10 راه حل علمی برای حفظ کردن مطالب

به گزارش وبلاگ وردپرس، زمانی که کوشش می کنید، یک هدف عظیم یا حتی یک کسب و کار پیروز را آغاز کنید، باید مهارت و توانایی های لازم را برای انجام دادن آن کار داشته باشید.حفظ کردن مطالب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای اصول و تکنیک های مربوط به خود است. 10 راه چاره علمی ارائه شده در این مطلب، برای سرعت بخشیدن به فرایند یادگیری و حفظ کردن مطالب به شما یاری شایانی خواهند کرد.

10 راه حل علمی برای حفظ کردن مطالب

10 راه علمی برای حفظ کردن مطالب

1. یادگیری با صدای بلند

تحقیقات نشان داده است که گفتار در مقایسه با خواندن یا تفکر در سکوت، یک مکانیزم کاملا قدرتمند برای بهبود حافظه و به خاطر سپردن اطلاعات است. به گفته دانشمندان، هنگامی که سعی دارید، یک چیز را یاد بگیرید، اگر با صدای بلند آن را بخوانید، در حافظه بلند مدت بهتر ماندگار است؛ در واقع این یک تمرین ذهنی است که به شما یاری می نماید، سریع تر مطالب را به حافظه خود بسپارید.

2.یادداشت برداری با دست؛ نه از طریق کامپیوتر!

بیشتر افراد این توانایی را دارند که سریع تر از آنچه که می نویسند، تایپ نمایند، اما تحقیقات نشان داده است که یادداشت برداری با دست در یادگیری موثرتر است. عجیب است که یادداشت برداری با دست، هم درک و هم توانایی حفظ مطالب را تقویت می نماید و این کار یاری خواهد نمود که جملات و یا حتی کلمه ها مدت زمان بیشتری در ذهن شما بماند.

3. تقسیم بندی

بهترین راه برای برای افزایش تمرکز این است که متن ها را به بخش های کوچک تبدیل کنید و هرکدام را جداگانه بخوانید. به عنوان مثال یک بخش را بخوانید و مقداری استراحت کنید و بعد از آن دوباره به ذهن خود مراجعه کنید تا متوجه شوید که چه حجمی از اطلاعات در ذهن شما تثبیت شده است. اصطلاحا این روش به عنوان یادگیری مرحله ای شناخته می شود. تئوری یادگیری مرحله ای مطالعه می گوید هر بار که کوشش می کنید قسمتی را از حافظه بازیابی کنید، به طبع فراموش کردن آن سخت تر می شود.

جالب است بدانید یک نظریه ای وجود دارد که می گوید وقتی اطلاعات به حافظه وارد می شود، برخی از آن ها به صورت متن رمزگذاری می شوند؛ به همین دلیل است وقتی که یک آهنگ قدیمی را گوش می دهید، می توانید به یاد آورید که قبلا هنگام گوش دادن به این آهنگ در کجا بودید و یا حتی چه احساسی داشتید!

4. آزمون ذهنی

تعدادی از مطالعات نشان می دهند که آزمون دریافت از ذهن، راهی بسیار موثر برای تسریع فرآیند حفظ کردن است. بنابراین سعی کنید خودتان را تست کنید؛ وقتی یک سوال در ذهن شما ایجاد می شود و درست همان لحظه پاسخ اشتباه می دهید، سریعا تمرکز نموده و سعی می کنید جواب صحیح را پیدا کنید. در واقع این روش یک تلنگر است که به شما یاری می نماید به دنبال جواب صحیح باشید تا بتوانید مدت زمان بیشتری آن مطلب را در ذهن خود نگه دارید. این روش باعث افزایش اعتماد به نفس شما نیز خواهد شد.

بیشتر بدانید: علائم کمبود اعتماد به نفس

5. تغییر روش تمرین

با توجه به تحقیقات اخیر دانشگاه جانز هاپکینز، اگر شما برای حفظ کردن یک مطلب، آن را به روش های مختلفی تمرین کنید، در واقع بیشتر و سریع تر یاد خواهید گرفت.

  • سعی کنید چند بار در شرایط مشابه مطالب خود را تمرین کنید. مطمئن باشید که با انجام دادن این کار، مهارت شما در مراحل بعدی بهتر و بهتر خواهد شد و طبیعتا دومین بار از اولین بار بهتر قادر هستید که مطالب را در حافظه خود نگه دارید.
  • صبر کنید؛ حداقل شش ساعت به خودتان استراحت بدهید و دوباره تمرین را آغاز کنید.
  • سعی کنید کمی سریع تر از حالت عادی حرف بزنید. افزایش سرعت شما به این معنی است که شما اشتباهات بیشتری خواهید کرد، اما در این فرآیند دانش قدیمی با دانش جدید جایگزین خواهد شد و زمینه پیشرفت شما فراهم می شود.
  • شرایط را کمی تغییر دهید و در محیط های متفاوت مطالب را ارئه دهید تا مطمئن شوید حفظ شده اید.

6. ورزش کردن

مطالعات نشان می دهند که ورزش کردن منظم می تواند حافظه را بهبود بخشد. مطالعه دیگری از دانشگاه مک مستر بیانگر این است که تمرینات ورزشی، علاوه بر تناسب اندام، برای حافظه مفید هستند. ورزش منجر به بهبود قابل توجهی در تداخل حافظه خواهد شد. (تداخل زمانی رخ می دهد که اطلاعاتی در ذهن دارید که سعی می کنید آن را به یاد آورید.)

ورزش همچنین منجر به افزایش یک ماده شیمیایی به نام BDNF در بدن می شود که باعث رشد و بقای سلول های مغزی خواهد شد. بنابراین اگر ورزش کنید، احساس بهتری خواهید داشت و همچنین حافظه خود را بهبود خواهید بخشید.

7. خواب مناسب

بهتر است بدانید که بیشترین فرآیند تثبیت حافظه در خواب رخ می دهد. به خاطر داشته باشید که حتی یک چرت کوتاه می تواند حافظه شما را بهبود بخشد.

در یک مسابقه ای که چند سال قبل برگزار گردید، برای شرکت نمایندگان، کارت هایی مصور برای تست قدرت حافظه افراد در نظر گرفته شد. بعد از حفظ کردن مجموعه ای از کارت ها توسط افراد، تعدادی از افراد، 40 دقیقه استراحت کردند و یک گروه در حالی که بیدار مانده بود چرت زدند. بعد از اعلام نتایج هر دو گروه، افرادی که استراحت داشتند و به مدت 40 دقیقه خوابیده بودند، عملکرد قابل توجهی داشتند و حدود 85 درصد از اطلاعات کارت ها در حافظه آن ها تثبیت شده بود.

دانشمندان بر این باور هستند که نداشتن خواب کافی، بر عدم توانایی ثبت اطلاعات جدید در حافظه تاثیر دارد. بنابراین، بیشتر بخوابید تا بهتر بتوانید یاد بگیرید.

8. یادگیری همزمان چند موضوع

به جای مسدود کردن افکار خود و تمرکز روی یک کار، یک سوژه و یا حتی یک مهارت، سعی کنید چند سوژه و مهارت را به صورت متوالی یاد بگیرید. یادگیری سوژه های مرتبط با هم، به شما برای داشتن یک حافظه قوی یاری زیادی خواهد نمود. همچنین زمانی که شما چندین مهارت پیدا می کنید، هر کدام از این مهارت ها به یک موضوع کاربردی تبدیل شده و توانایی شما در انجام کارها بیشتر خواهد شد.

9. آموزش دادن

افرادی که تدریس می نمایند و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار می دهند، بیشتر و بهتر می تواند مطالب را در ذهن خود نگه دارند؛ اصولا افرادی که آموزش می دهند، به دنبال پیدا کردن نکات کلیدی و مهم هستند و اطلاعات را با یک ساختار منسجم در ذهن خود سازمان دهی می نمایند. این روش به شما یاری خواهد نمود که بتوانید به طور موثری حافظه خود را بهبود ببخشید.

10. ربط دادن موضوع

ارتباط دادن یک موضوع جدید با موضوع و مفاهیمی که از قبل در ذهن خود داشته اید، یادگیری وابسته نامیده می شود. هر زمان که می گویید: اوه، من آن را متوجه شدم … شما در حال یادگیری وابسته هستید؛ چراکه بین اطلاعات جدید و اطلاعاتی که از قبل داشته اید، ارتباط برقرار می کنید.

سعی کنید، مطلب جدید را حداقل به طور جزئی با اطلاعاتی که از قبل داشته اید، مرتبط کنید؛ سپس تفاوت بین آن ها را تشخیص دهید. شما با این روش، قادر خواهید بود که با استفاده از اطلاعات جدید که یاد گرفته اید، مطالب بیشتری در اختیار داشته باشید و بهتر بتوانید این مطالب را در حافظه خود ذخیره و بازیابی کنید.

سخن آخر

در این مقاله راهکارهای زیادی از جمله بازخوانی مطالب، سوال کردن از خود، یادداشت برداری و … برای حفظ کردن مطالب و بهبود حافظه ارائه شد که به شما در این زمینه یاری شایانی خواهند کرد؛ اما روش های تسلط بر ذهن نیز به شما یاری خواهند کرد تا بتوانید عملکرد ذهن خود را بهبود بخشیده و حفظ کردن مطالب برای شما آسان تر شود.

روش های شما برای حفظ کردن مطالب چیست؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "10 راه حل علمی برای حفظ کردن مطالب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راه حل علمی برای حفظ کردن مطالب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید