اندوسکوپی دستگاه گوارش چگونه انجام می گردد؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، اندسکوپی (Endoscopy) روشی تشخیصی برای بیماری های دستگاه گوارشی است.با انواع اندوسکوپی (اندوسکوپی فوقانی، آندوسکوپی روده باریک و...)آشنا شوید

اندوسکوپی دستگاه گوارش چگونه انجام می گردد؟

اندوسکوپی،تکنیکی مهم در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به خونریزی حاد دستگاه گوارش می باشد.با این حال در بیشتر موارد خونریزی های دستگاه گوارش به طور خودبخود متوقف می گردد وبعضی از بیماران دچار خونریزی پایدار و عود نماینده می شوند که ممکن است تهدید نمایندهحیات باشد.

آندوسکوپیدستگاه گوارش به مدت بیش از 200 سال قدمت دارد؛ اما معرفی گاسترویکوپ های نیمه سخت( Semi-rigid) در میانه قرن بیستم، افق تازه ایرا در زمینه اندوسکوپی مدرن تعیین کرد. آندوسکوپ های انعطاف پذیر اخیر تصاویرویدئویی الکترونیکی ایجاد می نمایند. (ابزار Charge-Coupledدر نوک اندوسکوپ) اپراتور انحنای نوک انوسکوپ را کنترل می کند و دسته های فیبراپتیک یا دیودهای ساطع نماینده نور را به نوک اندوسکوپ می رساند و کانال های عملنماینده شستشو، ساکشن و عبور وسایل را امکان پذیر می سازد.

آشناییبا انواع اندوسکوپی دستگاه گوارش

اندوسکوپیفوقانی

اندوسکوپیفوقانی که ازوفاگاسترودئودنوسکوپی ( EGD) نیزنامیده می گردد، توسط عبور دادن اندوسکوپ انعطاف پذیر از دهان به مری، معده ودئودنوم انجام می گردد. (اولین قسمت روده باریک کهدرست بعد از معده واقع شده است را اصطلاحا اثنی عشر یا دوازدهه و یا دئودنوم ( Duodenum) می نامند.)این ابزار بهترین روش برای معاینه مخاط دستگاه گوارشفوقانی است. در حالی که مطالعات رادیوگرافیک دستگاه گوارش فوقانی دارای دقت تشخیصیمشابهی در تشخیص دئودنوم هستند، اما ازوفاگاسترودئودنوسکوپی برای یافتن زخم هایمعده بهتر عمل می کند. علاوه بر این ضایعات هم سطح مخاطی نظیر مری بارت را تشخیصمی دهد و امکان بیوپسی مستقیم بافتی و درمان اندوسکوپیک را مهیا می سازد. برایکاستن اضطراب و ناراحتی بیمار از آرامبخش وریدی استفاده می گردد. با این حال دربیشتر کشورها انجام این عمل به طور روتین با تجویز مواد آرامبخش حلقی موضعی انجاممی گردد.

آندوسکوپیروده باریک

در حالحاضر سه روش برای ارزیابی روده باریک (غالبا در بیماران با خونریزی احتمالی رودهباریک) مورد استفاده قرار می گیرد:

  • آندوسکوپیتوسط کپسول: عبارت است از بلع کپسول قابل دفعی که بر روی دوربینی با تراشهسیلیکونی (CMOS) تعبیه شده است. تصاویر رنگی بهصورت وایرلس به گیرنده ای خارجی در کادرهای مختلفی در ثانیه منتقل می گردد. این عملتا زمانی که شارژ باتری کپسول تمام گردد یا یا انکه از بدن دفع گردد ادامه خواهدداشت. اگرچه با اندوسکوپی کپسول می توان مخاط روده باریک را دید، اما این روشهمچنان یم فرایند تشخیصی می باشد.
  • آنتروسکوپیفشاری: این عمل توسط آندوسکوپ طویل که شبیه به آندوسکوپ فوقانی است انجام می گردد.آنتروسکوپ به یاری لوله محکم نماینده ای که روی آن واقع شده است و از دهان تا روده باریکآنرا در بر می گیرد، وارد روده باریک می گردد. به یاری این روش تشخیصی، معمولا می توانتا میانه های ژنوم رسید و کانال ابزاری اندوسکوپ امکان بیوپسی و درمان آندوسکوپیکرا مهیا می سازد.
  • فرو بردنعمقی تر در روده باریک می تواند از طریق انتروسکوپی با بالون منفرد یا دوگانه یایا انتروسکوپی اسپیرال به دست آید. این ابزارها چین های روده باریک را به سوی Overtube می برند. با انتروسکوپی به یاری بالون می توان در بعضی بیماران بااستفاده از هر دو راه ورود خوراکی و مقعدی، کل روده باریک را مشاهده نمود. بیوپسی هاو درمان اندوسکوپیک می تواند با مشاهده روده باریک انجام می گردد.

کولونوسکوپی

کولونوسکوپیبا عبور دادن کولونوسکوپ قابل انعطاف از کانال آنال به سمت رکتوم و کولون انجام می گردد.

روده عظیم از پس روده یا کولون ( Colon)، راست روده ( Rectum) که قسمت انتهایی روده عظیم در انسان است ومقعد تشکیل شده است. وظیفه اصلی کولون جذب آب و املاح است.

در بیش از 95 درصد موارد دستیابی به سکوم مقدورمی گردد و معمولا ایلئوم ترمینال قابل مشاهده و معاینه است. کولونوسکوپیاستاندارد طلایی برای تشخیص بیماری های مخاطی کلون است. CT کولونوگرافی یک تکنولوژی در حال ظهور است که با اعتبارکولونوسکوپی با شناسایی پولیپ ها و سرطان رقابت می کند. در ایالات متحده آمریکامعمولا پیش از کولونوسکوپی آرامبخشی هوشیار ( conscious sedation) انجام می گردد. با این حال در صورت همکاری بیمار و مهارت کافیمعاینه نماینده می توان این عمل را بدون آرامبخش، در بیشتر موارد انجام داد.

سیگموئیدوسکوپیقابل انعطاف

سیگموئیدوسکوپیقابل انعطاف شبیه کولونوسکوپی است اما تنها رکتوم و قسمت های متفاوتی از کولون چپ(به طور تیپیک تا 60cm از مقعد) قابل مشاهده است. اینروش موجب کرامپ های شکمی (گرفتگی در عضلات شکم) می گردد اما کوتاه بوده و تقریباهمیشه بدون آرامبخش انجام می گردد. سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف برای ارزیابی اسهالو خونریزی مجرای خروجی رکتوم به کار می رود.

کلانژیوپانکراتوگرافیرتروگراد ( ERCP)

ERCP یک آندوسکوپ side-viewing است که از دهان به دئودنوم فرستاده می گردد، آمپول واتر شناساییشده، توسط کاتتر پلاستیکی نازکی کانول گذاری شده، مواد حاجب رادیوگرافیک به مجرایصفراوی و مجرای پانگراسی تحت راهنمایی فلورسکوپی تزریق می گردد. این روش آندوسکوپیمعمولا برای درمان به کار می رود اما هنوز در تشخیص، مخصوصا در اختلال عملکرداسفنکتر ادی و منومه برداری از تنگی های مجرایی مهم است.

اندوسکوپیالتراسوند ( EUS)

در اینروش از ترانسدیوسرهای اولتراسوند پر فرکانس که در راس یک اندوسکوپ قابل انعطافتعبیه شده است استفاده می گردد. تصاویر اولتراسوند از جدار دستگاه گوارش، اعضایمجاور، عروق و عقده های لنفاوی بدست می آیند. با افزایش دادن عمق التراسوند ونزدیک کردن ترانسدیوسر به محل مورد نظر می توان تصاویری با کیفیت بسیار بالا تهیهکرد. این روش از آندوسکوپی، دقیق ترین مرحله بندی موضعی پیش از عمل را در موردبدخیمی های مری، پانکراس (لوزالمعده) و رکتوم انجام می دهد ولی با این وجود بیشترمتاستازهای دوردست را تشخیص نمی دهد. این روش تشخیصی در تشخیص سنگ مجرای صفراوی،بیماری های کیسه صفرا، ضایعات زیر مخاطی دستگاه گوارش و پانکراتیت مزمن مفید است.

گرداوری: مجله اینترنتی وبلاگ وردپرس

منبع: setare.com

به "اندوسکوپی دستگاه گوارش چگونه انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندوسکوپی دستگاه گوارش چگونه انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید