ایران: با نگرانی تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان را دنبال می کنیم

به گزارش وبلاگ وردپرس، وزارت خارجه ایران در بیانیه ای با بیان اینکه با نگرانی تحولات افغانستان را دنبال می کنیم، از رهبران سیاسی این کشور و کشورهای منطقه دعوت کرد برای حل اختلافات پیش آمده در افغانستان کوشش نمایند.

ایران: با نگرانی تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان را دنبال می کنیم

به گزارش گروه سیاست خارجی وبلاگ وردپرس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات جاری در افغانستان بیانیه ای به توضیح زیر صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان را از نزدیک دنبال می نماید و در خصوص تبعات غیر قابل پیش بینی اختلافات پیش آمده در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری آن کشور بر ثبات داخلی و آثار منطقه ای آن احساس خطر می نماید.

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران شرایط پیش آمده را ناشی از بی توجهی دولت آمریکا به مسائل موجود در برگزاری انتخابات ها در افغانستان و غفلت از درس های گرفته شده از آنها خصوصا انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 آن کشور می داند.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: اولویت دادن به نیازهای تبلیغاتی رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ماه نوامبر آینده و شتابزدگی غیر مسئولانه آن کشور برای پیشبرد تبادل نظر ها بدون نظرداشت منافع و امنیت منطقه موجب بی توجهی به مسائل داخلی شد که شکل گیری وضع موجود از آثار آن بی توجهی است.

این بیانیه خاطرنشان نموده است: پس از بروز اختلافات جاری بین جناب آقای دکتر غنی و جناب آقای دکتر عبدالله متاسفانه همچنان شاهد ادامه سیاست های یکجانبه دولت آمریکا و قربانی کردن مصالح ملی مردم افغانستان برای تامین اهداف تبلیغاتی رئیس جمهور آن کشور بوده ایم که نتیجه آن پیش بردن افغانستان در جهت تعمیق بحران و افزایش تنش های سیاسی در آن کشور است.

دعوت از رهبران سیاسی افغانستان و کشورهای منطقه برای استفاده از ظرفیت شان

وزارت خارجه در این بیانیه تأکید نموده است: اکنون جمهوری اسلامی ایران در راستای مصالح عمومی مردم افغانستان و به منظور حفظ صلح و ثبات در آن کشور که آثار عمیق منطقه ای دارد، رهبران سیاسی افغانستان و همچنین کشورهای منطقه را دعوت می نماید تمام ظرفیت های خود را برای یافتن راه برون رفت از اختلافات پیش آمده بین دو رهبر در ارتباط با نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آن کشور به کار گیرند.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است با ایجاد دولتی فراگیر با مشارکت همه جناح ها و گروه های سیاسی افغانستان هر چه زودتر زمینه شروع تبادل نظرهای بین الافغانی با مشارکت تمام گروه های سیاسی آن کشور به شمول طالبان فراهم گردد.

وزارت خارجه در انتها این بیانیه اعلام نموده است: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همچون گذشته، در کوشش های منطقه ای که با هدف حل مسائل در افغانستان صورت می گیرد حضوری فعالانه داشته و ظرفیت های خود را برای تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه به کار گیرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران 21 اسفند ماه در نشستی خبری در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری تحلیف همزمان دو رئیس جمهور در افغانستان گفت: از مدت ها قبل تمام کوشش خود را در سطوح مختلف برای همگرایی و همدلی مردم افغانستان، گروه ها و شخصیت ها در این کشور انجام دادیم و به طرفین متذکر شدیم که تنها راه رونق و رفاه و ثبات و امنیت در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر و وحدت شخصیت ها، گروه ها، احزاب و مسئولان است.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: به کوشش های خود ادامه می دهیم و امیدواریم به نتیجه برسد و ثبات سیاسی به افغانستان برگردد و از این مرحله عبور نمایند. ایران همه توان خود را به کار خواهد گرفت تا این اتفاق در کشور دوست و برادر ما جمهوری اسلامی افغانستان رخ دهد.(اینجا بخوانید)

منبع: خبرگزاری فارس

به "ایران: با نگرانی تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان را دنبال می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران: با نگرانی تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان را دنبال می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید