پرتقال، بمب ویتامین ث (قسمت دوم)

به گزارش وبلاگ وردپرس، پرتقال از دیگر میوه های خوشمزه و پرطرفداری است که به واسطه عطر بی نظیر، طعم دلنشین، تهیه انواع دسرها و خوراکی های اشتهاآور و وسوسه انگیز و از همه مهم تر، خواص شگفت انگیز دارویی که در آن یافت می گردد، نظر پزشکان و متخصصان تغذیه را به خود جلب نموده است. برای آشنایی بیشتر با خبرنگاران همراه باشید.

پرتقال، بمب ویتامین ث (قسمت دوم)

همان گونه که در بخش اول بیان شد، پرتقال میوه ای است که مصرف آن به علت خواص درمانی و فواید دارویی کم نظیرش، مواد معدنی و انواع ویتامین ها و مواد مورد احتیاج بدن انسان، به دفعات به وسیله متخصصان تغذیه و سلامت در طب مدرن و طب سنتی توصیه شده است. بعلاوه دسرها و خوراکی های خوشمزه و اشتهاآوری نیز با استفاده از پرتقال تهیه می گردد که می تواند رنگ و لعابی خاص و زیبا به میهمانی های خانوادگی و محبت آمیز ببخشد که در ادامه این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

پرتقال و تاثیر مصرف آن در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

متاسفانه یکی از بیماری های دردناک و ناخوشایند که زندگی را بر انسان ها سخت می نماید، سنگ کلیه و دردهای ناشی از دفع آن است. پزشکان معتقدند که به علت رسوب و تجمع املاح معدنی و مواد اضافی بدن در ادرار، سنگ کلیه فراوری می گردد که خوشبختانه با مصرف سیترات پتاسیم می توان تا مقیاس قابل توجهی از فراوری این سنگ ها جلوگیری کرد. پرتقال یکی از میوه هایی است که با میل کردن آن، مقدار سیترات پتاسیم در ادرار را افزایش داده و یاری زیادی به پیشگیری از این بیماری می نماید.

خواص پوست پرتقال

پیش تر نیز بیان شد که علاوه بر میوه ی پرتقال از قسمت های دیگری مانند هسته، پوست، برگ درخت، ریشه و ساقه درخت پرتقال نیز استفاده های دارویی و غذایی فراوانی می گردد. محققان اعلام کردند که پوست چرمی شکل پرتقال، از غدد روغنی بسیاری برخوردار است که خواص ارزشمندی همچون آنتی اکسیدانی و آنزیم های مفید بدن را در خود جای داده است. جالب است بدانید که این مواد در میوه پرتقال کم تر از پوست آن مشاهده می گردد. بعلاوه ویتامین هایی مانند ویتامین ث، B1، فولیک اسید، بتاکاروتن، آلفا کاروتن و فلاوونوئید نیز در این بخش از پرتقال به وفور یافت می گردد. در طب سنتی نیز از پوست این میوه لذیذ، دم نوش های متعددی تهیه و استفاده می گردد.

از دیگر فواید پوست پرتقال می توان به درمان نفخ، رفع کردن حالت تهوع، کاهش استرس، بهبود بی خوابی، تسکین سرفه، آسم و سرماخوردگی و کاهش کلسترول خون اشاره نمود.

منع مصرف پرتقال

با وجود فواید و خواص درمانی فوق العاده ای که در میوه پرتقال یافت می گردد، مصرف این میوه ممکن است برای بعضی از افراد مضر بوده و باعث ایجاد مسائل جبران ناپذیری گردد. به عنوان مثال پرتقال حاوی موادی به نام آلکالوئید است که استفاده از آن در افرادی که دارای بیماری نارسائی کبد هستند، حساسیت و ناراحتی های نامطبوعی ایجاد می نماید. بعلاوه نباید پرتقال را همراه با گوشت قرمز و ماهی مصرف کرد. بنابراین بهتر است این مواد همزمان با یکدیگر میل نشوند. کسانی که مبتلا به بیماری زخم معده هستند نیز بهتر است در مصرف پرتقال احتیاط نمایند.

دسرهای خوشمزه با پرتقال

اسموتی پرتقال

مواد لازم

آب پرتقال طبیعی یک پیمانه، موز رسیده و فریز شده یک عدد، لیمو ترش یک عدد، هلو فریز شده نصف پیمانه، آناناس فریز شده نصف پیمانه، یخ پوره شده یک پیمانه

طرز تهیه

ابتدا موزهای فریز شده را درون مخلوط کن ریخته و به پوره تبدیل کنید. سپس آناناس و هلو را نیز به آن افزوده و دوباره دستگاه مخلوط کن را روشن نموده تا تمام مواد با یکدیگر به خوبی ترکیب گردد و ماده ای به شکل پوره و یک دست حاصل گردد. سپس آب پرتقال را به آن اضافه نموده و با مواد به خوبی مخلوط کنید.

مواد را درون ظرف مناسبی ریخته و به آن آب لیمو ترش و مقداری از پوست رنده شده آن را نیز اضافه کنید. در این مرحله یخ ها را نیز به مواد اضافه نموده و به خوبی هم بزنید. لیوان های مخصوص اسموتی را آماده نموده و اسموتی ها را درون آن ها بریزید. می توانید با مقداری آناناس حلقه حلقه شده یا در صورت تمایل از پرتقال حلقه شده برای تزئین لب لیوان ها بهره ببرید.

دسر کرم ژله پرتقال

مواد لازم

آب نصف پیمانه، ژلاتین 5 ورق، زرده تخم مرغ 3 عدد، شکر نصف پیمانه، پوست پرتقال رنده شده یک قاشق مرباخوری، سفیده تخم مرغ 2 عدد، آب پرتقال یک پیمانه و نیم، خامه شیرین شده یک پیمانه، ژله پرتقال یک بسته

طرز تهیه

در مرحله نخست ژله پرتقال را تهیه نموده و در یخچال قرار دهید تا بسته گردد. سپس به تهیه کرم ژله بپردازید. برای آماده سازی آن زرده ها، شکر و پوست رنده شده پرتقال را با یکدیگر مخلوط نموده و تا زمانی که به رنگ سفید و حالت کشدار تبدیل گردد به هم زدن مواد ادامه دهید. اکنون پودر ژلاتین را به روش بن ماری ذوب نموده و به آن آب پرتقال ها را اضافه کنید. سپس کم کم زرده ها را نیز به آن اضافه نموده و با هم زن به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.

در این مرحله مواد را درون یخچال قرار داده و اجازه می دهیم تا حدودی بسته شوند. درون ظرف دیگری سفیده ها را تا زمانی که فرم بگیرند با هم زن مخلوط کنید. سپس خامه و سفیده ها را نیز با یکدیگر مخلوط نموده و زرده ها و آب پرتقال را نیز به مواد اضافه کنید. سعی کنید آن ها را با هم زن برقی مخلوط کنید تا ترکیبی یک دست تهیه کنید.

در این مرحله، ژله کرم را روی ژله پرتقالی که از قبل تهیه نموده بودید به صورت لایه ای ریخته و به مدت زمان 6 ساعت درون یخچال قرار دهید تا به خوبی بسته گردد و خود را بگیرد. برای داشتن دسری لذیذتر و زیباتر می توانید در بین لایه های کرم پرتقال و ژله، از کرم ساده نیز بهره ببرید.

منبع: کجارو / کجارو

به "پرتقال، بمب ویتامین ث (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتقال، بمب ویتامین ث (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید