کتاب روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان منتشر شد

به گزارش وبلاگ وردپرس در قزوین، نویسنده کتاب روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان معتقد است: قلدری یکی از پرچالش ترین مسائل مدارس است و می تواند به عنوان یک معضل زندگی دانش آموزان را تحت شعاع قرار دهد.

کتاب روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان منتشر شد

کتاب روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان دارای چهار فصل است. مشکل قلدری، تاریخچه قلدری، نظریه های، مدل ها و دیدگاه های قلدری و مداخله در قلدری فصل های اول تا چهارم این کتاب را تشکیل داده است.

کبری درویش پیشه نویسنده کتاب روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان در بخشی از مقدمه آورده است: آموزش و پرورش عرصه ای است که در آن آرمان های تربیتی، فرهنگی و اخلاقی دنبال می گردد و مدرسه نیز مکانی است که کودک در آن مهارت های ارتباطی و نقش های نو خود را به عنوان دانش آموز یعنی قانون پذیری، قانون باوری، سامان دادن به سیستم هیجانات خویش و هنجارهای اجتماعی می پذیرد و به اصطلاح جامعه پذیر می گردد؛ با این همه اما یکی از پردامنه ترین چالش های مدارس مسئله قلدری است.

قریب به چهار دهه است که پدیده قلدری و قربانی شدن در مدارس به عنوان یک معضل اجتماعی که به شکل جدی می تواند زندگی و عملکرد تحصیلی تعداد زیادی از دانش آموزان درگیر در آن را تحت الشعاع قرار دهد؛ شناسایی و مورد توجه قرار گرفته است و از این رو به یکی از نگرانی های جدی حوزه تعلیم و تربیت در بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شده است. وقتی دانش آموزان در مدرسه مورد قلدری و اذیت و آزار قرار می گیرند، به ندرت موضوع این اذیت و آزار در همان جا خاتمه می یابد. این گونه اتفاقات پیامدهای زیادی دارند و گاهی آثار روحی و روانی بسیاری برجا می گذارد که یکی از آن ها تغییر رفتار آن دانش آموز با همکلاسی های خود است. وجود این دسته از دانش آموزان قلدر بیانگر اختلال سلوک در دانش آموزان قلدر است.

درویش پیشه در بخشی از فصل چهارم کتاب آورده است: قلدری از مهم ترین پدیده هایی است که در مدارس شایع است؛ بنابراین اگر برای درمان و مداوای قلدری مداخلات روان شناختی به کار نیاید محتمل است برای همه افراد شرکت کننده در فرآیند قلدری مرکب از قلدر، قربانی و تماشاگر مشکلاتی شکل بگیرد. اگر این مشکل به موقع مداوا نگردد احتمال می رود تا به محیطی فراتر از مدرسه نیز توسعه یافته و افرادی مانند معلمان و کادر آموزشی مدرسه، خانواده و سایر افراد را درگیر نماید. مطالعات نشان داده است که مداخله های درمانی مناسب می تواند به اندازه بسیار قابل ملاحظه ای، پیامدهای قلدری نوجوانان را کاهش دهد.

برای تدوین مداخلات درمانی مناسب، آنالیز های فراوانی در خصوص شناخت ویژگی های رفتاری و شخصیتی و عوامل مؤثر محیطی صورت پذیرفته است. برنامه پیشگیری از قلدری اولویس که در کشور نروژ طراحی، تدوین و اجرایی شده است را می توان به عنوان معتبرترین برنامه پیشگیری از قلدری در سراسر دنیا به شمار آورد. این برنامه نخست در کشور نروژ طراحی و اجرا شد و پس از آن و با حمایت انجمن آموزش انضباطی به والدین نروژی در 42 مدرسه ابتدایی و متوسطه در سطوح سنی مختلف با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ساله در کشورهای مختلفی به اجرا عایدی. بر اساس اصول این برنامه مهم ترین نقاط و اماکن و بعلاوه اوقات خاصی که بیش ترین احتمال شکل گیری قلدری در آن متصور است، شناسایی شده و نظارت بر آن اماکن و در آن ساعات افزایش چند برابری پیدا می نماید.

هم زمان با این نظارت، عملیات سازمان دهی منابع انسانی با برنامه ریزی مدون شروع می گردد تا در کنار آن روابط خانه و مدرسه نیز سامان یابد و از سوی دیگر با برگزاری جلسه ها و نشست های آموزشی حضوری منظم و یا ارائه بسته های آموزشی اندازه قلدری را تا حدود چشمگیری کاهش داده و یا از شیوع قلدری جلوگیری کنند. این برنامه مداخله ای و پیشگیری از قلدری در دو سطح خانواده و مدرسه را در برمی گیرد.

فصل چهارم کتاب به صورت تئوری و عملی نحوه برخورد با فرد یا دانش آموز قلدر را آموزش می دهد به گونه ای فرد یا دانش آموز قلدربه آسانی تغییر رویه داده و در تحصیل و پیشرفت تحصیلی با موفقیت روبرو خواهد شد.

این کتاب از سوی انتشارات رویای آبی قزوین در 160صفحه و با قیمت 120هزار تومان چاپ و روانه بازار کتاب شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان منتشر شد" امتیاز دهید

2 کاربر به "کتاب روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان منتشر شد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب روان شناسی قلدری و قلدری دانش آموزان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید