کاهش 33 درصدی بارندگی در کرمانشاه!

به گزارش وبلاگ وردپرس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: با توجه به شرایط خشکسالی سالجاری تمام امکانات اجرائی استان باید در جهت برطرف مسائل مردم قرار گیرد.

کاهش 33 درصدی بارندگی در کرمانشاه!

به گزارش وبلاگ وردپرس کرمانشاه؛ اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان در سال 1400 با حضور همه اعضاء در محل سالن شهدای دولت در استانداری کرمانشاه برگزار شد .

در این جلسه ابتدا مرادی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای با اشاره به اینکه در امسال در بارندگی ها کاهش نگران کننده ای داشته ایم اضافه نمود : از ابتدای سال آبی تا امروز 299 میلیمتربارش در سطح استان داشته ایم که این میزان بارش نسبت به سال گذشته و بلندمدت کاهش 33 درصدی را نشان میدهد.

وی اعلام نمود: با توجه به کاهش نزولات آسمانی روان آب های استان نیز نسبت به سال گذشته 55 درصد و نسبت به بلند مدت 54 درصد کاهش داشته اند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای به شرایط آب های زیرزمینی در استان نیز اشاره داشت و اضافه نمود: متاسفانه در سالجاری شرایط این منابع نسبت به بلند مدت کاهش 28 درصدی را نشان میدهد .

وی تاکید نمود: این ارقام به ما هشدار می دهندکه لازم است هر چه سریعتر با مشارکت همه دستگاههای اجرائی در استان پیگیر برطرف مشکل و مسئله آب در استان باشیم.

مرادی با اشاره به ضرورت اتخاذ تصمیمات جدی و مهم نسبت به خشکسالی،گفت: اگر به این موضوع بی توجه باشیم و شرایط مدیریت نشود قطعاً کمبود آب مسائل اجتماعی را بدنبال خواهد داشت .

همچنین در ادامه اضافه نمود: : متاسفانه سال گذشته بدلیل کاشت برنج و برداشت های نامتعارف و خارج از ضوابط آب در شرق استان خسارت های جبران ناپذیری به منابع زیرزمینی وارد شده است .

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه در سالجاری نباید اجازه کشت هیچگونه محصولات پر آب بری در سطح استان صادر شود توضیح داد: شرایط آب در سالجاری نگران کننده است و باید با همکاری سازمان محترم جهاد کشاورزی استان نسبت به مدیریت مصرف اقدام نمائیم.

وی ادامه داد: با توجه به تصویب طرح ملی سازگاری با کم آبی در استان با جدیت بیشتری بدنبال انسداد چاههای غیر مجاز، و برداشت های نامتعارف از منابع آب زیرزمینی، نصب کنتورهای هوشمند و جلوگیری از کشت محصولات پر آب بر خصوصا برنج با هماهنگی همه دستگاههای اجرائی و مرجع محترم قضائی میباشیم .

معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از همه دستگاههای مرتبط که در اجرای تصویب طرح ملی سازگاری با کم آبی مشارکت داشته اند اضافه نمود: سالجاری سالی پر تنش در حوضه آب است و چنانچه نتوانیم بر اساس منابع موجود و مدیریت صحیح به درستی از این سرمایه ارزشمند استفاده نمائیم شرایطی اسف بار پیش روی ما خواهد بود .

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، با بحرانی خواندن شرایط آب در سطح کشور با توجه به کاهش بارندگی ها گفت : باید ضمن اجرای طرح سازگاری با کم آبی با برگزاری جلسات مداوم با برنامه ریزی منسجم نسبت به برطرف مشکل و عبور از شرایط بحرانی اقدام نمائیم.

سالاری، ضمن تاکید بر برنامه ریزی همه دستگاههای اجرائی وفق شرایط خشکسالی سالجاری، اضافه نمود: باید کلیه دستگاههای مرتبط و درگیر در مسئله آب وفق برنامه ریزی در شرایط بحرانی نسبت به ارائه اطلاعات و داده ها و برنامه پیشنهادی مورد نظر اقدام تا بر اساس واقعیت موجود تصمیمات دقیق اتخاذ شود.

وی همچنین با اشاره به شرایط حاد و نگران کننده آب در سطح استان اضافه نمود: باید بدون تعارف کلیه برنامه های منطبق بر شرایط فعلی تنظیم، تدوین و برای اجرائی نمودن آن نشست های تخصصی بدون فوت وقت برگزار شود .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همچنین با اشاره به صندلی ویژه و مهم فضای رسانه ای، اظهار کرد: باید از ظرفیت های صدا و سیما، و اصحاب رسانه استان در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و اعلام شرایط وِیژه آب به هم استانی های عزیز و فهیم بهره برد.

سالاری همچنین گفت: با برنامه ریزی منطبق بر منابع موجود و شفاف سازی آمار و اطلاعات مسائل را باید مرتفع کرده و اجازه ندهیم مردم در بحث آب دچار خسران شوند .

وی اضافه نمود: لازم است تمام دستگاههای اجرائی و مرتبط در سطح استان با بکارگیری همه امکانات نسبت به برطرف مشکل کم آبی خصوصا در بحث آب شرب اقدام کنند. واین یک تکلیف قانونی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در خاتمه ضمن تقدیر از همه دستگاهها حاضر در جلسه، نشست بعدی شورای حفاظت از منابع آب استان را جلسه ای مهم توصیف کرد و گفت: در نشست بعدی باید همه دستگاههای مرتبط ضمن در اختیار داشتن برنامه های خود وفق شرایط فعلی نسبت به تطبیق آن با شرایط سالجاری و شرایط خشکسالی طرح و پیشنهادات خود را ارائه کنند .

منبع: جام جم آنلاین

به "کاهش 33 درصدی بارندگی در کرمانشاه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 33 درصدی بارندگی در کرمانشاه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید