اسید تراپی چیست؛ 12 اسید برای جوانسازی پوست و درمان آکنه

به گزارش وبلاگ وردپرس، کلمه اسید احتمالا شما را به یاد سوختگی های شیمیایی ترسناک می اندازد، اما حقیقت این است که اگر از اسید در غلظت های مناسب استفاده گردد، این ماده می تواند یکی از مفید ترین اجزای محصولات مراقبت از پوست باشد. اسیدها مواد معجزه آسایی هستند که برای مبارزه با آکنه، چین و چروک، لکه های پیری، جای زخم و سایر مسائل پوستی استفاده می شوند. از آنجا که این روزها اسیدهای زیادی در بازار وجود دارد، انتخاب محصول مناسب کمی سخت است. اگر می خواهید بدانید که اسیدها چه کاری برای پوست انجام می دهند و کدام یک از آن ها برای شما مفید است، مقاله امروز خبرنگاران مگ را تا خاتمه بخوانید. در این مقاله که به اسید تراپی پوست اختصاص دارد، شما را با انواع اسیدها آشنا می کنیم.

اسید تراپی چیست؛ 12 اسید برای جوانسازی پوست و درمان آکنه

در اسید تراپی صورت از چه اسیدهایی استفاده می گردد؟

اسیدها یک نوع لایه بردار هستند. آن ها سرعت جایگزین شدن سلول های مرده پوست را افزایش می دهند و به صاف تر و روشن تر شدن پوست یاری می نمایند. دو نوع اسید اصلی برای مراقبت از پوست وجود دارد:

  • آلفا-هیدروکسی اسیدها (AHAs)؛ این اسیدهای محلول در آب باعث شل شدن مایعی می شوند که سلول های سطحی پوست را به یکدیگر متصل می نماید. درنتیجه، سلول های مرده پوست راحت تر از بین می روند. با افزایش سن، ماده ای که سلول های پوست را در کنار هم نگه می دارد متراکم تر می گردد که این سرعت جایگزینی سلول ها را کاهش می دهد.
  • بتا-هیدروکسی اسیدها (BHAs)؛ اسیدهای محلول در چربی هستند که برخلاف AHA می توانند به منافذ پوست نفوذ نمایند. بتا-هیدروکسی اسیدها مانند AHA به حذف سلول های مرده پوست یاری می نمایند، اما در حل شدن سبوم (ماده روغنی فراوری شده به وسیله پوست) هم نقش دارند. سبوم بیش از حد می تواند به آکنه منجر گردد.

ذکر این نکته لازم است که همه اسیدهای مراقبت از پوست در این دسته بندی قرار نمی گیرند.

به یاد داشته باشید که وظیفه اسیدها لایه برداری است و شما نباید در انجام این کار زیاده روی کنید، چرا که ممکن است لایه فوقانی پوست را از بین ببرید. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که اسید تراپی می تواند حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش دهد. بنابراین، استفاده از ضدآفتاب با SPF حداقل 30 لازم است. کرم ضدآفتاب از شما در برابر آفتاب سوختگی، سرطان پوست و اثرات پیری نور خورشید محافظت می نماید.

1. اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک کوچک ترین اسید از خانواده AHA است. این ماده به وسیله تعامل با بالاترین لایه پوست به عنوان یک لایه بردار عالی عمل می نماید تا سلول های مرده را از بین ببرد و پوست را جوان تر نشان دهد.

تحقیقات نشان داده اند که اسید گلیکولیک فراوری کلاژن را در پوست تحریک می نماید. کلاژن یک نوع پروتئین است که به طور طبیعی در پوست یافت می گردد. مواجهه طولانی مدت با اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند این پروتئین را تجزیه و پوست را شل کند.

اسید گلیکولیک یک هومکتانت یا جاذب الرطوبه خوب هم به شمار می رود. چون آب را از اتمسفر به درون پوست شما می کشد و آن را نرم و هیدراته نگه می دارد.

فواید

  • با لایه برداری پوست سلول های مرده را از بین می برد.
  • خطوط ریز و چین و چروک را برطرف می نماید.
  • آکنه های خفیف تا میانه را درمان می نماید.
  • به حفظ رطوبت پوست یاری می نماید.

چه کسانی می توانند از آن استفاده نمایند؟

اسید گلیکولیک معمولا به وسیله بیشتر افراد به خوبی تحمل می گردد. اما اگر پوست حساسی دارید، ابتدا تست پچ یا آزمون حساسیت انجام دهید؛ یعنی میزان کمی از اسید را روی بخشی کوچکی از پوست (برای مثال قسمت داخلی بازو یا محل خم شدن آرنج) بمالید. اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید، می توانید چند بار در هفته اسیدتراپی انجام دهید.

2. اسید سالیسیلیک

اگر پوست تان مستعد آکنه باشد و تا به حال از کرم های ضدآکنه استفاده نموده باشید، احتمالا اسید سالیسیلیک یکی از مواد تشکیل دهنده آن بوده است. این اسید که یک نوع BHA محسوب می گردد، برای پوست چرب یا مستعد آکنه مفید است و به درمان آکنه خفیف تا میانه یاری می نماید.

فواید

  • آکنه را درمان می نماید.
  • فراوری سبوم را در پوست کنترل می نماید.

چه کسانی می توانند از آن استفاده نمایند؟

اسید سالیسیلیک بسیار قوی است و به لایه های عمیق پوست نفوذ می نماید. درنتیجه، برای پوست های حساس مناسب نیست.

3. اسید لاکتیک

اسید لاکتیک یک نوع AHA است که از شیر ترش گرفته می گردد و مانند شیر مرطوب نماینده است. اسید لاکتیک به بهبود بافت پوست یاری می نماید و آن را نرم نگه می دارد. بعلاوه پوست را لایه برداری می نماید، اما در مقایسه با اسید گلیکولیک قدرت کمتری دارد.

فواید

  • سلول های مرده را حذف می نماید.
  • ظاهر منافذ را بهبود می بخشد.
  • هیپرپیگمانتاسیون و لکه های ناشی از نور خورشید را درمان می نماید.

چه کسانی می توانند از آن استفاده نمایند؟

استفاده از اسید لاکتیک معمولا برای اسید تراپی و آبرسانی پوست های خشک یا حساس توصیه می گردد.

4. اسید سیتریک

یک هیدروکسی اسید است که از مرکبات مشتق می گردد و تعدادی از مسائل پوستی را برطرف می نماید. این اسید در خنثی کردن pH پوست موثر است. pH پوست معمولا به علت مواجهه با اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و محصولات زیبایی مضر مختل می گردد.

اسید سیتریک دارای خواص ضدباکتریایی است و باکتری های مولد آکنه را از بین می برد. به علاوه، از خواص لایه برداری آن می توان برای کاهش لکه های تیره استفاده کرد. بر اساس تحقیقات، اسید سیتریک به علت تاثیری که در کاهش سبوم اضافی پوست دارد، برای درمان آکنه خفیف تا میانه مناسب است.

فواید

  • سطح pH را متعادل می نماید.
  • خواص ضدباکتریایی دارد.
  • آسیب های ناشی از نور خورشید را کاهش می دهد.
  • آکنه را درمان می نماید.

چه کسانی می توانند از آن استفاده نمایند؟

اگر پوست تان حساس است، اسید سیتریک احتمالا برای شما گزینه خوبی نیست. چنانچه پوست شما خشک، پوسته پوسته یا مستعد بثورات پوستی است، این اسید می تواند باعث تحریک آن گردد.

5. اسید آزلائیک

اسید آزلائیک به طور طبیعی در برخی از محصولات غذایی مانند گندم، چاودار و جو یافت می گردد. این اسید دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است و می تواند باکتری های عامل آکنه را از بین ببرد و تورم را کاهش دهد. بعلاوه به عنوان لایه بردار روی بالاترین لایه پوست تاثیر می گذارد و به کاهش اسکار ناشی از آکنه یاری می نماید.

اسید آزلائیک با مهار کردن تیروزیناز از تجمع رنگدانه در پوست جلوگیری می نماید و آن را کاهش می دهد. تیروزیناز مسؤول فراوری ملانین است، ماده ای که باعث تیره شدن پوست می گردد.

فواید

  • آکنه های التهابی را درمان می نماید.
  • اسکارهای به جا مانده از آکنه را کاهش می دهد.
  • به از بین رفتن لکه های پوستی یاری می نماید.

چه کسانی می توانند از آن استفاده نمایند؟

اگر پوست مستعد آکنه دارید، می توانید از اسید آزلائیک بهره ببرید. با این حال، این ماده برای پوست های حساس مناسب نیست و ممکن است باعث خشکی و تحریک گردد.

6. اسید فرولیک

این آنتی اکسیدان گیاهی یک عنصر محبوب در محصولات ضدپیری است. اسید فرولیک از تخریب ویتامین C جلوگیری می نماید و در عین حال خواص محافظت از نور آن را بهبود می بخشد. مطالعات نشان داده اند که اسید فرولیک در ترکیب با ویتامین C و E می تواند دو برابر بیشتر از شما در برابر نور خورشید محافظت کند.

فواید

  • رادیکال های آزاد را از بین می برد.
  • با علائم پیری مبارزه می نماید.
  • کارآیی سایر مواد ضدپیری را افزایش می دهد.
  • لکه های ناشی از نور خورشید را کاهش می دهد.

چه کسانی می توانند از آن استفاده نمایند؟

اسید فرولیک برای انواع پوست بی خطر است. اما اگر پوست حساسی دارید، قبل از اینکه از آن روی صورت خود بهره ببرید، تست پچ انجام دهید.

7. ال-اسکوربیک اسید

اسید اسکوربیک چیزی جزء ویتامین C خالص نیست. این ویتامین فواید زیادی برای پوست دارد و با بسیاری از مسائل پوستی، از آکنه گرفته تا لکه های پوستی و خشکی پوست مبارزه می نماید. ویتامین C با مهار فعالیت تیروزیناز از فراوری بیش از حد ملانین جلوگیری می نماید. ملانین مسؤول برنزه شدن پوست در مواجهه با اشعه ماوراء بنفش است.

علاوه بر این، ویتامین C فراوری فیبرهای پروتئینی (کلاژن و الاستین) را افزایش می دهد و به حفظ استحکام و الاستیسیته پوست یاری می نماید. استفاده از ال- اسید اسکوربیک به صورت موضعی می تواند لکه های تیره پوست را کاهش دهد. اسید اسکوربیک بدون نسخه در غلظت های بین 5 تا 15 درصد به فروش می رسد. غلظت های بالاتر ممکن است باعث تحریک پوست شوند.

فواید

  • با علائم پیری مبارزه می نماید.
  • به ترمیم زخم ها یاری می نماید.
  • پوست را آبرسانی می نماید.

چه کسانی می توانند از آن استفاده نمایند؟

اسید اسکوربیک موضعی برای بیشتر افراد بی خطر است. اما اگر پوست حساسی دارید، قبل از اینکه از این محصول روی آن بهره ببرید، تست پچ انجام دهید.

8. اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک به علت توانایی در اتصال به آب معروفیت زیادی دارد. این اسید به حفظ رطوبت پوست یاری می نماید و عملنمودهای سد پوستی را بهبود می بخشد. درنتیجه، باعث می گردد پوست سفت و درخشان به نظر برسد و علائم پیری کمتر گردد.

فواید

  • رطوبت پوست را حفظ می نماید.
  • علائم پیری را کاهش می دهد.
  • به ترمیم زخم ها یاری می نماید.
  • پوست را آبرسانی می نماید.

چه کسانی می توانند از آن استفاده نمایند؟

اسید هیالورونیک معمولا برای انواع پوست بی خطر است. با این حال، ممکن است باعث واکنش های آلرژیک گردد. اگر پوست شما به اسید هیالورونیک موضعی واکنش نشان داد، به متخصص پوست مراجعه کنید.

9. اسید کوجیک

اسید کوجیک در برخی از محصولات روشن نماینده پوست استفاده می گردد. این AHA با مهار فعالیت تیروزیناز که مسؤول فراوری ملانین است، اثرات خود را نشان می دهد. درنتیجه، از ایجاد لکه های پیری و لکه های خورشیدی جلوگیری می نماید یا آن ها را کاهش می دهد.

فواید

  • با آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید مبارزه می نماید.
  • باعث از بین رفتن اسکار (جای زخم) می گردد.

توجه داشته باشید که:

اسید کوجیک ممکن است پوست شما را مستعد آفتاب سوختگی کند، چون فعالیت تیروزیناز را مهار می نماید. اگر به طور منظم از اسید کوجیک موضعی استفاده می کنید، توصیه می گردد قبل از بیرون رفتن از منزل حتما کرم ضدآفتاب بزنید.

چه کسانی می توانند از آن استفاده نمایند؟

از آنجا که اسید کوجیک لایه بالایی پوست را برمی دارد، ممکن است پوست های حساس را تحریک کند. قبل از اینکه از اسید کوجیک بهره ببرید، تست پچ انجام دهید.

10-12. اسید ماندلیک، مالیک و تارتاریک

این ها سه اسید کمتر شناخته شده هستند که برای لایه برداری، جوانسازی و درمان آکنه استفاده می شوند:

  • اسید ماندلیک، یک AHA است که از بادام به دست می آید و در صورت ترکیب شدن با سایر آلفا-هیدروکسی اسیدها می تواند سرعت لایه برداری آن ها را افزایش دهد. این کار جوانسازی پوست را تسریع می نماید و باعث می گردد پوست روشن تر و جوان تر به نظر برسد.
  • اسید تارتاریک، یک نوع AHA است که از انگور به دست می آید و برای افزایش کارآیی سایر هیدروکسی اسیدها به آن ها اضافه می گردد.
  • اسید مالیک، یک هیبرید آلفا-هیدروکسی و بتا-هیدروکسی است که کارآیی سایر هیدروکسی اسیدها مانند اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک را افزایش می دهد.

آیا می توان از AHA و BHA به طور همزمان استفاده کرد؟

آلفا-هیدروکسی اسیدها برای انواع پوست ایمن تر هستند، چون به لایه های عمیق آن نفوذ نمی نمایند. بتا-هیدروکسی اسیدها باید روی پوست های حساس با غلظت کم استفاده شوند. اگر این دو هیدروکسی اسید در غلظت های مناسب با هم ترکیب شوند، برای پوست شما معجزه می نمایند. اما قبل از انجام این کار باید با متخصص پوست مشورت کنید.

کدام اسیدها را نباید با هم استفاده کرد؟

  • اسید سالیسیلیک با سایر اسیدها؛ اسید سالیسیلیک ممکن است باعث خشکی پوست گردد. استفاده از سایر اسیدها همراه با اسید سالیسیلیک می تواند پوست را تحریک کند.
  • اسید سالیسیلیک و نیاسینامید؛ نیاسینامید نوعی ویتامین B3 است. استفاده همزمان از این دو محصول ممکن است باعث تحریک پوست گردد.
  • اسید لاکتیک یا اسید گلیکولیک با اسید اسکوربیک؛ استفاده از اسید لاکتیک یا اسید گلیکولیک همراه با اسید اسکوربیک می تواند اثربخشی ویتامین C را کاهش دهد.
  • AHA با رتینول؛ ترکیب این دو محصول پوست شما را خشک می نماید و باعث سوزش آن می گردد.

کلام پایانی

اگر پوست حساسی دارید، قبل از اسید تراپی تست پچ انجام دهید و چنانچه در استفاده از این مواد تازه کار هستید، آن ها را به تدریج وارد روتین مراقبت از پوست خود کنید. برخی از این محصولات می توانند باعث تحریک پوست یا ایجاد واکنش های آلرژیک شوند. برترین کار این است که فقط از یک محصول برای مدتی بهره ببرید و قبل از اضافه کردن محصول دیگر، واکنش پوست تان را نسبت به آن بسنجید. در غیر این صورت، متوجه نمی شوید که چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی برایتان ضرر دارد.

با توجه به اینکه اسیدهای متنوعی برای برطرف مسائل پوستی وجود دارد، قبل از انتخاب این نوع محصولات با متخصص پوست مشورت کنید. این کار از شما در برابر عوارض اسید تراپی صورت محافظت می نماید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ وردپرس مگ را بخوانید.

منابع: health.clevelandclinic, skinkraft

منبع: دیجیکالا مگ

به "اسید تراپی چیست؛ 12 اسید برای جوانسازی پوست و درمان آکنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسید تراپی چیست؛ 12 اسید برای جوانسازی پوست و درمان آکنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید