اثرات استفاده خودسرانه از گیاهان دارویی در دوران بارداری

به گزارش وبلاگ وردپرس، استفاده از درمان های طبیعی و سنتی به ویژه استفاده از گیاهان دارویی برای درمان و پیشگیری از بیماری ها بسیار رواج یافته است. براساس آمارهای سازمان بهداشت دنیای، 80 درصد از جمعیت دنیا نیازهای دارویی خود را از گیاهان دارویی تأمین می کنند. استفاده از این داروها به ویژه در هند، چین، بخش های وسیعی از آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا رواج دارد. اما جدا از فواید این داروها برای سلامت انسان ها، برخی از آن ها در مواردی می توانند مضر و حتی خطرناک باشند که نیاز به بررسی های دقیق و توجه به جزئیات بسیاری است.

اثرات استفاده خودسرانه از گیاهان دارویی در دوران بارداری

تغییرات فیزیولوژیکی که در دوران بارداری اتفاق می افتد، می تواند منجر به بروز مسائلی شود و ترس استفاده از داروهای شیمیایی، بسیاری از زنان باردار را به سمت خود درمانی و استفاده از درمان های جایگزین ازجمله گیاهان دارویی سوق می دهد. دسترسی آسان و بدون نسخه این داروها باعث شده، عمده مصرف این داروها به صورت خودسرانه است. اگرچه بسیاری از داروهای گیاهی مفید هستند، با این حال مصرف آن ها به ویژه در دوران بارداری نیاز به توجه بیشتری دارد، چراکه شواهد علمی درباره اثرات منفی بعضی از گیاهان دارویی در این دوران وجود دارد.

گیاهان دارویی و عوارض آن برای زنان باردار تألیف سیده نهال بزرگ نیا حسینی، ضمن اشاره به تغییرات فیزیولوژیک بدن و بعضی از مسائل زنان در دوران بارداری، به بعضی مطالعات اجرا شده در زمینه استفاده زنان از داروهای گیاهی در دوران بارداری و اثراتی که روی آن ها و جنین و نوزاد داشته، اشاره می کند.

تأثیر زنجبیل در بهبود تهوع دوران بارداری

طبق مطالعه ای که در سال 2005 انجام شد، گیاه زنجبیل در بهبود تهوع و استفراغ دوران بارداری، موثر گزارش شد. در مطالعه موردی که در سال 2002 منتشر شد نیز داروهای گیاهی پرمصرف در دوران بارداری و اطلاعاتی در مورد ایمنی بعضی از آن ها گردآوری شد. براساس این مقاله، زنجبیل، ویتامین B6 ، بابونه و کولا، بیشترین مصرف را جهت بهبود تهوع و استفراغ در دوران بارداری داشتند. محققین در مورد خطرات داروهای گیاهی در دوران بارداری و شیردهی، نظرات متفاوتی دارند. به عنوان مثال، 6 درصد مقالات بابونه و نعنا، 12 درصد آن ها زنجبیل و 15 درصد آن ها برگ تمشک را غیرایمن دانسته اند.

بررسی اثرات سودمند داروهای گیاهی در دوران بارداری و شیردهی، بسیار سخت است و مطالعات اندکی در این زمینه اجرا شده است. تنها داروی گیاهی که در حد معقولی مورد مطالعه قرار گرفته، زنجبیل است که یک درمان موثر برای انواع تهوع و استفراغ محسوب می شود، ولی حتی در مورد زنجبیل، اطلاعات مربوط به ایمنی جهت توصیه مصرف آن در دوران بارداری، ناکافی است.

نخستین چاپ گیاهان دارویی و عوارض آن برای زنان باردار در 88 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات دانش پژوهان شریف یار راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اثرات استفاده خودسرانه از گیاهان دارویی در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات استفاده خودسرانه از گیاهان دارویی در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید