مقایسه X28 و D5H: دو مودم 5G با کیفیت و زیر 10 میلیون تومان

به گزارش وبلاگ وردپرس، اگر قصد خرید مودم 5G دارید و می خواهید 7 الی 8 میلیون تومان هزینه کنید؛ قطعا در بازار سراغ مقایسه X28 و D5H خواهید رفت.

مقایسه X28 و D5H: دو مودم 5G با کیفیت و زیر 10 میلیون تومان

در بازار فعلی ایران، 2 مودم 5G معروف وجود دارد که به دلایل زیادی پرفروش اند و آن دو مودم و هستند.

شرکت گرین پکت در ایران نسبتا شناخته شده است و معروفیت خوبی نیز دارد. مودم های معروف ایرانسل و بعلاوه ساخت گرین پکت هستن که هر دو به طول عمر طولانی معروفیت دارند. به همین علت می توانیم از کیفیت ساخت مودم Greenpacket D5H مطمئن باشیم.

اما مودم ZLT X28 ساخت شرکت چینی TOZED است که سابقه کوتاهی در فراوری تجهیزات شبکه دارد. این شرکت فراوریات خود را تحت نام خود عرضه نمی نماید و با قرارداد با اپراتورهای مخابراتی در دنیا، مودم های خود را عرضه نموده است.

هر دو مودم در یک محدود قیمتی هستند و جالب تر اینکه معینات فنی بسیار مشابهی نیز دارند. بنابراین یک رقابت نزدیک بین دو مودم خواهیم داشت که فقط جزئیات کوچک معین نماینده فزونی هرکدام از مودم ها خواهد بود.

در این مقاله می خواهیم مقایسه X28 و D5H را داشته باشیم تا شما سراغ خرید مودم 5G راحت تری بروید. گفتنی است که هر دو این مودم ها قبلا در سایت شبکه چی آنالیز شده اند. تا انتهای این آنالیز همراه ما باشید.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • معرفی مودم گرین پکت D5H
  • معرفی مودم ZLT X28
  • مقایسه X28 و D5H: طراحی و کیفیت ساخت
  • مقایسه X28 و D5H: دکمه ها و درگاه های ارتباطی فیزیکی
  • مقایسه X28 و D5H: تکنولوژی آنتن ها
  • مقایسه X28 و D5H: سخت افزار
  • مقایسه X28 و D5H: تجمیع فرکانس و سرعت
  • مقایسه X28 و D5H: امکانات پنل کاربری
  • مقایسه X28 و D5H: قیمت
  • جمع بندی و ارزش خرید

معرفی مودم گرین پکت D5H

یک مودم 5G با ظاهر خاص و مجذوب نماینده است که با قیمت حدودی 7 میلیون تومان به فروش می رود.

این مودم به صورت استوک و آنلاک و تحت اپراتورهای اتصالات عربستان و عمانتل وارد شده و بعلاوه ایرانسل نیز خود شروع نموده است که البته دارای قفل این شرکت است.

مودم گرین پکت D5H

مودم D5H از پردازنده مرکزی مدیاتک T750 استفاده می نماید که از بیشینه سرعت دانلود 4.67 گیگابیت و آپلود 2 گیگابیت در شبکه 5G پشتیبانی می نماید. در شبکه های نسل چهارم این مودم از رده CAT 19 است و حداکثر سرعت دانلود 1.6 گیگابیت با آپلود 150 مگابیت را پشتیبانی می نماید.

فروش مودم گرین پکت D5H در وبسایت ایرانسل بصورت لاک

گرین پکت این مودم را در 3 سری عرضه نموده است:

D5H-EA62: بالاترین مدل مودم 5G این سری که دارای درگاه WAN با سرعت 2.5 گیگابیت، درگاه تلفن ثابت RJ11 برای VoIP و دو درگاه شبکه اترنت RJ45 گیگابیتی است. در وای فای نیز وای فای 6 از نوع MIMO 4*4 در این مدل پشتیبانی می گردد.

D5H-EA60: فقط دو درگاه شبکه اترنت RJ45 گیگابیتی با وای فای 6 از نوع MIMO 4*4 دارد.

D5H-EA20: این مدل هم دو درگاه RJ45 گیگابیتی دارد ولی وای فای این مدل نوع 6 با MIMO 2*2 است که نسبت به سایر مدلهایش ضعیف تر است

مودمی که ایرانسل نیز با قیمت 12.5 میلیون تومان معرفی نموده است، احتمالا یکی از دو مدل D5H- EA20 یا D5H-EA60 است که صادقانه بگوییم به این قیمت نمی ارزد.

با گران شدن بسته های FD-LTE، پشتیبانی از اینترنت TD-LTE و باند 42 مهمتر از قبل شده است و فاکتور بسیار مهمی برای خرید مودم خواهد بود. خوشبختانه مودم گرین پکت باند 42 را دارد.

باندهای فرکانسی مودم D5H به صورت زیر است که برای بازار ایران کاملا مناسب است.

5G NR: n1/3/7/8/20/28/38/40/41/77/78

FDD LTE: B1/3/5/7/8/20/28

TDD LTE: 38/40/41/42/43

در وای فای نیز مودم گرین پکت از استاندارد 802.11ax و Wi-Fi 6 است که مشابه رقیبانش عمل می نماید.

مودم D5H از نظر امکانات نرم افزاری شرایط نسبتا خوبی دارد. در پنل کاربری این مودم می توانیم اطلاعاتی درباره شرایط شبکه، مصرف اینترنت و پهنای باند، مصرف پردازنده و رم و شاخص های دیگری مشاهده کنیم.

نمای پشتی مودم گرین پکت D5H

بخش شبکه های موبایل، امکان تعریف چندین APN را می دهد و قابلیت قفل روی شبکه، باند رادیویی و دکل را می دهد. بعلاوه از SMS پشتیبانی می گردد.

طبق آنالیز هایی که روی این مودم اجرا شده است این مودم می تواند تجمیع فرکانس خوبی حتی روی 5G انجام دهد که یاری زیادی به افزایش سرعت اینترنت شما خواهد نمود.

معرفی مودم ZLT X28

یک دستگاه با قابلیت های بالا و معینات خوب است که برای بازار ایران گزینه ای مناسب به شمار می آید. این مودم با نام تجاری اپراتور DU از کشور امارات متحده در ایران عرضه می گردد و فقط یک بار برای آنلاک شدن از جعبه خارج شده است.

مودم ZLT X28

مودم X28 نیز مانند مودم D5H از چیپ ست پرقدرت مدیاتک MTK T750 استفاده می نماید که یکی از قوی ترین چیپ ست ها در دنیای مودم های نسل پنجم است. از این چیپ ست در مودم های دیگری نظیر مودم نسبتا نو استفاده شده است که این مودم رده قیمتی بالاتری نسبت به مودم X28 دارد.

معینات رسمی مودم ZLT X28

حداکثر سرعت دانلود این مودم روی شبکه های نسل پنجم، 4 گیگابیت و آپلود 1 گیگابیت بر ثانیه است. روی شبکه های نسل چهار نیز سرعت دانلود حداکثر به 1.6 گیگابیت بر ثانیه و آپلود 200 مگابیت می رسد که اعداد بسیار مناسبی هستند.

این مودم 8 گیگابایت رم و 8 گیگابایت حافظه فلش دارد این حافظه ها باعث می شوند که این مودم بتواند با سرعت و کارایی بالا عمل کند و از ازدحام شبکه جلوگیری کند.

مودم X28 یک مودم فول باند است و از باندهای فرکانس 1، 3، 7 برای FD-LTE و باندهای 40،42،43 برای TD-LTE و باند N78 پشتیبانی می نماید.

فهرست کامل باندهای فرکانسی که این مودم از آن ها پشتیبانی می نماید را در زیر می توانید ببینید.

5G NR FDD: N1/3/5/7/8/20/28

5G NR TDD: N38/40/41/77/78

4G LTE FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28/B32

4G LTE TDD: B38/B40/B41/B42/B43

مودم X28 بعلاوه از فناوری تجمیع فرکانس Carrier Aggregation به خوبی پشتیبانی می نماید. بعلاوه این مودم دارای 12 آنتن داخلی است است که می توانند سیگنال شبکه را تقویت نمایند و پوشش شبکه را توسعه دهند.

مودم X28 می تواند شبکه های Wi-Fi با فرکانس های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز را پشتیبانی کند و تا 64 دستگاه را به صورت همزمان به خود متصل کند.

روی شبکه های 5G و 4G از فناوری MIMO 4*4 استفاده در دسترس است ولی در وای فای MIMO 2*2 روی هر دو فرکانس رادیویی فعال است. بعلاوه از استاندارد وای فای 6 سود برده و جزو رده 1500AX محسوب می گردد.

حال که این دو مودم را به صورت مختصر معرفی کردیم، با مقایسه جزبه جز هریک، می توانیم برای انتخاب بهتر تصمیم گیری کنیم:

مقایسه X28 و D5H: طراحی و کیفیت ساخت

هر دو مودم طراحی کیفیت ساخت خوبی دارند ولی مودم گرین پکت در این بخش با تمام مودم های 5G بازار ایران فرق دارد و طراحی افقی دارد که بیشتر ما را یاد مودم های قدیمی و بعلاوه روترها می اندازد.

مودم X28 اما از ترند طراحی این روزهای تجهیزات شبکه یعنی طراحی ایستاده استفاده و به صورت چندضلعی طراحی شده است. بحث طراحی کامل به سلیقه کابر بستگی دارد اما از آنجایی که طراحی ایستاده باعث می گردد؛ آنتن ها بصورت 360 درجه قرار بگیرند، می توان مودم X28 را در این بخش برنده دانست.

نمای پشت مودم ZLT X28

مودم گرین پکت D5H دقیقا کپی روتر هواوی AX3 است و کاملا از شکل بدنه این روتر معروف استفاده شده است که البته چون روتر هواوی فقط فرستنده است و آنتن گیرنده ندارد شاید این مدل کپی را غیر منطقی می نماید.

چراغ های اعلان در مودم X28 در قسمت جلو مودم چراغ ها را می بینیم. نکته منفی که تابحال در تمام مودم های ZLT از جمله X28 مشاهده نموده ایم؛ چراغ های اعلان به شدت روشن این مودم ها است که قطعا در شب شما را اذیت خواهد نمود.

در مودم گرین پکت چراغ ها به صورت بسیار زیبا و خوش رنگی در روی مودم دیده می شوند. درگاه های ارتباطی هر دو مودم نیز در پشت مودم ها قرار گرفته اند.

چراغ های اعلان مودم گرین پکت D5H

در نهایت از نظر بنده مودم D5H مودم زیباتری است ولی چون فرم قرارگیری آنتن ها در X28 به صورت 360 درجه هستند؛ می توان برنده را X28 معرفی کرد.

مقایسه X28 و D5H: دکمه ها و درگاه های ارتباطی فیزیکی

مودم X28 دارای 4 درگاه شبکه اترنت LAN با سرعت هزار گیگابیت است که یکی از آن ها عملکرد WAN را هم دارد و می توانید یک مودم دیگر به آن وصل نموده و اینترنت را روی این مودم ها به اشتراک بگذارید. بعلاوه این مودم یک پورت USB3 دارد که برای لپ تاپ هایی که پورت لن ندارند استفاده می گردد و شما را از خرید تبدیل بی احتیاج می نماید.

در مودم گرین پکن اما، درگاه ها بسته به نوع مدل فرق دارد که در معرفی مودم اشاره کردیم. اما بطور کلی در هر 3 مدل 2 درگاه لن گیگابیتی داریم و بعلاوه از USB نیز خبری نیست.

پورت خروجی rg11 روی D5H-EA62 موجود است که برای تماس در بستر اینترنت استفاده می گردد که البته فعلا در دسترس نیست.

هر دو مودم نیز قابلیت WPS و ریست سخت افزاری را دارند ولی متاسفانه دکمه خاموش/روشن از روی هر دو مودم حذف شده است.

مقایسه X28 و D5H: تکنولوژی آنتن ها

هر دوی این مودم ها روی شبکه های 5G و 4G فناوری MIMO 4×4 را در دسترس شما قرار می دهند. اما روی وای فای مودم D5H در مدل D5H-EA20 فقط MIMO 2*2 دارد ولی در X28 و سایر مدل های D5H نیز MIMO4*4 در وای فای در دسترس است.

طراحی ایستاده مودم باعث X28 می گردد که 12 آنتن آن پوشش 360 درجه ای داسته باشند و در همه زاویا بتوانند سیگنال مناسبی را دریافت نمایند. اما گزارشی از آنتن دهی بد مودم گرین پکت نیز دریافت نشده است و این مودم نیز با 6 آنتنی که در یک راستا قراردارند آنتن دهی خوبی دارد.

از آنجایی که این مودم ها داخلی هستند در محیط خانه عملکرد خوبی را دارند. بعلاوه رنج ارسال امواج وایفای روی هر دو فرکانس رادیویی نیز مناسب است و اگر مودم را در مرکز خانه قرار دهید تقریبا یک خانه 150 متری را تحت پوشش مناسب قرار می دهند.

مقایسه X28 و D5H: سخت افزار

سخت افزار و چیپست، عامل اصلی معین سرعت یک مودم است و این دقیقا جایی است که این دو مودم بسیار شبیه هستند و از یک چیپ ست استفاده می نمایند.

هر دو مودم X28 و D5H از چیپ ست قدرتمند T750 ساخت مدیاتک استفاده می نمایند. این چیپ ست با تکنولوژی پیشرفته ای طراحی شده است و می تواند از شبکه های نسل پنجم با سرعت دانلود حداکثر 5 گیگابیت پشتیبانی کند.

بر خلاف ادعاهای بی اساس، تراشه های مدیاتک پیشرفت چشمگیری داشته اند و با سایر شرکت ها رقابت سختی دارند. این پردازنده ها از نظر کیفیت و ماندگاری هیچ گونه ضعفی نسبت به سایرین ندارند.

هر دو مودم نیز از 8 گیگابایت ROM و RAM برخوردار هستند که کارکرد بدون اشکال مودم ها را تضمین می نماید.

مقایسه X28 و D5H: تجمیع فرکانس و سرعت

برطبق سرعت های ارائه شده در وبسایت رسمی شرکت مدیاتک، تراشه T750 می تواند به سرعت دانلود اسمی 4700 مگابیت بر ثانیه و آپلود 2300 مگابیت برسد. این چیپ ست از تجمیع باندهای فرکانس روی نسل 4 و 5 شبکه های مخابراتی پشتیبانی می نماید.

اما سرعت ارائه شده به وسیله شرکت های سازنده چیپ ست و سرعت اعلامی به وسیله شرکت های فراوری نماینده مودم اصولا فرق می نماید و شرکت های سازنده مودم معمولا عملکرد را محدود می نمایند.

در خصوص مودم X28 روی شبکه های نسل پنجم، سرعت دانلود به مرز 4 گیگابیت و آپلود 1 گیگابیت بر ثانیه می رسد. روی شبکه های نسل چهار نیز سرعت دانلود حداکثر به 1.6 گیگابیت بر ثانیه و آپلود 200 مگابیت به شرط پشتیبانی اپراتورها خواهد رسید.

اما مودم D5H بنظر سرعت را کمتر محدود نموده است و از بیشینه سرعت دانلود 4.67 گیگابیت و آپلود 2 گیگابیت در شبکه 5G پشتیبانی می نماید. در شبکه های نسل چهارم این مودم از رده CAT 19 است و حداکثر سرعت دانلود 1.6 گیگابیت با آپلود 150 مگابیت را پشتیبانی می نماید.

اما در عمل و در تست هایی که در ایران از این 2 مودم به وسیله کاربران دیده ایم؛ می توانیم بگویم هر دو مودم عملکرد تقریبا مشابهی داشته اند و هر دو مودم عملکرد بسیار مناسبی در تجمیع فرکانسی دارند.

مقایسه X28 و D5H: امکانات پنل کاربری

هر مودم در ایران تحت اپراتورهای عربی و بصورت آنلاک شده عرضه می شوند که این یعنی توقع آپدیت نداشته باشید و حتی در صورت عرضه آپدیت، آپدیت کردن این مودم ها به علت امکان لاک مجدد خطرناک خواهد بود.

اما از بحث به روزرسانی که بگذریم؛ مودم گرین پکت D5H در بحث رابط کاربری، بسیار سرراست و راحت طراحی شده است و در بحث گرافیک رابط کاربری نسبت به مودم X28 قطعا فزونی دارد.

از طرفی اما رابط کاربری X28 امکانات حرفه ای تری را در اختیار کاربر قرار می دهد و در این بخش کاملا فزونی خود را نشان می دهد. البته امکان SMS روی مودم گرین پکت هست که در X28 این امکان وجود ندارد.

مودم X28 مانند سایر مودم های شرکت TOZED رابط کاربری گرافیکی زیبایی ندارد اما خوشبختانه امکانات پنل این مودم ها بسیار کامل است.

در مجموع می توان گفت پنل ادمین مودم گرین پکت به لحاظ گرافیک و پنل مودم X28 به لحاظ امکانات فزونی دارد.

مقایسه X28 و D5H: قیمت

مودم های X28 در بازار ایران معمولا با کارتن عرضه می شوند و متعلق به اپراتور اماراتی DU هستند. این مودم ها فقط برای فرایند آنلاک از جعبه خارج شده اند. قیمت حدودی این مودم در بازار ایران بین 6 تا 8 میلیون تومان موجود است.

مودم گرین پکت D5H در بازار ایران هم به صورت نو و هم بصورت استوک موجود است که حدود قیمت استوک آن بین 6 تا 8 میلیون و قیمت نو آن حدود 12 میلیون است.

بنابراین این 2 مودم در رده قیمتی نیز شباهت زیادی دارند و انتخاب بین آن ها به سلیقه شما بستگی دارد.

جمع بندی و ارزش خرید

اگر در حال حاضر قصد خرید مودمی بالای 5 میلیون تومان را دارید، توصیه می کنیم که حتما سراغ مودم هایی بروید که از 5G پشتیبانی می نمایند تا در سالیان آینده نیز خیالتان راحت باشد.

در میان مودم های نسل پنج بازار، می توان گفت مودم گرین پکت D5H و X28 مودم های پرطرفداری محسوب می شوند که ارزش خرید بالایی دارند. جدول مقایسه کامل بین این 2 مودم را آماده نموده ایم که می توانید ملاحظه کنید.

جدول مقایسه مودم های گرین پکت D5H و ZLT X28

کیفیت ساخت هر دو مودم رضایت بخش است و از پنل کاربری و سخت افزار خوبی نیز بهره می برند. انتخاب بین این دو مودم با توجه به شباهت های فراوان خصوصا در بخش سخت افزار بسیار سخت است و بحث سلیقه به میان می آید.

در مجموع اگر بنده بخواهم یکی از این مود م ها را انتخاب کنم شخصا با توجه به اعتبار بیشتر برند گرین پکت در بازار، مودم D5H را انتخاب خواهم کرد.

هرچند تعداد آنتن بیشتر مودم X28، پنل کاربری قوی تر و بعلاوه نو بودن این مودم را نباید فراموش کنیم و این مودم نیز انتخاب بسیار ارزشمندی در رنج قیمتی خودش است.

نظر شما چیست؟ از هر کدام از این مودم ها را داشته یا دارید لطفا با نظرات گرانقدر خود مقایسه X28 و D5H را کامل کنید. بعلاوه اگر سوالی دارید مطرح کنید.

اگر دنبال خرید مودم 5G دیگری هستید؛ پیشنهاد می کنیم راهنمای خرید زیر را نگاهی بیندازید:

  • راهنمای خرید برترین مودم 5G رومیزی بر اساس قیمت

منبع: شبکه چی

به "مقایسه X28 و D5H: دو مودم 5G با کیفیت و زیر 10 میلیون تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه X28 و D5H: دو مودم 5G با کیفیت و زیر 10 میلیون تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید