سهم دلار از ذخایر ارزی دنیا کمتر شد

به گزارش وبلاگ وردپرس، تا انتها سال 2020 حدود 59 درصد کل ذخایر ارزی دنیا بر حسب دلار بوده است.

سهم دلار از ذخایر ارزی دنیا کمتر شد

به گزارش خبرگزاری وبلاگ وردپرس ، اقبال بانک های مرکزی دنیا به دلار رو به کاهش است و ارزهای امن تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس در حال دریافت جای اسکناس سبز هستند. آن طور که داده های جدید صندوق بین المللی نشان می دهد، سهم دلار از ذخایر ارزی دنیا در سرانجام سه ماهه چهارم سال 2020 به 59 درصد رسیده است تا بدین ترتیب بیشترین کاهش فصلی سهم دلار در 25 سال اخیر به ثبت برسد. این رقم 1.4 درصد کمتر از رقم ثبت شده دوره مشابه قبل است.

از سوی دیگر فرایند افزایش سهم یوان چین از ذخایر ارزی دنیا کماکان ادامه دارد و این ارز حدود 2.3 درصد کل ذخایر را تشکیل می دهد که 0.1 درصد بیشتر از رقم ثبت شده در فصل قبل است. در طرف مقابل اما سهم ین به 5.3 درصد کاهش یافته است. سهم یورو از این ذخایر نیز به 21.2 درصد رسیده که 0.7 درصد بیشتر از رقم ثبت شده قبلی است. با بهبود شرایط اقتصاد چین پس از همه گیری کرونا تمایل معامله گران به خرید و نگهداری یوان بیشتر شده است تا جایی که این ارز بیشترین صعود را در برابر دلار در بین 9 ارز مهم دنیای داشته است.

بیپان رای- استراتژیست ارزی در موسسه سی آی بی سی- گفت: هرچند به آهستگی شاهد فاصله دریافت کشورها از دلار هستیم اما رسیدن به یک نظام ارزی چندقطبی چیزی است که در نهایت اتفاق خواهد افتاد.

یکی از بانک های عظیم آمریکایی نیز در گزارشی جداگانه از کاهش تمایل بانک های مرکزی به نگهداری دلار و افزایش تقاضای خرید طلا خبر داده است. به گفته بنک آف امریکا، بانک های مرکزی دنیا در سال گذشته بیش از 650 تن طلا به ذخایر ارزی خود افزوده اند. این بانک سهم دلار از ذخایر ارزی بانک های مرکزی دنیا را 61.8 درصد ارزیابی نموده که 0.5 درصد بیشتر از برآورد صندوق بین المللی پول بوده است.

->

منبع: خبرگزاری آریا

به "سهم دلار از ذخایر ارزی دنیا کمتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم دلار از ذخایر ارزی دنیا کمتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید