نیز در خود دارد.

کاشف اسپانیایی به نام فرانسیسکو دورلانا نخستین فردی بود که در طول این رودخانه بزرگ در دهه 1540 میلادی قایق رانی کرد تا سرزمین دارچین را پیدا کند. اما در عوض او مزرعه لاک پشت ها، منطقه ها قابل سکونت با کانال های آب پیچیده و زنان جنگجویی را پیدا کرد که نام آمازون از آنها گرفته شده است. آمازون در لغت به معنای شیرزن نیز هست و در اسطوره های یونانی به قومى از زنان افسانه اى و جنگجو اطلاق می شده است.

2. می سی سی پی

می سی سی پی دومین رودخانه بلند دنیا است. این رودخانه حدود 1.93 میلیون کیلومتر مربع را تحت پوشش خود دارد. همچنین اینکه از 33 استان آمریکا و دو استان کانادا نیز رودهای فرعی دیگری به آن می ریزند. بستر این رودخانه حدود 5 هزار سال است که محل زندگی انسان ها است. در طول تاریخ جنگ های داخلی بسیاری در کنار این رودخانه اتفاق افتاده است. کاشفان، تاجران و ساکنین در اقصا نقاط بستر این رودخانه با هم درگیر بوده اند تا اینکه شکل کنونی آمریکا را شکل داده اند.

3. نیل

مصر در قلب دورافتاده ترین بیابان دنیا - صحرای بزرگ آفریقا - نشسته است. رود نیل حدود 6800 کیلومتر طول دارد و بیابان اطراف خود را به بادیه و محلی برای زندگی تبدیل نموده است. مصری ها به لطف رود نیل کشاورزی بسیار خوبی دارند و از همین طریق کسب عایدی می نمایند. آنها در طول تاریخ با استفاده از آب های رود نیل انواع روستاها، معابد، اهرام گیزا را در بستر این رودخانه ساخته اند. در سال 3100 پیش از میلاد مسیح، دره نیل و دلتا نخستین استان ملی بزرگ دنیا به شمار می رفتند. در حال حاضر نیز مصر همچنان یکی از مهم ترین کشورهای قاره آفریقا به شمار می رود.

4. یانگتزِه (Yangtze)

طولانی ترین رودخانه قاره آسیا از فلات تبت آغاز می گردد و تا دریای چین جنوبی ادامه دارد. این رودخانه در مسیر خود بیش از 700 رود فرعی را تغذیه می نماید. این رودخانه هزاران سال است که انسان ها را در اطراف خود جمع نموده است و از آن به عنوان شاهراه استفاده می نمایند. این رودخانه بزرگراه اصلی بین چین غربی و شرقی است. قصرهای امپراطور، شهرهای کنار کانال ها و معابد متعددی در بستر این رودخانه قرار دارند.

5. گَنگ (Ganges)

رودخانه گنگ حدود 2506 کیلومتر طول دارد و از غار یخی هیمالیا آغاز می گردد و از دل هند شمالی به سمت شرق حرکت می نماید و به خلیج بِنگال می رسد. آب این رودخانه برای مزارع، صنایع، انرژی، حمل و نقل، تامین آب شرب، حمام و حتی جشن های مذهبی همانند غسل یا ریختن پودر اجساد سوزانده شده استفاده می گردد. هیندوها و مذهبی های هندی این رودخانه را نوعی خداوندگار می دانند و در ساحل آن انواع معابد مذهبی، گات های خاکسپاری، عبادتگاه یوگا و شهرهای مقدس همانند الله آباد و واراناسی ساخته اند.

6. مکونگ (Mekong)

یازدهمین رودخانه بلند دنیا حدود 4828 کیلومتر را از میان زمین های برنج، پرورش ماهی و باغستان های چین، برمه، لائو، تایلند، کامبوج و ویتنام طی می نماید. دلتای این رودخانه محلی برای جنگ های بیشمار همانند جنگ ویتنامو هندوچین بوده است. امروزه رودخانه آرام 24140 کیلومتر مربعی مکونگ محلی برای تجارت و حمل و نقل است.

7. دانوب (Danube)

از اوایل قرن هفتم میلادی، رود دانوب محلی برای تجارت بوده است. در آن موقع سربازهای مصری تجارت پررونقی در آن داشته اند. پیش از آن نیز رومی ها این رود را مرز میان امپراطوری خود و شهرهایی همانند وین، بوداپست و بلگراد می دانستند تا از حمله بربرها در امان باشند. این رودخانه که بستر تجارت در قرون وسطی بوده است را باید مسوول پدید آمدن دو امپراطوری بزرگ اتریش و مجارستان نیز دانست. دانوب از جنگل سیاه آلمان آغاز می گردد و به وسیله اتریش، اسلوواکی، مجارستان، کروات، صربستان، رومانی و بلغارستان به دریای سیاه می ریزد.

8. کلمبیا (Columbia)

رودخانه کلمبیا 1931 کیلومتر را از راکی کانادا تا اقیانوس آرام در ارگان طی می نماید. امروزه رود کلمبیا با بلندی 497 کیلومتر، واشنگتن و ارگان را از هم جدا می نماید.

9. راین (Rhine)

راین را به علت صخره های رویایی، قلعه های گمراه نماینده، رودهای روان از کوه های سوئیس از راه آلمان غربی به سمت دریای شمال، گاهی با نام راین قهرمان نیز می خوانند. بخش مرکزی رود راین همواره مورد جنگ های مختلفی بوده است و از زمان رومی ها به عنوان مرز شناخته می گردد. جولیوس سزار در سال 53 پیش از میلاد مسیح عرض این رودخانه را خودش طی نموده است. امروزه این رود برای منظره ها طبیعی فوق العاده زیبایی که دارد به یکی از زیباترین منطقه ها گردشگری دنیا تبدیل شده است.

10. ارونوکو (Orinoco)

رود اورونوکو حدود 2092 کیلومتر طول دارد. این رود نخستین بار در سال 1498 میلادی به وسیله کریستف کلمب ثبت شد اما سرچشمه آن تا سال 1951 میلادی پیدا نشده بود. این رود در حال حاضر میان ونزوئلا و کلمبیا قرار گرفته است و دلتای رودخانه حدود دو هکتار مساحت دارد. این رودخانه محل زندگی بیش از یکهزار گونه مختلف پرندگان و انواع ماهی های بزرگ است. از جمله باید به گربه ماهی 90 کیلوگرمی اشاره نمود.

11. ولگا (Volga)

بلندترین رودخانه اروپا مسیر آبی روسیه است. ولگا از قرون وسطی مرکز تجارت روی آب بوده است. بستر این رودخانه مورد تهاجم مغول ها، قزاق ها، کشاورزان یاغی و تظاهرنماینده های ضد پوتین قرار گرفته است. این رود که با نام مادر ولگا در روسیه معروفیت دارد، روسیه را به سمت شرق کشانده است.

12. رود تمز (Thames)

شواهد تاریخی نشان می دهد انسان ها از 400 هزار سال پیش در سواحل این رودخانه عبور و مرور داشته اند. رومی ها قابل سکونت بودن این ساحل را کشف نموده بودند. شاید رود تمز خیلی طولانی و بلند نباشد اما قدرتمند و با ارزش است. در حقیقت باید گفت تمز 354 کیلومتری تاثیر بسیار زیادی بر دنیا داشته است: امپراطوری انگلستان با کشتی هایی که روی این رودخانه حرکت می کردند کشف شده است. در سال 1589 میلادی، سِر والتر رالی دنیای نو خود را در کنار این رودخانه بنا نهاد. در دهه 1700 میلادی، لندن دروازه تجارت دنیا به شمار می رفت و همه کشتی ها روی رودخانه تمز رفت و آمد می کردند. امروزه تمز با 44 سد، قصرهای سلطنتی متعدد، روستاهای انگلیسی متعدد، دو شهرک دانشگاهی مشهور و لندن یکی از آرام ترین رودهای دنیا است.

منبع:برترینها

منبع: دالاهو

به "رودخانه هایی که تاریخ بشر را ساخته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رودخانه هایی که تاریخ بشر را ساخته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید