علائم عدم تعادل در اسید معده

به گزارش وبلاگ وردپرس، وضعیتی که در آن اسید معده بیش از حد بالا و یا پایین باشد بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است. تشخیص و درمان به موقع به منظور جلوگیری از بروز مسائل جدی مرتبط با سلامت که ممکن است ریشه در این امر داشته باشند،

علائم عدم تعادل در اسید معده

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

شرایطی که در آن اسید معده بیش از حد بالا و یا پایین باشد بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است. تشخیص و درمان به موقع به منظور جلوگیری از بروز مسائل جدی مرتبط با سلامت که ممکن است ریشه در این امر داشته باشند، لازم است.

در بدن انسان، ساختارهای تشکیل دهنده دستگاه گوارش، اسید معده، عوامل درونی و آنزیم ترشح می کنند. تمام این ترشحات جهت هضم مناسب غذا در معده مورد احتیاج است. این مقاله به طور اخص به بحث در مورد اسید معده و تأثیر غلظت بالا و پایین بودن آن بر روی سلامت می پردازد. برای آغاز بایستی گفت که اسید معده بعلاوه تحت اسم اسید گوارشی یا معدی شناخته می گردد. این اسید به اسم، یک محلول اسیدی با pH 2-1 در مجرا یا حفره معده تعریف می گردد. این اسید عمدتاً از اندازه کمی اسید هیدروکلریک و مقادیر زیادی کلرید سدیم و کلرید پتاسیم تشکیل شده است.

ترشح اسید معده

اسید معده در تمام سه مرحله هضم یعنی سَر(سفالیک)، معده و روده فراوری می گردد. ترشح اسید معده در مرحله یا فاز سفالیک در پیش بینی جنبه های حسی غذا تحریک می گردد. ترشح با بو کشیدن، تماشا و احساس غذا تحریک می گردد. در مرحله وابسته به معده، اسید معده هنگامی که غذا وارد معده گردد تحریک به ترشح می گردد. فراوری پروتئین در طول عمل هضم ترشح اسید معده را حتی بیشتر افزایش می دهد. به محض آنکه محتویات معده به درون روده کوچک خالی شد، ترشح اسید معده با اتساع روده کوچک تحریک می گردد. در پی اتساع روده، فعالیت معدی متوف می گردد.

در برخی شرایط غلظت طبیعی اسید معده می تواند تغییر کند. این شرایط و عوارض، اختلالات خود ایمنی، استفاده از آنتی اسیدها، کم خونی خطرناک، سرطان معده، گاستریت آتروفیک، پرتو درمانی، و غیره را شامل می شوند.

اسید معده پایین

شرایط پایین بودن اسید معده می تواند منجر به بروز علائم آزار دهنده و ناراحت کننده فراوانی گردد. کمبود اسید در معده منجر به سوء هاضمه می گردد. از آنجا که اندازه نسبتاً زیادی از مواد غذایی شکسته شده در معده باقی می مانند، باکتریها و سایر میکروارگانیسمها آغاز به تکثیر می کنند. این امر منجر به ایجاد عدم تعادل در باکتریهای پروبیوتیک و مضر شده که به نوبه خود مانع از توانایی بدن در جذب مواد مغذی می گردد. بدین طریق، اسید معده پایین به مواد مغذی اجازه جذب به وسیله بدن را نداده و در نتیجه کمبود مواد مغذی علی رغم مصرف غذاهای سالم در مقادیر نسبتاً زیاد رخ می دهد. کمبود بلند مدت مواد مغذی در بدن می تواند موجب بوجود آمدن مسائل جدی تری برای سلامت شده که عمدتاً از سیستم ایمنی ضعیف ناشی می گردد. تمام علائم دیگری که همراه با اسید معده پایین هستند به علت وجود مواد غذایی هضم نشده در معده بوجود می آیند. در ادامه چند مورد از آنها را معرفی می کنیم.

نفخ

آروغ زدن

احساس سیری و پری حتی پس از خوردن اندازه کمی غذا و یا نخوردی چیزی

سوء هاضمه (اسهال یا یبوست)

آکنه

آلرژی غذایی

خستگی

چگونگی تسکین و برطرف آن

مصرف شکر را از رژیم غذایی خود تا زمان بهبودی از این عارضه کاهش دهید.

کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند نان سفید، محصولات گندم کامل، و غیره، باید از رژیم غذایی حذف شوند.

نوشیدنی ها و مواد تخمیر شده در حفظ سطح اسید معده بسیار مفید می باشند.

از مصرف مواد غذایی فرآوری شده خودداری کنید به این علت که ممکن است این عارضه را تشدید سازند.

در چنین عارضه ای از مصرف الکل و کافئین هم بایستی خودداری کرد.

ماست در بهبود شرایط معده شما در صورت پایین بودن اسید معده بسیار مفید است.

زنجبیل به فرایند هضم و کاهش نفخ یاری می نماید.

اسید معده بیش از حد

تحت شرایط برتری اسید معده، به احتمال زیاد از سوء هاضمه ناشی از اسیدیته و سوزش سر دل رنج خواهید برد. بیشتر بیماری های گوارشی که می توانند مسبب بروز سوء هاضمه و سوزش سر دل شوند، سندرم روده تحریک پذیر و بیماری رفلاکس معده به مری می باشند. دیگر نشانه ای که به راحتی قابل تشخیص است طعم ترشی را شامل می گردد. احساس طعم ترش در دهان به علت بازگشت اسید معده به درون مری است. سایر علائم بیش از حد بودن اسید معده عبارتند از:

حالت تهوع

از دست دادن اشتها

احساس سوزش

استفراغ

تشکیل بیش از حد گاز

آروغ زدن

درد معده

چگونگی تسکین و برطرف آن

از مصرف میوه های خانواده مرکبات، شکلات، نعناع، کافئین و غیره خودداری کنید.

مصرف الکل و تنباکو در هر شکلی که باشد بایستی فوراً متوقف گردد.

از مصرف غذاهای تند و چرب بپرهیزید.

سیر، پیاز، و حبوبات می توانند این شرایط را بدتر سازند از اینرو از مصرف آنها هم خودداری کنید.

اندازه زیادی آب و آب میوه بنوشید به این علت که اسید معده را خنثی می سازند.

از مصرف محصولات لبنی به منظور برطرف سوزش سر دل خودداری کنید. اما یک لیوان شیر کامل سرد اسید را جذب نموده و به کاهش علائم اسید معده بالا یاری می نماید.

نعناع در تسکین علایم اسیدیته بسیار مؤثر است. می توانید چند برگ نعنا را جویده و یا آب آن را مصرف نمایید.

از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کنید به این علت که می تواند محتوای اسیدی در معده را افزایش دهد.

در صورتی که علائم و نشانه های فوق الذکر را مشاهده کردید، اهمیت دارد به منظور جلوگیری از بوجود آمدن عوارض پیچیده پزشکی با یک پزشک حاذق مشورت نمایید. درمان پزشکی مناسب و به موقع می تواند شرایط طبیعی معده شما را بازسازی نماید. پیروی از یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی متعادل قطعاً به بهبودی سریع یاری می نماید.

منبع: راسخون

به "علائم عدم تعادل در اسید معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم عدم تعادل در اسید معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید