معرفی 9 غار بزرگ و معروف در ایران!

به گزارش وبلاگ وردپرس، بزرگترین غار های ایران در زمان های مختلف میزبان گردشگران و علاقمندان به غارنوردی هستند. بر اساس آمار اعلام شده به وسیله انجمن غار و غارشناسی، بیش از 2500 غار شناسایی شده در ایران وجود دارد.

معرفی 9 غار بزرگ و معروف در ایران!

غارنوردی یکی از شاخه های مهم طبیعت گردی به حساب می آید که علاقمندان زیادی دارد؛ غارنوردان با تجهیزات کامل و معمولا به صورت گروهی به غارهای مختلف سفر می نمایند و در دل غار جهانی شگفت انگیز و اسرارآمیز آن را پاا می گذارند و به جست و جو می پردازند.

یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی و دیدنی در ایران نیز غارها هستند که با جهانی ناشناخته و سرشار از رمز و راز خود افراد زیادی را جذب خود نموده اند. بر خلاف آنچه که در بعضی از فیلم ها و کارتون ها مشاهده نموده اید، غارها مکان های مخوف با صداهای ترسناک و عجیب و پر از خفاش ها سیاه نیستند.

برای کشف و غار های ایرانی تا آخر این مطلب با وبلاگ وردپرس همراه باشید.

برای خرید بلیط هواپیما با مناسب ترین قیمت از وبلاگ وردپرس روی تصویر زیر کلیک کنید.

غار نوردی در ایران

از تعداد غار کشف شده در ایران در حدود کمتر از یک درصد غار مربوط به غارهای باستانی و تاریخی می باشد. نکته مهم در خصوص غارها این است که هر حفره ای که به هر دلیلی در دل کوه ایجاد شده باشد غار نیست. از نظر زمین شناسی غار حفره ای است که در اثر حل شدن سنگ ها در اثر جریان آب یا ذوب شدن یخ ها به وجود آمده باشند.

به همین دلیل غارهایی که به صورت افقی و کنده دست باشند به عنوان غار حساب نمی شوند. غار کنده دست به غار هایی گفته می گردد که از طریق انسان ساخته شده است و غارهای افقی غارهایی هستند که در راستا عبور رود به وجود آمده باشد.

بر اساس این آمار و با توجه به تعداد غارهای شناسایی شده، ایران یکی از برترین نقاط برای علاقمندان به غارنوردی در سراسر جهان است که می تواند پذیرای علاقمندان به غارنوردی از کشورهای مختلف جهان باشد. به همین دلیل در ادامه به معرفی بزرگترین غارهای ایران که تا به امروز شناسایی و ثبت شده است می پردازیم.

بزرگترین غار های ایران | غار کتله خور

این غار در صدر لیست بزرگترین و زیباترین غارهای ایران قرار گرفته است که در استان زنجان و شهرستان خدابنده واقع شده است.

این غار آهکی جدای از اینکه بزرگترین غار کشف شده در ایران است یکی از زیباترین غارهای ایران نیز هست. در سال های قبل از سال 1300 این غار کشف شده است پس از 30 سال از طریق سید اسدالله جمالی به ثبت رسیده است. با اینکه تا به امروز در حدود 30 کیلومتر از طول این غار زیبا کشف شده است اما همچنان راستاهای بسیاری در این غار وجود دارد که کشف نشده و انتهای آن پیدا نشده است.

در حدود 22 کیلومتر از طول غار کتله خور نقشه برداری شده است اما بر اساس تصمیم سازمان مربوطه تنها 1200 متر از طول این غار آن در طبقه اول امکان بازدید برای گردشگران را دارد.

نکته جالب در خصوص این غار باستانی این است که بر اساس کاوش های اجرا شده غار کتله خور و علی صدر در همدان به یکدیگر اتصال دارند که یکی از شواهد این امر قدمت یکسان این دو غار می باشد.

البته این موضوع نشان از شباهت کامل این دو غار به یکدیگر نیست زیرا از جهاتی با یکدیگر متفاوت هستند که این تفاوت را می توان در نوع آهک های این دو غار مشاهده کرد که در کتله خور از خلوص بالاتری برخوردار است که به همین دلیل کتله خور، غار زیباتری نسبت به علی صدر است.

هرچه مقدار خلوص آهک ها در غار بیشتر باشد شفافیت آن ها نیز بیشتر بوده و به همین دلیل نور به راحتی از قندیل های آهکی عبور نموده و جلوه بسیار زیبایی به آن می بخشد. اگر قصد بازدید از این غار زیبا را دارید باید به استان زنجان و شهر گرماب سفر کنید.

بزرگترین غار های ایران | غار چال نخجیر

این غار آهکی زیبا که از بزرگترین غارهای ایران است متعلق به دوره سوم زمین شناسی یعنی 70 میلیون سال قبل است که تا پیش از اینکه غار کتله خور کشف گردد لقب عروس غار های خاورمیانه را یدک می کشید.

این غار زیبا که در استان مرکزی واقع شده است در حدود 34 سال قبل و در اثر وقوع انفجار در نزدیکی دهانه آن کشف شد. غار چال نخجیر سه طبقه دارد که 95 درصد دیوارهای آن را رسوبات آهکی تشکیل می دهند و مابقی از طریق سنگ پوشیده شده است.

مشخصات غار

بر اساس کاوش های اجرا شده طول این غار زیبا در حدود 14 کیلومتر تخمین زده شده است که تا به امروز تنها 4 کیلومتر از آن از طریق غارنوردان و بومیان کشف و شناسایی شده است.

به منظور حفاظت از این میراث طبیعی ارزشمند و زیبا تنها طول 1200 متر از این غار ایمن سازی و نورپردازی شده است تا گردشگران بتوانند از آن بازدید نمایند. این غار زیبا یک ویژگی منحصر به فرد دارد؛ این غار زنده است.

به این معنی که اگر قسمتی از غار به هر دلیلی تخریب گردد در طول چندین سال از طریق خود غار بازسازی و ترمیم می گردد.

غار چال نخجیر دیدنی های زیادی دارد که می توان به اسفنج های بلورین، منشور ها، دالان ها، کلسیت و باغ های مرجانی، حوضچه های متنوع و تالارهای مختلف اشاره نمود که تالار چهل ستون معروف ترین و شناخته شده ترین تالار این غار است.

در سال های گذشته توجه زیادی به حفاظت از این میراث طبیعی نشده بود که به همین دلیل در اثر بازدیدهای زیاد و برگزاری مرنام های مختلف مانند مرنام عروسی در این غار آسیب های جدی به آن وارد شد که پس از محدود کردن دسترسی عموم به قسمت های مختلف این غار امیدواریم که این آسیب ها در گذر زمان ترمیم و بازسازی گردد.

اگر قصد سفر و بازدید از این غار زیبا را دارید باید به شهر دلیجان سفر نموده و پس از طی 10 کیلومتر از جاده دلیجان به نراق به سمت غار چال نخجیر بروید.

غار علی صدر

این غار زیبا که یکی از محبوب ترین و معروف ترین جاذبه ها و میراث طبیعی در ایران و استان همدان است یکی از بزرگترین غارهای ایران نیز می باشد.

غار علی صدر که به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است یک غار تالابی و آبی است که تنها غار تالابی در ایران و جزء معدود غارهای آبی در جهان است که قابلیت قایقرانی در آن وجود دارد.

در واقع طولانی ترین راستا قابل قایقرانی در غار؛ در جهان متعلق به غار علی صدر است. قدمت این غار زیبا و باستانی مربوط به دوران دوم زمین شناسی یعنی در حدود 136 تا 190 میلیون سال قبل است.

مشخصات غار علی صدر

غار علی صدر در حدود 12 کیلومتر طول دارد که بسیاری از قسمت های آن همچنان ناشناخته است، بازدید از این غار زیبا برای عموم و گردشگران در دو راستا 1250 متری و 4000 متری انجام می گردد.

در ابتدای غار دالان های پر پیچ و خمی وجود دارد که پس از عبور از آن ها در راستا آبی و با قایق از میان دالان ها و دهلیز های زیبایی عبور می کنید.

دریاچه هایی در نقاط مختلف این غار به وجود آمده است که در اثر آبی که در این غار جریان دارد است که برای عبور از آن ها به قایق احتیاج است. در طول راستا بازدید از غار علی صدر قندیل ها، سنگ ها و مجسمه های بسیار زیادی را مشاهده می کنید که به شکل های عجیب و غریب و مختلفی را به خود گرفته اند.

بعضی از این اشکال معروف و شناخته شده هستند که پنجه عقاب، مجسمه آزادی، شیر دو سر، کبوتر، قایق وارونه، خوشه انگور، گل کلم و سنگی شبیه نام مبارک الله از جمله این اشکال زیبا هستند.

یکی دیگر از ویژگی های غار علی صدر وجود تالارهای متعدد در این غار است؛ مشهورترین تالار این غار، تالار آزادی است که 100 متر طول، 60 متر عرض و 40 متر ارتفاع دارد. اگر قصد بازدید از غار علی صدر را دارید باید به شهرستان کبودرآهنگ واقع در استان همدان سفر کنید که به راحتی می توانید با وسیله نقلیه شخصی یا عمومی به محل ورود این غار دسترسی داشته باشید.

بزرگترین غار های ایران | غار قوری قلعه

یکی دیگر از بزرگترین غار های ایران در استان کرمانشاه واقع شده است که قوری قلعه یا در زبان محلی قوری قالا نام دارد که قدمت این غار مربوط به 6.5 میلیون سال قبل است.

این غار آبی و زیبا از نظر وسعت، وسیع ترین غار آبی در میان غارهای آبی قاره آسیا است که یکی از مهم ترین ویژگی های آن به شمار می آید. این غار زیبا در حدود نیم قرن پیش و در سال 1355 از طریق غارشناسان انگلیسی کشف شده است که در حدود 12 کیلومتر طول دارد. عمق قاری قوری قلعه در حدود 3000 متر تخمین زده شده است.

یکی دیگر از ویژگی های غار قوری قلعه وجود چند آبشار در داخل آن است؛ این غار دارای 4 آبشار است که در حدود 10 تا 12 متر ارتفاع داشته و در عمق حدود 3000 متری غار واقع شده اند.

این غار در یک منطقه با طبیعت زیبا و منظره جنگلی واقع شده است که از دیدنی ترین و زیباترین دره ها در کرمانشاه است، به دلیل موقعیت جغرافیایی این غار در تمامی فصول سال از دما و رطوبت قابل قبول و مناسبی برخوردار است.

اگر قصد بازدید از این غار زیبا را دارید باید از کرمانشاه به سمت پاوه حرکت کنید تا در منطقه روانسر به غار قوری قلعه برسید.

غار نمکدان

یکی دیگر از بزرگترین غارهای ایران در جزیره زیبای قشم، در آب های خلیج فارس واقع شده است؛ غار نمکدان که به غار نمکی نیز معروف است جزء یکی از برترین جاذبه های دیدنی در جزیره قشم می باشد.

این غار در کوه نمکی قشم قرار گرفته است که از عجایب هفت گانه خلیج فارس است؛ چندین غار در این کوه زیبا وجود دارد که بزرگترین آن ها غار نمکدان است. طول این غار حدود 6.4 کیلومتر است که بر اساس کاوش های اجرا شده قدمت نمک های آن مربوط به دوران پیش از کامبرین می باشد.

این غار نمکی زیبا عنوان طولانی ترین غار نمکی در جهان را به خود اختصاص داده است. شیب این غار بسیار کم و تقریبا به صورت افقی است. گردشگرانی که قصد بازدید از این غار زیبا را داشته باشند تنها تا عمق 100 متری می توانند پیش بروند زیرا برای رفتن و پیمایش عمق بیشتر در این غار به تجهیزات حرفه ای غارنوردی احتیاج است.

بزرگترین غار های ایران | غار دانیال

با طول بیش از 2 کیلومتر غار دانیال در مازندران یکی از زیباترین و بزرگترین غارهای ایران است.

ارتفاع کف تا سقف در این غار در حدود 75 متر است که عنوان دومین غار رودخانه ای در ایران را به خود اختصاص داده است. این غار که دهانه آن در ارتفاع 160 متری از سطح دریا قرار گرفته است، دارای جریان آبی است که از چندین چشمه جاری می گردد و بسیار زلال است.

دمای داخلی این غار بسیار مطبوع بوده و در حدود 23 درجه سانتیگراد می باشد؛ دمای آب داخل غار نیز در حدود 17 درجه سانتیگراد بوده که معمولا در تمام فصول سال مقداری ثابت است. این غار محل زندگی جانوران مختلفی مانند خفاش ها، قورباغه ها، خرچنگ ها، عنکبوت ها و موش ها نیز می باشد. اگر قصد بازدید از این غار زیبا را دارید باید ابتدا به چالوس سفر کنید و پس از رسیدن به تنکابن از کنار متل قو به سمت سلمان شهر و روستای دانیال حرکت کنید.

غار دنگزلو

استان اصفهان میزبان یکی دیگر از زیباترین غارهای ایران است که از نظر ظاهری بسیار شبیه به غار علی صدر در همدان است؛ تالارهای بزرگ با ارتفاع سقف در حدود 10 متر، تالاب های متعدد با عمق آب بیش از 7 متر از ویژگی های غار دنگزلو در اصفهان است.

این غار زیبا که یک غار آبی است در یکی از سر شاخه های اصلی رودخانه ماربر واقع شده که دارای سه حوضچه آبی می باشد؛ برای بازدید از این غار و عبور از تالاب های آن باید از قایق استفاده گردد.

اگر قصد بازدید از این غار دارید باید از شهر سمیرم به سمت بخش پادنا حرکت کنید تا پس از طی کردن مسافت 150 کیلومتری به روستای دنگزلو برسید.

بزرگترین غار های ایران | غار پراو

کرمانشاه میزبان یکی دیگر از بزرگترین غارهای ایران است؛ غار پراو که در حدود 1454 متر طول دارد، دارای 752 متر ارتفاع است که زمانی عمیق ترین غار ایران بوده است.

پراو در زبان کردی به معنی آب بوده و دلیل نامگذاری این غار جریان های آبی و آهکی درون آن است؛ این غار دارای 26 حلقه چاه می باشد که عمیق ترین این چاه ها در حدود 42 متر عمق دارد.

برای دسترسی به این غار باید تا ارتفاع حدود 3000 متری کوه را بالا رفته تا به دهانه غار برسید، غار پراو دارای آب و هوای سرد است.

غار جوجار

این بار عمیق ترین غار ایران یعنی غار جوجار در کرمانشاه واقع شده است. غار جوجار که یک غار عمودی است در گذشته دارای دهانه ای بود که به شکل ناایمن و با قطر زیاد رو به آسمان داشت که در حال حاضر با توجه به ایمن سازی اجرا شده شیب دهانه غار ملایم و پلکانی شده است تا عموم مردم به آن دسترسی داشته باشند.

برای پیمودن این غار عمودی که در حدود 1300 متر عمق دارد در بسیاری از قسمت های آن احتیاج به استفاده از طناب و تجهیزات حرفه ای دارید. پیمایش این غار زیبا به حدی سخت است که بسیاری از غارنوردان ایرانی و خارجی تا به امروز پیروز به پیمایش تمام راستا آن نشده اند.

منبع: الی گشت

به "معرفی 9 غار بزرگ و معروف در ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 9 غار بزرگ و معروف در ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید