رئیسی: سیاست خارجی را زمینه رقابت های داخلی قرار نخواهیم داد

به گزارش وبلاگ وردپرس، رئیس جمهور گفت: در سیاست خارجی فقط یک گزینه را دنبال نمی کنیم و با یک پرونده روی میز روبرو نیستیم، ما پرونده های متعددی در سیاست خارجی داریم.

رئیسی: سیاست خارجی را زمینه رقابت های داخلی قرار نخواهیم داد

به گزارش ایرنا؛ سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به تهران پس از سفر فشرده کاری که با هدف شرکت در پانزدهمین اجلاس سران بریکس انجام شده بود در تشریح دستاورد های این سفر عنوان نمود: سفری که به آفریقا جنوبی برای شرکت در اجلاس سران بریکس انجام شد، سفری مهم بود، زیرا بریکس یکی از ائتلاف های دنیای است که نقش بسیاری در همکاری های مالی و تجاری در دنیا دارد.

وی ادامه داد: بریکس در شمال آفریقا و آفریقای جنوبی و آسیا و آمریکایی لاتین به لحاظ جمعیت و نقش آن ها در فراوری ناخالص داخلی و سهمی که در اقتصاد دارند، اعضای قابل توجهی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ائتلاف های دنیای مثل بریکس و شانگ های نوظهور و مخالف یک جانبه گرایی هستند و با نگاه به استقلال کشور ها برای همکاری و همگرایی در جهت پیشرفت امور ملت ها کوشش می نماید، گفت: ارتباط با بریکس سال گذشته با شرکت در نشست مجازی بریکس شروع و درخواست عضویت ایران مطرح شد به همین دلیل وزیر امور خارجه به آفریقای جنوبی سفر کرد.

رئیسی ادامه داد: پس از آن دبیر شورای عالی امنیت در نشست دبیران امنیت ملی شرکت کرد و پیگیری هایی به وسیله سران بریکس انجام شد.

وی با بیان اینکه اهمیت و جایگاه ژئوپلتیک و کنشگری فعال ایران در عرصه های مختلف منطقه برکسی پوشیده نیست، توضیح داد: عضویت ایران با اجماع اعضا انجام شده است و سازوکار هایی می طلبد که این سازوکار ها با سرعت دنبال می شود.

وی با بیان اینکه بریکس بر همکاری های تجاری و مالی متمرکز است، گفت: ارتباط ما با بریکس در راستای روابط مالی مستقل با کشور های عضو این گروه است.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر چه نظام سلطه در پی این است که کشور ما از نظر مالی رشد نکند، اما رشد اقتصاد کشور در پرتو ارتباط با اقتصاد های مستقل منطقه است که می تواند اقتصاد مقاومتی را در کشور ما رقم بزند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقشه راه دولت گفت: در سیاست خارجی فقط یک گزینه را دنبال نمی کنیم و با یک پرونده روی میز روبرو نیستیم، ما پرونده های متعددی در سیاست خارجی داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعلاوه کار های نیمه تمامی داریم که باید آن ها را به سامان برسانیم، اضافه نمود: یکی از آن ها موضوع برطرف تحریم هاست، پرونده ای که باز شده و باید این پرونده را دنبال کنیم که این تحریم های ظالمانه خاتمه پذیرد.

توضیح داد: پرونده های دیگری از جمله ارتباط با همسایگان، پرونده نیمه تمام بود و با بعضی همسایگان سال ها ارتباط نداشتیم که ظرف این دو سال کوشش بسیاری شد تا ارتباط با این کشور ها برقرار شود و گام های موثری در این راه برداشته شد.

وی اضافه نمود: از دیگر پرونده هایی که در پی آن بودیم عضویت ایران در سازمان های منطقه ای و فرامنطقه ای بود که باید دنبال می شد از جمله موضوع عضویت ایران در شانگ های و بریکس که به توان مالی ایران می انجامد و این ها انجام شد.

رئیس جمهور محور حضور ایران در سازمان های بین المللی را منافع ملی عنوان نمود و گفت: آنچه انجام شده یک رخداد اتفاقی نبوده است بلکه این یک سیاست انتخابی بوده است که دولت انجام داد و دنبال می نماید.

رئیسی گفت: ما کار سیاست خارجی را زمینه ای برای رقابت های داخلی قرار نداده و نخواهیم داد و این مسائل را همراه با جنجال های سیاسی دنبال نمی کنیم، بلکه هدف آن است که کار واقعی در زندگی مردم اتفاق بیفتد و تمام ساز و کار های اجرایی که اتفاق می افتد در راستای این است که بتواند منافع ملی را تامین و تضمین کند.

وی اضافه نمود: لذا این رویداد، رویداد قابل توجهی است که باید نهایت بهره را برای کشورمان و منافع ملی داشته باشد.

رئیس جمهور مبادلات تجاری را مهم ترین موضوع سیاست خارجی عنوان نمود و گفت: جمهوری اسلامی ظرفیت خوبی از نظر تجاری در منطقه دارد و باید این ظرفیت بازسازی می شد، اقدامی که در 40 ساله گذشته تا این مقدار کار تجاری نداشتیم و این رکورد زد.

رییسی خطاب به مردم گفت: بچه ها شما در دولت در تمامی بخش ها کوشش دارند تا تمام توان خود را برای خدمت در جهت حفظ منافع ملی بکارگیرند و از هیچ کوششی دریغ نمی نمایند.

پنج پالایشگاه در آفریقای جنوبی به چرخه فراوری بر می شود

رئیس جمهور با اشاره به ملاقات های انجام شده در حاشیه اجلاس بریکس اعلام کرد: در این سفر 14 ملاقات صورت گرفت که نیمی از آن ها رسمی و اعلامی بود و نیمی از ملاقات ها اعلام نشد.

وی از دیگر توانمندی های کشور را صدور خدمات فنی و مهندسی برشمرد و عنوان نمود: صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقای جنوبی صورت خواهد گرفت و پنج پالایشگاه در این کشور به دست دانشمندان ایرانی و به همت وزارت نفت به چرخه فراوری واقعی خود برمی گردند.

رئیس جمهور اضافه نمود: از همه موسسان بریکس و میزبان تشکر می کنم که کوشش بسیاری در جهت حمایت از عضویت ایران در بریکس انجام دادند.

رئیسی با اشاره به روحیه ضد استعماری و ضد آپارتایدی آفریقا توضیح داد: روحیه بیداری در تمام آفریقا بوجود آمده است و این روحیه ضد استعماری در آفریقا و مسئولان عالی آن ادامه دارد.

وی ادامه داد: سخنان و مطالبی که در بریکس اعلام شد شاهد بر این مدعاست که نگاه آن ها بر تضمین استقلال و تامین استقلال کشورشان است که این روحیه ایران و آفریقا را به هم نزدیک می نماید و می تواند ایران را به کشور های آفریقایی پیوند دهد و در جهت همکاری مالی و مبارزه با استعمار و استثمار حرکتی همگام داشته باشیم.

رئیس جمهور در خاتمه ابراز امیدواری کرد که این سفر بتواند به زودی آثار عملی و اجرایی در همکاری بین ایران و کشور های عضو بریکس و در منطقه و همکاری های ویژه تجاری و مالی داشته باشد.

منبع: فرارو

به "رئیسی: سیاست خارجی را زمینه رقابت های داخلی قرار نخواهیم داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیسی: سیاست خارجی را زمینه رقابت های داخلی قرار نخواهیم داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید