مواد غذایی پروبیوتیک را بشناسید

به گزارش وبلاگ وردپرس، تعداد زیادی از محصولات پروبیوتیک هستند که شما میتوانید از سوپرمارکت ها بخرید. برترین راهی که میتوانید سطح پروبیوتیک بدنتان را در حد مطلوب نگه دارید، خوردن غذاهای واقعی است. در ادامه خوراکی های حاوی پروبیوتیک معرفی می گردد که شما می توانید برای داشتن سطح مطلوب سلامتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مواد غذایی پروبیوتیک را بشناسید

ماست

حتما تبلیغات تجاری را دیده اید که از مزایای ماست پروبیوتیک می گویند. چیزی که شما ممکن است متوجه نشوید این است که مجبور نیستید پول اضافی بابت ماست با برچسب پروبیوتیک بپردازید. در حقیقت مصرف هر نوع ماستی سطح پروبیوتیک شما را بالا می برد.

سوپ میسوسوپ میسو که از لوبیای سویا تخمیر شده درست می شود، منبع مهمی از پروبیوتیک است. در حقیقت، کاسه میانهی از این سوپ حاوی بیش از 150 نوع مختلف باکتری است. به علاوه سوپ میسو کالری نسبتا کمی دارد که شما می توانید بدون نگرانی در مصرفش زیاده روی کنید.

کلم آب پزکلم آب پز غذایی مرسوم در آلمان است که از کلم تخمیر شده درست می شود. این غذا در اثر فرایند تخمیر سرشار از پروبیوتیک است که به دستگاه گوارش کمک می کند.

کفیرکفیر محصول شیری تخمیر شده است که پروبیوتیک بیشتری نسبت به ماست دارد به این علت که با استفاده از باکتری های بیشتر مثل مخمر، تخمیر شده است.

کیم چیکیم چی که محصولی دیگر از کلم تخمیر شده است یک ادویه مرسوم در کره است. کیم چی حاوی پروبیوتیک است که ثابت شده است از طریق مبارزه با باکتری های بد که باعث درد معده می شوند، به دستگاه گوارش کمک می کند.

کامبوجاکامبوجا چای تخمیر شده است. این چای، راهی سریع و آسان برای نوشیدن پروبیوتیک است و 2000 سال است که در دسترس بوده است.

ریز جلبک (میکروآلگا)ریز جلبک که به عنوان مکمل غذایی فروخته می شود، نوع آبی و سبزش منبع عالی پروبیوتیک است که می تواند به روش های مختلفی با رژیم غذاییتان ترکیب شود. اضافه کردن این مکمل به یک اسموتی شیرین یا یک سوپ خوش طعم را امتحان کنید.

ترشی هاترشی های شور منبع عالی پروبیوتیک اند که به طور طبیعی تخمیر شده هستند. برای اطمینان از این که ترشی های شما منبع غنی پروبیوتیک هستند، برچسب روی شیشه را چک کنید تا در فرایند درست کردن ترشی از سرکه استفاده نشده باشد (محلول آب و نمک بهترین ترکیب پروبیوتیک است).

poiپوی غذای سنتی جزایر پولینزی است که از ریشه گیاه تارو درست می شود و یکی از محصولات پروبیوتیک غیر لبنی است که تاثیر مهم آن روی باکتری های دستگاه گوارش ثابت شده است.

پروبیوتیک ها بهترین افزودنی به ر ژیم غذایی همه افراد هستند اما در خصوص کسانی که در گذشته با مسائل گوارشی مثل اسهال، گاز و درد معده درگیر بوده اند، بهتر نیز هستند.1

کلم ترش غیر پاستوریزهکلم ترش غیرپاستوریزه چون حین فرایند پاستوریزه شدن بسکمک از باکتری هی خوب و فعال از بین می فرایند. کلم ترش و غذاهای کره ای مثل کیمچی حاوی ویتامین هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

نان خمیر ترشنان خمیر ترش از طریق تخمیر طولانی مدت خمیر با استفاده از لاکتوباسیلوس و مخمرهایی که به طور طبیعی رخ می دهند تولید می شود. این نان در مقایسه با نان های درست شده با استفاده از مخمرهای کشت داده شده، معمولا طعم ترش ملایمی دارد که ناشی از اسید لاکتیک تولید شده از طریق لاکتوباسیلوس است.

تمپهتمپه محصول تخمیری سویا است. این غذای اندونزیایی دارای پروبیوتیک های طبیعی است. تمپه دارای پروتئین بالایی است و اغلب آن را از نظر عطم و طعم شبیه قارچ می دانند.2

پنیر نرم با این که میتواند برای هضم شما مفید باشد ولی همه پروبیوتیک های پنیر نمیتوانند از سفری که در طول معده و روده شما طی میکنند، جان سالم به در ببرند. ولی تحقیقات نشان داده نوع خاصی از پنیر نرم تخمیر شده، مثل گودا، به میزان کافی برای زنده نگه داشتن پروبیوتیک ها قوی هستند. بعلاوه پنیرمیتواند به عنوان حاملی برای پروبیوتیک ها عمل نماید که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

شیر حاوی پروبیوتیکیکی از راحت ترین راههای افزودن پروبیوتیک به رژیمتان خرید شیر اسیدوفیلوس acidophilus (نام یک باکتری است که در ماست استفاده می شود و به هضم بهتر غذا کمک می کند.) است. این شیر که با باکتری تخمیر شده است گاهی با برچسب شیر اسیدوفیلوس شیرین دیده میشود - معمولا شیر با باکتری اسید لاکتیک کشت میشود - دوغ هم غنی از پروبیوتیک است.

مکمل های پروبیوتیکپروبیوتیک ها علاوه بر مواد غذایی در مکمل های کپسولی، قرص، پودر و اشکال مایع آن ساخته میشوند. گرچه این مکمل ها خاصیت تغذیه ای فوق العاده مواد طبیعی را ندارند ولی میتوانند تاثیر گذار باشند و مصرف آنها راحت است. اگر به مصرف این مکمل ها علاقمند هستید میتوانید با دکتر خود مشورت کنید. اگر بیمارید یا مشکل سیستم ایمنی دارید بهتر است توجه کافی و لازم برای مصرف پروبیوتیک داشته باشید.3

پیازپیاز ماده غذایی غنی از پروبیوتیک است و یک منبع غنی طبیعی از اینولین محسوب می شود. اینولین یک فیبر موجود در رژیم غذایی است و درست مانند نشاسته مقاوم در موز عمل می کند. اینولین نیز مقاوم در برابر هضم است.

اینولین باعث نگه داشتن باکتری های خوب در روده شده و باکتری های مضر که باعث درد شکم، نفخ و یا حتی علائم بدتر می شوند، را از بین می برد.

سیردرست مانند پیاز، سیر به خصوص نوع خام آن غنی از اینولین است. صد گرم سیر به طور میانه 1 گرم از فیبر غیر قابل هضم را دارد.

مارچوبهنه تنها سرشار از ویتامین کا و فولات است، این میوه نیز حاوی اینولین بوده و به تکثیر باکتری های خوب در دستگاه گوارش کمک می کند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. محتوای اینولین مارچوبه در هر 100 گرم، 2 تا 3 گرم است.4

ساورکراتمحصولی تخمیری از کلم و سایر گیاهان حاوی پروبیوتیک است، که به علت خواص تغذیه ای جزو غذا های فراسودمند محسوب می شود. ساورکرات، حاوی پروبیوتیک های متنوعی نیست، اما اسید های ارگانیک بسیار زیادی دارد که از رشد باکتری های خوب حمایت می کنند و به غذا طعمی ترش می دهد.

ناتوغذای محبوب ژاپنی ها، که شامل سویای تخمیر شده است، مقادیر چشمگیری از پروبیوتیک بسیار قوی بیسیلیس سابتیلیس را دارد. خواص این نوع پروبیوتیک در تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به سلامت قلب و عروق و بهبود هضم ویتامین K2 به اثبات رسیده است.

ناتو یک آنزیم ضد التهابی به نام ناتوکینازه را نیز دارد. این آنزیم از لخته شدن خون جلوگیری می کند. همه این ها باعث می شود، ناتو به عنوان بهترین های فهرست مواد غذایی حاوی پروبیوتیک شناخته شود.

سرکه سیبسرکه سیب، علاوه بر کنترل فشار خون، کاهش سطح کلسترول، بهبود حساسیت انسولین و کاهش وزن، می تواند به تامین پروبیوتیک مورد نیاز بدن نیز بسیار کمک کند. شما می توانید هر روز مقداری از آن را بخورید یا در سالاد و غذا استفاده کنید.

خیارشوراین خوراکی شور و خوشمزه حاوی مقادیر کمی پروبیوتیک هستند. هنگام خرید خیارشور، دقت کنید که خیارشور های ریز و تولیدات ارگانیک را انتخاب کنید. اگر بتوانید یک تولید کننده محلی پیدا کنید یا خودتان در خانه خیار شور درست نمایید، می توانید بهترین پروبیوتیک ها را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

زیتون شورزیتون های شور، یک منبع عالی از پروبیوتیک هستند. درست مانند خیارشور، در خرید زیتون شور نیز باید توجه داشته باشید که محصولات ارگانیک را بخرید. از خرید محصولات کاملا صنعتی بپرهیزید و ترجیحا خودتان زیتون شور درست کنید.

بعلاوه اطمینان حاصل کنید که زیتون خریداری شده، فاقد سدیم بنزنات باشد. این ماده افزودنی بسکمک از خواص مفید این منبع پروبیوتیک را از بین می برد.5

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.kalleh.com

3.www.seemorgh.com

4.www.vista.ir

5.www.ayrokh.ir

منبع: راسخون

به "مواد غذایی پروبیوتیک را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی پروبیوتیک را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید