سفر به اسپانیا ، نکته های مهم که باید قبل از سفر بدانید

به گزارش وبلاگ وردپرس، کشور اسپانیا با تاثیرات عمیقی که از رومی ها، عرب ها و ویزیگوت ها در طی سالیان گذشته گرفته است، ترکیب بسیار زیبایی از زبان ها، سنت ها، فرهنگ ها و سبک های زندگی متنوع می باشد. همین ویژگی، برنامه سفر به اسپانیا را برای گردشگر ها به یک مقصد گردشگری بی نظیر تبدیل نموده است که همه آرزوی بازدید از آن را دارند و سفر به اسپانیا را در لیست کارهایی که قبل از مرگ باید انجام دهند می گذارند. در سفر به اسپانیا، از قصر هایی که به سبک معماری اسلامی شاخته شده اند تا کانال های آب رومی در سگوویا، همه و همه شما را به تحسین وا می دارند و رسم و رسوم و فرهنگ جالب مردم این کشور، شما را تحت تاثیر قرار می دهند. در این مطلب خبرنگاران، به ذکر نکته های مهمی و برترین زمان مسافرت به اسپانیا می پردازیم که می بایست قبل از سفر به اسپانیا بدانید تا سفری به یاد ماندنی و خاطره انگیز داشته باشید. با خبرنگاران همراه باشید...

سفر به اسپانیا ، نکته های مهم که باید قبل از سفر بدانید

در اسپانیا مردم به چهار زبان مختلف صحبت می نمایند

با این که زبان کاستیلی (اسپانیایی)، زبان رسمی کشور اسپانیا به شمار می رود و همه به این زبان صحبت می نمایند، این کشور دارای سه زبان نیمه رسمی دیگر نیز هست که مربوط به منطقه ها مختلف آن هستند. هنگام سفر به اسپانیا، وقتی با مردم اسپانیا روبرو می شوید به جای این که بپرسند Hablas Español? یعنی آیا شما اسپانیایی صحبت می کنید؟ از این سوال استفاده می نمایند: Hablas Castellano؟ یعنی آیا شما کاستیلی صحبت می کنید؟. بنابراین اگر با این سوال روبرو شدید، بدانید که این دو سوال تقریبا یکی هستند. گویش های متنوعی از کاستیلی در سرتاسر اسپانیا وجود دارند؛ برای مثال گویش Andaluz (اندلسی) که بخاطر سخت و غیر قابل فهم بودن مشهور است. با وجود این که می توان بدون دانستن اسپانیایی در اسپانیا دوام آورد، اما دانستن چند جمله یا اصطلاح اسپانیایی بسیار به شما یاری خواهد نمود. پس بهتر است قبل از برنامه ریزی برنامه سفر به اسپانیا حداقل چند اصطلاح ضروری یاد بگیرید.

Hola سلام

Me llamo (yah-mo) Jessica نام من جسیکا هست.

Vengo de Tehran من اهل تهران هستم

(نکته: حرف V در اسپانیایی مانند B تلفظ می شود، بنابراین باید بگویید بنگو)

Cuanto cuesta?/Cuanto vale? قیمت این چقدر است !؟

No hablo (ah-blo) español من بلد نیستم اسپانیایی صحبت کنم

Hablas Ingles? شما انگلیسی صحبت می کنید !؟

Donde esta el baño (ban-yo)/ Donde están los aseos? سرویس بهداشتی کجاست !؟

Donde puedo coger (co-hair) un taxi? کجا می توانم یک تاکسی بگیرم !؟

Me puedes ayudar, por favor? می توانید لطفا به من یاری کنید !؟

Me gustaría .... من ..... می خواهم

Como llego a Madrid? چگونه می توانم به مادرید بروم !؟

اسپانیا دارای دو جزیره و دو قلمرو در آفریقا می باشد

کشور اسپانیا تنها سرزمین اصلی آن در شبه جزیره ایبری نیست. این کشور بعلاوه شامل جزایر قناری Canary Islands، جزایر بالئاری Balearic Islands، سئوتا Ceuta و ملیلیه Melilla می باشد که جزو قلمروهای اسپانیا در آفریقای شمالی هستند. در برنامه سفر به اسپانیا بازدید از این جزایر را در فهرست خود قرار دهید و خاطرات زیبا ثبت کنید. جزایر قناری Canary Islands که در نزدیکی سواحل غربی آفریقا واقع شده اند، شامل مقاصد گردشگری محبوبی مانند تنریف Tenerife، گران کاناریا Gran Canaria و لانزاروته Lanzarote می باشند. در جزایر بالئاری Balearic Islands که در نزدیکی سواحل شرقی اسپانیا واقع شده اند، شهر های ایبیزا Ibiza و پارما دو مایورکا Palma de Mallorca قرار دارند. بعلاوه چند جزیره کوچک به نام جزایر سیه Cies Islands در نزدیکی سواحل گالیسیا Galicia واقع شده اند. اما نباید فراموش کنید برترین زمان مسافرت به اسپانیا و پیش بینی آب و هوا را نگاه کنید.

رسم سییستا واقعا در اسپانیا وجود دارد

اسپانیا معمولا بخاطر فرهنگ راحت طلبی و آرامش جویی مردمش شناخته می شود که البته معایب و مزایایی هم دارد. اسپانیایی ها نسبت به کار کردن، روش laissez-faire یا عدم اجبار را انتخاب می نمایند. وجه مثبت این فرهنگ این است که میزان استرس زندگی بسیار پایین و احساس خوشبختی بسیار بالا است. وجه منفی آن هم این است که با کارفرما هایی روبرو می شوید که سه ماه حقوق کارگران خود را نمی دهند و حکومتی که سر و کله زدن با آن آسان نیست. اگر زمانی برای دریافت ویزای بلند مدت در برنامه سفر به اسپانیا اقدام کنید، کاملا متوجه منظورم خواهید شد. از آنجایی که اسپانیایی ها به سرگرمی و آرامش خیلی اهمیت می دهند، سییستا siesta به معنی چرت کوتاه یا استراحت و کسب آرامش جزوی از فرهنگ آنها شده است. فروشگاه ها در اسپانیا معمولا بین ساعت های 12 تا 3 بعد از ظهر بسته می شوند تا مردم بتوانند به خانه بروند و یک چرت کوتاه بزنند یا با دوستانشان گپ و تبادل نظر نمایند. بنابراین برنامه ریزی خرید خود را با در نظر گرفتن این ساعات هماهنگ کنید. در ضمن توجه داشته باشید که سوپر مارکت های این کشور معمولا در روز های یکشنبه (آخر هفته) تعطیل هستند.

بانک ها، رستوران ها و مدرسه ها نیز سییستا siesta را رعایت می نمایند. ساعت ناهار در یکی از مدارس ابتدایی مادرید که در آن کار می کردم 2 ساعت طول می کشید. در عین حال، زنگ های سرگرمی 15 دقیقه ای نیز در طول یک روز تحصیلی گنجانده شده بودند. البته برخی استثنائات هم وجود دارد. سییستا siesta چیزی نیست که در قانون اجباری شده باشد؛ بنابراین برخی از سازمان ها این رسم را برای داشتن بازدهی بیشتر کاری، نادیده می گیرند. با این وجود، حتی وقتی رسم سییستا siesta در این سازمان ها و موسسه ها رعایت نمی شود، زنگ های استراحت و ناهار طولانی برای کارمندان در نظر گرفته می شود.

وقتی پائیا می خرید خیلی مراقب باشید

اگر به یک رستوران رفتید و غذای مشهور پائیا (از غذاهای ملی و اصیل اسپانیا) را در ظرف های بزرگ به نمایش گذاشته بودند، هر چه سریع تر از آنجا فرار کنید! چون کیفیت این پائیا به طور قطع پایین و خوردن آن خطرناک است و در برنامه سفر به اسپانیا تست کردن این غذا را حذف کنید. شما باید به یک رستوران اصیل بروید که پائیا را همان زمانی که سفارش می دهید برایتان درست نمایند. معمولا رستوران های کوچک خانوادگی نسبت به رستوران های دیگری که در میدان ها و مرکز شهر قرار دارند، پائیای تازه تر و خوش طعم تری ارائه می نمایند. برترین پیشنهاد این است که از مردم بومی در خصوص برترین رستوران و برترین پائیا سوال کنید. تجربه شخصی من این بود که با هیجان به والنسیا، زادگاه پائیا، رفتم تا این غذای خوش مزه را در برترین جا خورده باشم. اما اشتباهی که کردم این بود که به یک رستوران شلوغ و پر مشتری در مرکز شهر رفتم. با خودم فکر کردم که این رستوران شلوغ است؛ پس حتما غذای آن خیلی خوب است. اما متاسفانه پائیای سرو شده در این رستوران قابل خوردن نبود. برنج آن چنان مزه بدی می داد که انگار سه روز پیش پخته شده بود و احتمالا حقیقت هم همین بود. سپس وقتی برای دیدار با یکی از دوستانم به آلیکانته رفته بودم، او مرا به یک رستوران کوچک در نزدیکی خانه اش برد. در این رستوران که مانند سوراخی در یک دیوار بود، یکی از برترین پائیاهای عمرم را خوردم؛ تجربه خوب دیگرم در خوردن پائیا به یک سوراخ دیگر در یک دیوار در پارما دو مایورکا باز می شود. بنابراین وقتی قصد خوردن پائیا دارید، خیلی مراقب باشید.

همه جای اسپانیا آفتابی نیست

برخی فکر می نمایند اسپانیا، هاوایی اروپا محسوب می شود؛ اما اصلا اینطور نیست. در کشور اسپانیا چهار فصل با شرایط آب و هوایی متنوع وجود دارد اما برای سفر به هر شهر باید برترین زمان مسافرت به اسپانیا را انتخاب کنید. در شهر مادرید، دمای هوا گاهی تا 30 یا 40 درجه فارنهایت پایین می آید. بعلاوه بین ماه های دسامبر تا فوریه، بارش برف یا تگرگ هم اتفاق می افتد. اما در تابستان، ممکن است به طرز غیر قابل تحملی گرم باشد. اهالی مادرید معمولا در تابستان برای فرار از گرما به منطقه ها ساحلی می روند. گالیسیا که در شمال غربی اسپانیا قرار گرفته است، بخش بارانی اسپانیا محسوب می شود. در این منطقه ممکن است 300 روز از سال باران ببارد. اگر می خواهید برترین زمان مسافرت به اسپانیا را تجربه کنید، در ماه های می یا ژوئن به این منطقه بیایید.

در استان باسک، در فصل زمستان، ممکن است بی وقفه برف ببارد و در فصل بهار، هوا مسلما بسیار خنک است. بارش باران نیز در زمستان بسیار زیاد است. حتی شهر های ساحلی مانند بارسلونا و والنسیا نیز در فصل پاییز کمی سرد می شوند.

مردم اسپانیا شام خود را دیروقت صرف می نمایند

یکی از تفاوت های فرهنگی مردم اسپانیا با مردم اغلب کشور ها همین دیر شام خوردن است. در اسپانیا، شام یک فرایند دیروقت شبانه به شمار می رود. برخی رستوران های این کشور بعد از ناهار بسته می شوند و ساعت 9 شب، زمانی که اسپانیایی ها برای شام خوردن بیرون می روند باز می شوند. برای مثال، من یک بار با یک خانواده در هتلی در مادرید اقامت می کردم و آنها مرا دعوت کردند تا ساعت 11 با آنها شام بخورم. البته اگر خودتان غذایتان را بپزید، می توانید هر زمانی که دوست دارید شام بخورید؛ اما اگر نقشه کشیده اید که شام خود را در یک رستوران صرف کنید، ممکن است مجبور شوید خیلی صبر کنید یا به یک رستوران آمریکایی مک دونالد بروید. اگر لیدر هستید و به صورت گروهی سفر می کنید حتما در برنامه سفر به اسپانیا این موضوع را در نظر بگیرید.

گرفتن تاکسی جمعی مقرون به صرفه تر از سفر با قطار است

سیستم ریلی ملی در اسپانیا Renfe نام دارد و بیشتر شهرها و روستاهای اسپانیا را به هم متصل می سازد. اما بلیط قطار گاهی بسیار گران است؛ بخصوص اگر آن را در همان روز سفرتان بخرید. برای مثال، برای رفتن از مادرید به بارسلونا می بایست 100 یورو بپردازید که تقریبا با بلیط هواپیما هم قیمت است. اما راه دیگر در برنامه سفر به اسپانیا به جای استفاده از قطار و هواپیما، گرفتن تاکسی جمعی به نام Bla Bla Car است. اگر این نام خنده دار را در نظر نگیریم، این تاکسی ها بسیار عالی هستند؛ چرا که شما می توانید 90 درصد پولی که قرار بوده برای خرید بلیط قطار بپردازید را صرفه جویی کنید. این وبسایت و اپلیکیشن برای شما این امکان را به وجود می آورد که راننده هایی که به مقصد دلخواه شما می روند و در تاکسی خود جای خالی دارند را پیدا کنید. شما سپس با آنها در یک مکان معین قرار می گذارید و سوار تاکسی می شوید. این کار بعلاوه روشی عالی برای دیدار با مردم بومی و تمرین صحبت کردن به زبان اسپانیایی به شمار می رود. اپلیکیشن Bla Bla Car در کنار اپلیکیشن Alsa Bus که ویژه پیدا کردن اتوبوس است، روش های محبوب سفر در اسپانیا هستند.

فستیوال های اسپانیا بی نظیر و برای بیماران قلبی، بسیار خطرناک هستند

مردم اسپانیا می دانند چگونه یک میهمانی بزرگ ترتیب بدهند و گاهی هم یک عنصر خطر و ترس به آن اضافه می نمایند. شما بالاخره در بازه زمانی خاصی از زندگی تان می بایست به یک فستیوال اسپانیایی بروید. علاوه بر انتخاب برترین زمان مسافرت به اسپانیا، حتما قبل از سفر از برگزاری فستیوال ها هم باخبر شوید، حتما این کار را بکنید؛ زیرا هرگز پشیمان نخواهید شد. فستیوال های بسیاری در اسپانیا وجود دارند؛ اما مراقب باشید کدامشان را برای شرکت کردن انتخاب می کنید. برخی از این فستیوال ها، با وجود گاوهای خشمگین و کاربرد آتش، احتیاج به دقت و احتیاط بیشتری دارند. برای مثال، فستیوال Feria de Abril یک سنت در سویل به شمار می رود و هر سال در ماه آوریل برگزار می شود. این فستیوال یک جشن رنگارنگ و پر شور است که برای خانواده ها عالی به نظر می رسد؛ بخصوص که هیچ خطری در برگزاری آن وجود ندارد. فستیوال Las Fallas در والنسیا، رژه ارابه های دارای عروسک و مجسمه های بزرگ و طراحی شده با جزئیات است که چهار روز طول می کشد و در روز آخر، بسیاری از این سازه ها به آتش کشیده می شوند. در این فستیوال با احتیاط شرکت کنید. این فستیوال یکی از برترین فستیوال های اسپانیایی به شمار می رود و بین پانزدهم تا بیستم ماه مارس (بهار) هر سال برگزار می شود. در فستیوال La Tomatina که در بونیول برپا می شود، 20000 نفر دور هم جمع می شوند تا جنگ پرتاب گوجه فرنگی به راه بیاندازند. به نظر جالب می آید؛ اما همه جای شهر کثیف و شلوغ می شود و هر اتفاقی ممکن است بیفتد. در فستیوال San Isidro در مادرید، که هر سال در ماه می برگزار می شود، مردم مادرید لباس های Chulapo یا Chulapa می پوشند و پایکوبی سنتی Chotis را برگزار می نمایند و سپس رژه ای از کله های بزرگ حبابی شکل برپا می شود. فستیوال San Fermin در پامپلونا نیز یک فستیوال پر آوازه یا بهتر بگویم بد آوازه است که در آن باید با گاومیش های خشن و خشمگین بدوید. این فستیوال که هر سال در ماه ژوئیه (تابستان) برگزار می شود برای افراد شجاع و بی پروا عالی به نظر می رسد. اما اگر اینگونه نیستید، بهتر است کناری بایستید و فقط دیدن کنید.

غذاهای اسپانیایی آنقدر ها هم تند نیستند

مردم اسپانیا دوست دارند در تهیه غذاهای خود از مواد ساده ای مانند نمک، روغن زیتون، گیاهان مختلف، زعفران، پاپریکا و چند ادویه ساده دیگر استفاده نمایند. اما ماده اولیه ای که تقریبا هیچ وقت نام آن را نمی شنوید، فلفل است. غذای اسپانیایی اصلا به غذاهای مکزیکی شباهت ندارد. مردم اسپانیا غذاهای تند نمی خورند؛ بنابراین وقتی به رستوران یا سوپرمارکت می روید، در پی بال کبابی تند یا ساندویچ های تند نگردید. حتی اگر در پی غذاهای قومی مانند غذای هندی یا غذای چینی باشید، متوجه می شوید روی برخی از آنها برچسب picante به معنی تند خورده است؛ اما با خوردن آنها متوجه می شوید که خیلی هم تند نیستند.

پایکوبی ملی اسپانیایی ها فلامنکو نیست

گردشگران اغلب بخاطر محبوبیت پایکوبی فلامنکو، به طور اشتباه تصور می نمایند که این پایکوبی، پایکوبی ملی اسپانیایی ها است. اما اینطور نیست. فلامنکو یک پایکوبی محلی متعلق به اندلس Andalusia است که به وسیله Gianoes یا همان کولی ها خلق شده است. این پایکوبی به طور عمیقی تحت تاثیر سبک های پایکوبیی خاورمیانه ای می باشد؛ مسلمانانی که برای 800 سال بر اسپانیا حکومت می کردند، این پایکوبی ها را با خود به این منطقه آورده بودند. معمولا اصیل ترین شوهای پایکوبی فلامنکو در شهرها و روستاهای اندلس Andalusia مانند گرانادا، سویل و ژائن اجرا می شوند. پایکوبینده های فلامنکو در اندلس Andalusia معمولا در محل های اجرای کوچک و غار مانند که دارای فضایی صمیمی و اسرار آمیز هستند، این پایکوبی را اجرا می نمایند تا سنت آن را حفظ نمایند. البته می توانید یک شو عالی فلامنکو در خارج از اندلس Andalusia هم مشاهده کنید؛ اما برترین پیشنهاد این است که به اندلس Andalusia بروید؛ چرا که در این منطقه فلامنکو را زندگی می نمایند و نفس می کشند!

منبع: همگردی

به "سفر به اسپانیا ، نکته های مهم که باید قبل از سفر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به اسپانیا ، نکته های مهم که باید قبل از سفر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید