کیشیدا و موریسون بر طبل دشمنی با چین کوبیدند

به گزارش وبلاگ وردپرس به نقل از رویترز، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا امروز در نشست مجازی سران کشورهای عضور اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به آ سه آن (ASEAN) سخنانی هم راستا با سیاست های ایندوپاسیفیک آمریکا برضد پکن بر زبان راندند.

کیشیدا و موریسون بر طبل دشمنی با چین کوبیدند

کیشیدا در این رابطه بر مخالفت شدید کشورش با چالش های نظم دریایی آزاد و بر نگرانی های منطقه ای درباره آنچه وی نفوذ نظامی رو به رشد چین خواند، تاکید نمود.

وی در این زمینه ادعاهایش را در خصوص نظامی سازی و رویارویی در دریای چین جنوبی را مورد بحث قرار داد و خواهان انعقاد نتیجه گیری درباره توضیح وظایف آ سه آن و چین منطبق با قوانین بین المللی شد.

بعلاوه نخست وزیر استرالیا نیز در این نشست با اشاره به پیمان تسلیحاتی اخیر بین این کشور، انگلیس و آمریکا موسوم به آکوس (AUKUS) که طی آن واشنگتن و لندن متعهد به ساخت زیردریایی های هسته ای برای کانبرا شده اند، گفت که پیمان مذکور به معنی دستیابی به تسلیحات هسته ای و تهدیدی امنیتی نیست.

موریسون در ادامه مدعی شد: آکوس شبکه همکاری های ما را که از ثبات و امنیت منطقه ای حمایت می نماید، افزایش می دهد.

طبق اظهارات رتنو مارسودی وزیر خارجه اندونزی، جوکو ویدودو رئیس جمهور این کشور امروز چهارشنبه ضمن ابراز نگرانی از پیمان آکوس اظهار داشت که این توافق می تواند منجر به رقابت در منطقه گردد.

فیلیپین از این پیمان حمایت نموده است، اما رودریگو دوترته رئیس جمهور این کشور امروز چهارشنبه یادآور شد که این پیمان باید روش های کاری ما برای همکاری را تکمیل کند نه اینکه منجر به پیچیده شدن شان گردد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه به این نشست مجازی با حضور رهبران چین، هند، استرالیا، نیوزیلند، روسیه و کره جنوبی، ژاپن و اعضای آسه آن خواهد پیوست.

آ سه آن تبدیل به یک میدان جنگ راهبردی در رقابت بین آمریکا و چین تبدیل شده است و واشنگتن و متحدانش حضور نظامی مداخله جویانه خود را در منطقه برای به چالش کشیدن ناوگان دریایی چین، که برای تقویت حاکمیت پکن بر منطقه ها مرتبط در دریای چین جنوبی عمل می نماید، افزایش داده اند.

بعلاوه علیرغم عدم حضور میانمار در این نشست، کشور برونئی رئیس آ سه آن در بیانیه اجلاس مذکور لحنی آشتی جویانه داشت.

در این بیانیه آمده است: میانمار به زمان و فضای سیاسی برای مقابله با چالش های پیچیده و متعدد خود احتیاج دارد.

آ سه آن که به طور سنتی هوادار خط مشی مشارکت و عدم مداخله است، پیشتر در یک تصمیم غیر منتظره، شورای نظامی میانمار را از شرکت در این نشست محروم نموده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کیشیدا و موریسون بر طبل دشمنی با چین کوبیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیشیدا و موریسون بر طبل دشمنی با چین کوبیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید