چرا استفاده از میلگرد بستر در صنعت ساختمان سازی واجب است

به گزارش وبلاگ وردپرس، میلگرد بستر و تاریخچه آن

میلگرد بستر یکی از مصالح اساسی در حوزه ساخت و ساز است که در تقویت و استحکام ساختمانها نقش بسیار مهمی ایفا می کند. این محصول به صورت مفتول طولی یا مفتول تغییر شکل می شود و از مواد متنوعی مانند استیل ضد زنگ ساخته می شود. مفتول های عرضی مانند نردبان نیز به طور خاص در ساخت میلگرد بستر استفاده می شوند.

چرا استفاده از میلگرد بستر در صنعت ساختمان سازی واجب است

از میلگرد ویژه به منظور استفاده از مقاومت در برابر فشار، در شرایط حساس استفاده می گردد. این محصول به عنوان یک ابزار کلیدی برای تقویت سازه مانند دیوارها و ستون ها به کار می رود. از میلگرد بستر برای جلوگیری از افتادگی و ضعف ساختمان در شرایط ناپایدار استفاده می گردد.

نکته مهم در مورد میلگرد این است که مفتول درون آن از جنس استیل ضد زنگ است، که باعث افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی و کاهش استحکام ایجاد آن می گردد. همچنین، در آن باید دقت کرد که در محیط های خیس و نصب می توان از زنگ زدگی جلوگیری کرد. تاریخچه استفاده از میلگرد بستر در سال 1813 بازمی گردد و از آن زمان، این محصول در اروپا، آمریکا و سایر نقاط جهان رواج یافته است. در حال حاضر، در ایران نیز از تخت میلگرد به منظور افزایش ایمنی و استحکام ساختمان ها به شدت استفاده می گردد.

ویژگی های مهم میلگرد بستر

میلگرد بستر، یکی از ارزان ترین و کاربردی ترین مصالح ساختمانی است که برای استحکام و افزایش ایمنی ساختمان ها به کار می رود. این متریال فولادی از سیم فولادی با ضخامت چهار میلی متر ساخته می گردد و به عنوان یک جزء جدا نشدنی از صنعت ساخت و ساز با ویژگی های زنگ و ضد سایش شناخته می گردد. استفاده از این مقطع فولادی باعث مقاوم سازی دیوارها در برابر زلزله و نیروهای وارد به ساختمان می گردد. با این که ضخامت چهار میلی متری آن را نشان می دهد، ظرافت ظاهری است، اما آن را در تقویت و مستحکم می کند.

از مزایای شاخص استفاده از تخت میلگرد، افزایش ایمنی در برابر زلزله و سایر نیروهای خطرناک می باشد. همچنین، با توجه به ارزانی این محصول، اندک آن در کل ساختمان از جوانب مالی بسیار مهم به شمار می رود. با تنوع موجود در بازار، تخت میلگرد به راحتی در درز ملات استفاده می گردد و تاثیر بسزایی در ساختمان نهایی دارد.

هر چه این محصول در ارزان ترین دسته مصالح ساختمانی قرار گیرد، اما نکته حائز در استفاده از آن، حفظ خشکی و عدم وجود رطوبت در ملات ساختمانی و خود میلگرد تخت است. زیرا ممکن است باعث ایجاد زنگ زدگی می گردد و مخربی بر روی استحکام بگذارد. بنابراین، توجه به این نکته در هنگام ساخت و نگهداری از این نیاز است.

در روند تولید میلگرد تخت فراسازان آویژه، از کلاف مفتول مرغوب تولید شده از طریق شرکت های معتبر مانند ذوب آهن اصفهان، ابهر، میانه، بستان آباد و دیگران استفاده می گردد. این کلاف ها، با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و قطر مفتول مورد نظر، از طریق عملیات کشش و حرارتی به قطر مورد نظر (مانند 4 میلی متر، 3.75 میلی متر یا قطر دلخواه) و با مقاومت استاندارد تولید می شوند.

سپس، با استفاده از دستگاه های اتوماتیک یا اتوماتیک، مفتول ها صاف کرده و طبق استاندارد ASTM، آجدار می شوند. در مرحله بعدی، با استفاده از دستگاه های جوش مخصوص، عملیات جوشکاری خردی میانی بر روی جفت مفتول آماده می گردد. این مرحله اساسی است تا میلگرد تخت آویژه به مرحله آبکاری برسد.

در مرحله آبکاری، بسته به سفارش، از آبکاری گرم یا سرد برای جلوگیری از زنگ زدگی و استفاده از فولاد استفاده می گردد. همه این مراحل تحت کنترل و نظارت کیفی دقیق قرار دارند تا ویژگی های فیزیکی، فنی و مکانیکی محصول به دقت مطابق با استاندارد ها و ویژگی های بین المللی تضمین شوند.

همچنین، در کنار تولید میلگرد تخت آویژه، سایر اقلام مانند قطعات قلاب، گیره، نبشی، ناودانی، هشتگیر، قطعه دو جزئی نما، قطعه نما مثلثی، بست تخت، بست رادیکالی، وال پست و سایر محصولات نیز در کارگاه های مرتبط تولید می شوند. پس از اتمام مراحل تولید، اقلام تولیدی با بسته بندی مناسب انبار شده و جهت ارسال به اقصی نقاط ایران آماده می شوند.

وال پست چیست؟

وال پست یک المان سازه است که اصلی ترین کاربرد آن در ساخت میانقاب های سازه های و غیرسازه های مقاوم به زلزله می باشد. با این حال، این محصول دارای کاربرد های ویژه تری نیز خواهد بود. یکی از کاربردهای مهم آن در نگهداری در و پنجره هاست، که با استفاده از وال پست ها، بارهای کمتری به دیوارها وارد می گردد و احتمال کمتری برای افتادن وسایل در هنگام ایجاد زلزله می گردد.

علاوه بر این، وال پست در نمای بیرونی، عایق تأسیسات، و سایر اجزاء سازه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با این کنار، این المان می تواند در ساخت میان قاب ها، تقاطع دیوارهای غیرسازه ای، بازشو، و جان پناه ها به کار رود. از این رو، وال پست در اسکلت های فلزی و بتنی نیز می تواند به راحتی اجرا گردد. لزوماً پست و میلگرد بستر یک والسان و تفاوت های مهم در نحوه اجرا و نصب آن ها وجود دارد. بنابراین، حتی اگر در برخی موارد این دو المان با ترکیبی متفاوت باشند، باید در انتخاب و استفاده صحیح از هر کدام اقدام گردد.

پست وال در بازار با اشکال و مقدار های پست های پیدا می گردد. انواع نبشی، ناودانی، و پروفیل های قوطی از جمله تنوعاتی هستند که این تجهیزات در آن ها ارائه می گردد. این تنوع امکان انتخاب بر اساس نیازهای خاص سازه و استفاده از نظر را می کند.

شرایط نصب وال پست

بنا به چهارمین ویرایش آیین نامه 2800 ساختمان، صفحه 103، در شرایطی که طول دهانه دیوار باشد و به تیر کف دال یا تیر سقف دال متصل گردد، طول دیوارهای غیرسازه ای بین دو کلاف قائم بر اساس این آیین نامه تعیین می گردد. طبق این آیین نامه، این طول باید در محدوده 6 متر تا 40 برابر ضخامت آن دیوار قرار گیرد.

همچنین، نسبت به ارتفاع دیوار غیرسازه ای نباید از 30.1 کمتر باشد، و ارتفاع دیوار غیرسازه ای نیز باید به مقدار 3.5متر از تراز کف باشد. در صورتی که ارتفاع دیوار غیرسازه ای از این مقدار تجاوز کند، آیین نامه تشخیص می دهد که باید از وال پست افقی و عمودی برای محدود کردن و مقید کردن دیوار استفاده گردد. به این ترتیب، ایمنی و تحمل بارهای ساختمانی تضمین می گردد.

اشتباهات رایج هنگام نصب وال پست

استفاده از مصالح مناسب و اجرای صحیح وال پست در پروژه های ساختمانی بسیار حائز اهمیت است. یکی از اشتباهات رایج، استفاده از مصالح نا مناسب مانند میلگرد یا لوله های فلزی است که می تواند مقاومت وال پست را کاهش دهد. بنابراین، انتخاب و استفاده از ورق و نبشی های با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

ابعاد وال پست نیز باید مطابق با طراحی سازه تعیین گردد؛ زیرا عدم رعایت این موضوع می تواند به کاهش مقاومت وال پست منجر گردد. همچنین، اتصال صحیح وال پست به سایر اجزای سازه نقش حیاتی دارد. اتصال نادرست می تواند باعث کاهش عملکرد وال پست و انتقال نیروها به سایر اجزای سازه گردد.

محل قرارگیری وال پست نیز باید طبق ضوابط آیین نامه های ساختمانی تعیین گردد تا عملکرد صحیح وال پست تضمین گردد. عدم رعایت محل قرارگیری صحیح می تواند به کاهش عملکرد وال پست و در نتیجه خطرات جدی در ساختمان منجر گردد.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق

به "چرا استفاده از میلگرد بستر در صنعت ساختمان سازی واجب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا استفاده از میلگرد بستر در صنعت ساختمان سازی واجب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید