موتور نو شاهین چگونه مونتاژ می گردد؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، موتور نو شاهین چگونه مونتاژ می گردد؟ خط مونتاژ موتور شاهین در مگاموتور بیش از 20 میلیون یورو قیمت دارد. کمی پیش تر پیشرانه های K4m رنو نیز روی همین خط مونتاژ می شدند.

موتور نو شاهین چگونه مونتاژ می گردد؟

وبلاگ وردپرس - مجتبی اسماعیلی: پس از تحریم ها و بلا استفاده ماندن خط مونتاژ پیشرانه های K4M رنو، سایپا تصمیم گرفت مجددا از این خط استفاده کند. حالا قرار است موتور نو شاهین روی این خط مونتاژ گردد. پیشرانه 16 سوپاپ شاهین با کد ME16 با حجم 1.6 لیتر می تواند بین 110 تا 115 اسب بخار قدرت و حدود 145 تا 150 نیوتون متر گشتاور فراوری کند.

این پیشرانه که در واقع همان موتور EC5 گروه سیتروین با کمی تغییرات است، مجهز به فناوری VVT و اویل پمپ متغیر است. این اولین موتور 16 سوپاپ ساخت داخل سایپا است. اما خطی که قرار است این موتور روی آن مونتاژ گردد چه تعییناتی دارد و چقدر قابل اعتماد است؟

ویدیوی خط مونتاژ موتور شاهین در مگاموتور در یوتیوب وبلاگ وردپرس:
سیر تا پیاز خودرو شاهین در یک تست بی طرف یوتیوب وبلاگ وردپرس:
یک خط آلمانی Poka-Yoke (ضد خطا)

خط مونتاژ موتور شاهین در مگاموتور

مشهدی از مسوولان R&D و مدیر پروژه موتور نو شاهین در این زمینه به وبلاگ وردپرس گفت: این خط به جای مانده ای از قرار داد ال 90 است که با خودروسازان ما منعقد بود. پس از ترک ایران به وسیله شرکت های طرف قرارداد خارجی به دلیل تحریم ها، این خط حدود 13 سال پلاستیک کشیده، کنار بود. به دلیل این که پیشرانه ای برای مونتاژ روی آن وجود نداشت. این خط به وسیله شرکت thyssenkrupp آلمان (یک شرکت بسیار معتبر در زمینه فراوری فولاد، پله برقی، آسانسور و …) نصب شد. امروزه حدود 20 تا 21 میلیون یورو هزینه نصب چنین خطی است.

Poka-Yoke یک اصطلاح ژاپنی است که اولین بار در خطوط فراوری تویوتا در ژاپن استفاده شد. ژاپنی ها معتقد بودند: اگر شرایط مناسب هر فرآیندی قبل از شروع فرآیند وجود داشته باشد، می توان جلوی بروز خطا را گرفت.

تعیینات فنی خط

تمامی ابزارهای خط مونتاژ موتور نو شاهین برقی است. بعلاوه ابزارهایی که برای بستن پیچ ها با ترتیب و تورک خاص استفاده شدند، دارای پانتوگراف هستند. این خط در مگا موتور کاملا Poka-Yoke (ضد خطا) است و امکان اینکه یک قطعه اشتباه بسته گردد وجود ندارد.

همه قطعاتی که روی این خط بسته می شوند دارای شناسنامه هستند و تعیین است کدام موتور با کدام قطعات مونتاژ شد ه است. در واقع در خدمات پس از فروش می توان متوجه شد که قطعات مورد استفاده در یک موتور خاص، در استاندارد تعریف شده، یا خیر.

دو خط دیگر مانند این خط در جهان وجود دارد. یکی در شرکت داچیا رومانی و دیگری با تکنولوژی پایین تر هم در برزیل نصب است. این خط به وسیله مهندسین شرکت مگا موتور از خطی که در حال فراوری موتوری با سرسیلندر متفاوت (RFF دار) به خطی که می تواند سرسیلندر دایرکت را مونتاژ کند، تغییر کرد. این خط با سه شیفت کار، قادر به مونتاژ 610 دستگاه موتور در روز است.

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو تعیین شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی نمایند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

منبع: بیت ران

به "موتور نو شاهین چگونه مونتاژ می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور نو شاهین چگونه مونتاژ می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید