کندوان بعد ازجهانی شدن

به گزارش وبلاگ وردپرس، داستان دیگری درباره ساکنان روستای کندوان این است که آنها اهالی روستای حیله ور نزدیک کندوان بود ه ا ند که مورد حمله قوم مغول قرار می گیرند

کندوان بعد ازجهانی شدن

وبلاگ وردپرس: هما حاصلی / دربرهه ای از تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم گروهی ایرانی سختکوش در حوالی اسکوی آذربایجان شرقی به تپه های حاصل از انباشت گدازه های آتشفشانی پناه برده و با هنر دست خویش صخره ها را تراشیده و جان پناهی برای خویش دست و پا می نمایند که امروز به نام روستای دنیای کندوان می شناسیم.

بر سر اینکه این دسته از مردمی که این شاهکار را ساختند که بودند چند داستان وجود دارد برخی می گویند ساکنان اولیه کندوان عشایر کوه های سهند بودند که کم کم کوچ و زندگی کوچ نشینی را رها کردند و در این صخره ها یک جانشین شدند.

داستان دیگری درباره ساکنان روستای کندوان این است که آنها اهالی روستای حیله ور نزدیک کندوان بود ه ا ند که مورد حمله قوم مغول قرار می گیرند و مجبور می شوند برای حفظ جان ، خانه و کاشانه خود را ترک نمایند و در مسیرشان با صخره های کندوان روبه رو می شوند و همان جا را برای ادامه زندگی انتخاب می نمایند.

بعض هم می گویند ساکنان اولیه روستای کندوان جنگجویانی بودند که از موقعیت نفوذناپذیر خانه ها در شرایط حساس، به عنوان پناهگاه استفاده می کردند.

درباره تاریخ ساخت این روستای صخره ای هم روایات مختلفی هست گروهی آن را یادگاری عهد باستان می دانند و گروهی قرن هفتم.

ازهر کی آن را ساخته و هر زمانی که ساخته شده که بگذریم جالب اینجاست که هنوز زندگی در آن اداره دارد و ساکنان آن نسل به نسل در این روستا مانده اند و بر خلاف همتایان خود یعنی روستاهای صخره ای کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا که خالی از سکنه اند در اینجا حدود 120 خانوارسانمایند.

هر کدام از این مخروط های سنگی، ساختمان های دو تا چهار طبقه است. طبقه اول محل نگهداری دام و آغل حیوانات و طبقه دوم و سوم محل زندگی خانواده ها در روستای کندوان است و از طبقه چهارم به عنوان انباری یا محل نگهداری کاه و یونجه دام استفاده می شود. این طبقات با پله های کوچک سنگی از جنس خود کران به هم مرتبط می شود.

طبیعت و ییلاقات سرسبز و آباد روستا، رودخانه و چشمه گوارای کندوان و جریان ساده زندگی در روستا و سبک زندگی متفاوت مردم کندوان گردشگران داخلی و خارجی را مشتاق سفربه این روستا نموده است.

به این روستا که رسیدی باید یک جفت کتانی بپوشی وکوچه های باریکش را بیفتی و حیرت کنی و ببینی نیاکانت با ابزارهای ساده چطور در دل سنگ زندگی ساخته اند و نسل های متمادی هرگز از سختی زندگی در این صخره های پناه گرفته در دامن سهند نهراسیده و مانده اند ونیکو زیسته اند.

معماری خاص کندوان (معماری صخره ای) است که نام این روستا را زنده نگه داشته است. در زبان ترکی به خانه های این روستا قیَه به معنی صخره یا کران گفته می شود. این خانه های مخروطی از جنس سنگ و خاکسترهای آتشفشانی است و ارتفاع برخی از آن ها به 40متر هم می رسد.

خانه های روستای کندوان به شکل پلکانی و با شیب تند ساخته شده اند، دقیقا مثل روستای ماسوله. این خانه ها با کوچه هایی که پله های سنگی دارند، به هم وصل می شوند.

یکی از ویژگی های جالب این خانه ها در روستای کندوان عایق بودن در برابر سرما و گرماست. یعنی در زمستان هوای داخل کران گرم و در چله تابستان بسیار خنک است.

کندوان بعد از دنیای شدن کندوان دیگری است

هفته گذشته در نشست اعضای سازمان دنیای گردشگری در سمرقند روستای کندوان ایران در رقابت با بیش از 200 روستا از کشورهای مختلف توانست در لیست دهکده های دنیای این سازمان جای بگیرد.انتخاب برترین دهکده گردشگری از سال 2021 به وسیله سازمان دنیای گردشگری (UNWTO) دنبال می شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است.

یکی از مزایای دنیای شدن مقاصد گردشگری فرصت تبلیغاتی است که برای آن مقصد فراهم می شود و آژانس های گردشگری دنیا آن را در لیست مقاصد خود جای داده و برای آن مقصد تور ترتیب می دهند. کندوان با مردمان خونگرم و فرهنگ اصیل و غنی خود در کنارمعماری خاصش پرده ای دل انگیزاز ایران زیبای ماست که در این برهه زمانی که موج ایران هراسی و اسلام هراسی گردشگران خارجی را از سفر به ایران رویگردان نموده است می تواند نقطه عطفی در احیای بازار کساد گردشگری شود.

کندوان بعد از دنیای شدن کندوان دیگری است زمانی برای ظاهر شدن در قامتی دنیای.راستی برای کندوان دنیای چه برنامه ای داریم؟

قرار است از این رخداد پر افتخارچطور استفاده کنیم؟ قطعا یدک کشیدن صرف نام دنیای بدون هیچ برنامه و تحول و بهره مندی از از آن جز آنکه باز هم یکی از مهم ترین جاذبه های ایران در عرصه دنیای به انزوا کشیده شده نتیجه ای ندارد. این روستا تا به امروز بدون هیچ ساماندهی خاصی پذیرای گردشگران بوده و گاهی مثل نوروز و تابستان میزبان انبوه مسافر و در دوفصل پاییز و زمستان به دلیل برودت هوا کم گردشگرتر.

اما اکنون این روستاها باید در حد نام دنیای اش از بازارپردرآمد دنیای گردشگری بهره مند شود و مدیران و متولیان از شعار و باید و نباید ها فراتر رفته و با تدوین برنامه ای جامع کندوان دنیای را به مقصد گردشگران دنیا مبدل سازند.

برگزاری فم تور ها و رویدادهای ملی گردشگری در این منطقه با هدف تبلیغ و معرفی هر چه گسترده تر آن ، قرار دادن نام کندوان در تقویم به عنوان روستای دنیای گردشگری کشور، تجهیز زیرساخت ها رفاهی با تسهیل مسیر سرمایه گذاری و حمایت و آموزش به جامعه بومی در احیا و حفاظت از بافت روستا و خرده فرهنگ ها و هنرها و آیین ها می تواند این فرصت دنیای به سکوی پرش ایران دررشد گردشگری تبدیل کند. این فرصت را دریابیم.

منبع: توریسم آنلاین

به "کندوان بعد ازجهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کندوان بعد ازجهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید