صادرات نرم افزار از نبود زیرساخت های قانونی رنج می برد

به گزارش وبلاگ وردپرس، نبود زیرساخت های قانونی در حوزه صادرات انواع نرم افزار طی سال های گذشته و بی توجهی به این مسئله موجب شده تا صادرکنندگان این نوع از محصولات که پروانه صادراتی ندارند با انواع مسائل مالیاتی روبرو شوند. محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با بیان این مسئله از تدوین آیین نامه ای برای قانونمند کردن این بخش از صادرات اطلاع داد.

صادرات نرم افزار از نبود زیرساخت های قانونی رنج می برد

بر اساس اظهارات او با توجه به اینکه صادرات نرم افزار به خدمات گمرکی احتیاج ندارد و به روش های دیگر انجام می گردد، صادرنمایندگان پروانه صادراتی دریافت ننموده و چون تا به امروز قانونی مناسب با این حوزه تدوین و تصویب نشده، صادرنمایندگان مجبور هستند درآمدهای صادراتی خود را به عنوان درآمدهای داخلی اظهار نمایند و مجبور به پرداخت مالیات شوند.

وی توضیح داد: با وجود پیگیری های اجرا شده در همه 18 سال گذشته که ایران در بخش صادرات نرم افزار فعال شده است، همچنان قانونی برای این حوزه تهیه و تصویب نشده است. به تازگی با کوشش های اتاق ایران، تشکل ها و کمیسیون مربوطه، آیین نامه ای تهیه شده که در کمیته تخصصی شورای عالی صادرات به تصویب رسیده و امیدواریم با تصویب در شورای عالی عملیاتی گردد.

این فعال مالی نتیجه تصویب و اجرای این آیین نامه را ثبت اطلاعات صادراتی انواع محصولات این حوزه، افزایش میزان درآمدهای شرکت های فناورانه، توفیق این شرکت ها در جذب سرمایه های جدید و ترغیب سرمایه گذاری های جدید در این بخش و توسعه صادرات دانست.

در ادامه این نشست به خدمات و حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی از کسب وکارهای دانش بنیان از جمله ارائه انواع تسهیلات کم بهره، خدمات توانمندسازی شرکت ها، حمایت از آن ها برای حضور مؤثر در نمایشگاه های داخلی و خارجی و در عین حال اعزام و پذیرش هیات های تجاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اشاره شد.

از طرفی ایجاد نمایشگاه های دائمی در کشورهای خارجی به عنوان یکی دیگر از خدمات صندوق مورد توجه نهاده شد که تا به امروز این دفاتر در کشورهای آذربایجان، قرقیزستان، ترکیه، چین و سوریه فعال شده اند. در مجموع بر اساس آمار و اطلاعات صندوق نوآوری و شکوفایی می توان گفت از مهر 97 تا مهر 98 بالغ بر 1.3 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به 200 شرکت دانش بنیان ارائه شده است.

در ادامه حمیدرضا احمدیان، کارشناس حوزه فاوا به ظرفیت های داخلی ایران برای توسعه فعالیت های حوزه IT و ICT اشاره و توضیح داد: مهم ترین ظرفیت ایران در این بخش، نیروی انسانی است که می توان با اجرای پروژه های خارجی در داخل از این ظرفیت بهره برد هرچند متأسفانه هنوز مکانیزم این گونه اقدامات در کشور وجود ندارد.

به باور او، برگزاری نمایشگاه صرف نمی تواند به توسعه این حوزه یاری کند کما اینکه تا به امروز هم ننموده است. باید به سومت فعالیت های جدید برویم و روی آن ها سرمایه گذاری کنیم. در حال حاضر گزینه ها و مدل های بسیار متنوعی برای ورود به این بازار در سطح جهان به وجود آمده است.

وی از طرفی تعدد حامیان بخش خصوصی در کشور را نگران نماینده توصیف کرد و گفت: این تعدد در صورتی که همگرایی لازم را با یکدیگر نداشته باشند می تواند به محلی برای ایجاد بخش های خصوصی غیرواقعی و از سوی دیگر عدم حمایت از بخش های خصوصی واقعی منجر گردد.

استفاده از ظرفیت مناطق آزاد برای توسعه صادرات صنایع خلاق نیز در این نشست مورد تاکید نهاده شد. بر اساس اظهارات غلامی، نماینده شورای عالی مناطق آزاد در این نشست، صنایع خلاق می توانند در این مناطق حضور پررنگی داشته باشند بدین ترتیب شورای عالی مناطق آزاد زمینه فعالیت این واحدهای نوآور را در ترویج صادرات کشور دنبال می نماید.

وی ادامه داد: شورای عالی مناطق آزاد برای توسعه صادرات، تفاهم نامه ای با صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه امیرکبیر امضا نموده و تا به امروز ایجاد شتاب دهنده در کیش نهایی شده است. همچنین در حوزه صنایع خلاق، صنایع فرهنگی و شتابنده نده های صادراتی به دنبال تغییر رویکرد هستیم؛ مناطق آزاد باید محور صادراتی کشور باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "صادرات نرم افزار از نبود زیرساخت های قانونی رنج می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات نرم افزار از نبود زیرساخت های قانونی رنج می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید