کاخ هوامحل؛ جاذبه تاریخی و دیدنی جیپور هند

به گزارش وبلاگ وردپرس، هوامحل کاخی در جیپور، هند است. این کاخ در حاشیه کاخ شهر واقع شده است و تا عمارت محل سکونت زنان امتداد می یابد. این قصر صورتی رنگ در سال 1799 به دستور مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ ساخته شد.

کاخ هوامحل؛ جاذبه تاریخی و دیدنی جیپور هند

این بنا با الهام از کاخ دیگری به نام خِتری محل و تحت سرپرستی استاد معمار لال چاند بنا شد. نمای بیرونی پنج طبقه بنا با 953 پنجره کوچک در یک مشبک کاری زیبا (جهاروخا) شباهت زیادی به کندوی زنبور عسل دارد. هدف اصلی از مشبک سازی این بود که بانوان خاندان سلطنتی بتوانند بدون هراس از دیده شدن، زندگی روزمره و جشن های خیابانی را دیدن نمایند. آنها به عنوان پرده نشین اجازه حضور در اماکن عمومی بدون روبنده را نداشتند.

بعلاوه شبکه پنجره ها امکان ورود نسیم خنک و تهویه هوای ساختمان را فراهم می کرد و هوای داخل بنا را، به ویژه در ماه های گرم سال خنک نگه می داشت. بسیاری از مردم که نمای بیرونی حوا محل را می دیدند به اشتباه تصور می کردند جلوی کاخ را می بینند، در حالیکه درواقع دیوار پشتی کاخ رو به خیابان ساخته شده بود.کاخ هوامحل

حوا محل پس از یک فاصله 50 ساله، در سال 2005 مورد بازسازی نهاده شد. این بازسازی 4568 میلیون روپیه هزینه در بر داشت. بخش خصوصی حفاظت از یادبودهای تاریخی جیپور را بر عهده گرفت و نگهداری از حوا محل به Unit Trust هند واگذار شد.

این کاخ بخشی از یک مجموعه بزرگ است. نمایشگرهای نهاده شده در قاب های سنگی، پنجره های کوچک و سقف های طاق دار بعضی از ویژگی های این جاذبه توریستی هستند. بعلاوه این عمارت ساخته شده از سنگ ماسه مانند دیگر بناهای تاریخی جیپور، گچ بری های ظریفی دارد. قصر، صبح های زود، زمانی که با طلوع خورشید می درخشد، جلوه دیگری دارد.

قصر در جنوب شهر جیپور، در تقاطع جاده اصلی به نام بادی چاوپاد (میدان بیگ فور) واقع شده است. شهر جیپور به وسیله جاده، ریل آهن و هوا با بخش های دیگر کشور در ارتباط است. فرودگاه بین المللی سانگانِر 13 کیلومتر با شهر فاصله دارد.

منبع: گردشبان

به "کاخ هوامحل؛ جاذبه تاریخی و دیدنی جیپور هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ هوامحل؛ جاذبه تاریخی و دیدنی جیپور هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید