تعداد دامنه های فارسی اینترنت اعلام شد

به گزارش وبلاگ وردپرس، مرکز ثبت دامنه کشوری گفت که تا به امروز یک میلیون و 617 هزار و چهارده دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده که در این میان پسوند دات آی آر (ir.) بیشترین دامنه فعال را به خود اختصاص داده است.

تعداد دامنه های فارسی اینترنت اعلام شد

به گزارش خبرگزاری وبلاگ وردپرس ، دامنه یا دامین همان آدرس اینترنتی است که شما با آن شناخته می شوید. این آدرس هرچقدر ساده تر و سرراست تر باشد بهتر بوده و کاربران بیشتری شما را خواهند یافت. دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ نام دامنه و پسوند دامنه، نام دامنه را شما معین می کنید و درصورتی که این نام آزاد باشد می توانید آن را در اختیار بگیرید. البته پسوند دامنه هم بستگی به نوع کار شما و گاهی به کشوری که در آن هستید، بستگی دارد.

نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت کاربر بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می نماید. پسوندهای مجاز و معتبر درواقع پسوندهایی هستند که به وسیله کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه های پسوندهای متداول com، org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و بعلاوه در رتبه بندی (Ranking) نتایج جست وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است.

در ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه های اینترنتی به شمار می رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند.

این پژوهشگاه بعلاوه آماری دقیق از دامنه های ایرانی را به دست می دهد. مرکز ثبت دامنه کشوری ایران زیرمجموعه پژوهشگاه دانش های بنیادی است و وظیفه ثبت دامنه ها در ایران را برعهده دارد. شاید گستره دامنه های سطح بالایی مانند Com، Net، Org و Info که در سراسر وب وجود دارند و زمینه درخواست برای این دامنه ها در تمامی کشورها باز است، بسیار گسترده باشد که برآورد آماری دقیق از آن ها کمی مشکل گردد، اما مرکز ثبت دامنه آمار آخرین دامنه های ثبت شده را به دست می دهد.

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه های فارسی در کشور تا به امروز یک میلیون 617 هزار و 14 دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت شده فارسی، پسوند ir با یک میلیون و 608 هزار و 797 دامنه فعال در صدر واقع شده است. درواقع بیش ترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ به طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از 5000 دامنه را ثبت نموده اند.

دامنه هایی که بیشتر از 1000 مورد ثبت شده دارند، co.ir با 4311 مورد، دامنه ایران با 1421 مورد و دامنه ac.ir با 1122 دامنه فعال هستند. هم چنین دامنه های دیگری وجود دارند که کمتر از 1000 مورد به نام آن ها ثبت شده است.

دامنه id.ir با 712 مورد، دامنه org.ir با 231 مورد، دامنه sch.ir با 215 مورد و دامنه gov.ir با 180 مورد نیز در رتبه های بعدی فهرست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت شده نیز متعلق به دامنه net.ir با 25 دامنه فعال است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "تعداد دامنه های فارسی اینترنت اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد دامنه های فارسی اینترنت اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید