طرز تهیه خورشت بامیه ساده بدون گوشت و با گوشت

به گزارش وبلاگ وردپرس، خورشت بامیه یکی از انواع خورشت و غذاهای اصیل استان خوزستان و ایرانیان جنوب کشور است. اما به دلیل طعم فوق العاده این غذا در تمام ایران طبخ و سرو می شود. همین تنوع اقلیمی رفته رفته تغییراتی را روی دستور غذایی خورشت بامیه اصیل جنوبی ایجاد کرده است. خورشت بامیه عربی و خورشت بامیه با لپه از انواع مختلف این خورشت هستند. یکی دیگر از انواع این خورش، خورش بامیه بدون گوشت است که مخصوص افراد گیاه خوار یا کسانی است که به هر دلیلی ترجیح می دهند خورشت بامیه بدون گوشت میل کنند. در ادامه این مطلب طرز تهیه خورشت بامیه ساده بدون گوشت و با گوشت را آموزش می بینیم.

طرز تهیه خورشت بامیه ساده بدون گوشت و با گوشت

مواد اولیه برای تهیه خورشت بامیه ساده بدون گوشت

  • بامیه 400 گرم
  • سیب زمینی 3 عدد
  • پیاز میانه 1 عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • لپه 1/2 پیمانه
  • زردچوبه 1 قاشق چای خوری
  • پودر لیمو عمانی 1 قاشق چای خوری
  • پودر فلفل قرمز 1/2 قاشق چای خوری
  • پودر فلفل دلمه ای 1 قاشق مرباخوری
  • نمک به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه خورشت بامیه ساده بدون گوشت

1. تفت دادن پیاز و ادویه ها

از آنجا که ممکن است عده ای به دلیل گیاه خوار بودن یا داشتن غذاهای بدون گوشت مصرف کنند در ابتدای این مطلب، خورشت بامیه ساده بدون گوشت را آموزش می بینیم. برای تهیه این خورشت ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و کنار می گذاریم. سپس یک قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا قدری داغ شود. حالا دو قاشق غذاخوری روغن مایع درون آن می ریزیم. پس از اینکه روغن اندازهی داغ شد، پیاز را درون آن می ریزیم و تفت می دهیم. منتظر می مانیم تا پیاز سبک شده و قدری تغییر رنگ بدهد. لازم نیست پیاز کاملا سرخ و طلایی شود. بعد از سبک شدن پیاز، ادویه ها را به آن اضافه می کنیم و مجدد تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته و عطر آن ها آزاد شود. پس از تفت خوردن ادویه ها رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کرده و رب را تا حد گرفته شدن بوی خامی آن سرخ می کنیم.

2. اضافه کردن سیب زمینی و لپه

سیب زمینی ها را کاملا شسته، پوست گرفته و نگینی خرد می کنیم. بعد از اینکه رب تغییر رنگ داد سیب زمینی های خرد شده را درون قابلمه می ریزیم. دلیل اینکه سیب زمینی ها را قبل از بامیه به قابلمه اضافه می کنیم این است که بامیه سرعت پخت سریع تری نسبت به سیب زمینی دارد. برای همین ابتدا سیب زمینی را اضافه کرده و اجازه می دهیم قدری سرخ شود. لپه ها را که از قبل پاک کرده و شسته ایم در این مرحله به قابلمه اضافه می کنیم. تفت دادن لپه باعث می شود تا طعم بهتری در خورشت داشته باشد. اگر لپه های شما از نوع دیرپز هستند ابتدا اندازهی لپه را بپزید و سپس آن را به خورشت اضافه کنید. حالا دو لیوان آب ولرم را به مواد اضافه کرده و در قابلمه را می گذاریم. 10 تا 15 دقیقه به سیب زمینی و لپه زمان می دهیم تا پخته شوند.

3. اضافه کردن بامیه به خورشت

بعد از گذشت 15 دقیقه در قابلمه را برداشته و اندازه پخته بودن لپه و سیب زمینی را می سنجیم. اگر هر دو به قدر کافی نرم و پخته شده بودند، می توانیم بامیه را به خورشت اضافه کنیم. اگر از بامیه تازه استفاده می کنید آن ها را بشویید سپس سر و ته بامیه را بگیرید و به خورشت اضافه کنید. در صورتی که بامیه تازه ندارید، می توانید از بامیه فریز شده نیز استفاده کنید. بعد از اضافه شدن بامیه به خورشت، شعله را بسیار کم می کنیم و به خورشت فرصت جا افتادن می دهیم. در همین فرصت، نمک و فلفل خورشت را می چشیم و اندازه آن را متعادل می کنیم. در زمانی که خورشت در حال جا افتادن است چندین مرتبه به آن سر می زنیم تا بامیه ها وا نروند و له نشوند. بعد از اینکه خورشت جا افتاد و به غلظت رسید، خورشت بامیه بدون گوشت شما آماده سرو است.

تا اینجا طرز تهیه خورشت بامیه بدون گوشت را یاد گرفتیم. اگر شما گیاهخوار هستید یا قصد دارید یک خورشت بامیه در کمترین زمان ممکن آماده کنید، این دستور پخت می تواند یک انتخاب عالی باشد. اما چنانچه خورشت بامیه با گوشت را ترجیح می دهید، در ادامه آن را نیز آموزش خواهید دید.

مواد لازم برای تهیه خورشت بامیه ساده با گوشت

  • بامیه 100 گرم
  • گوشت خورشتی 400 گرم
  • زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری
  • پیاز میانه 1 عدد
  • گوجه فرنگی 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه 1 قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز 1 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه 1 قاشق چای خوری
  • هل 2 عدد
  • آب لیمو ترش 1/2 لیمو

مراحل تهیه خورشت بامیه ساده با گوشت

1. تفت دادن بامیه ها

اگر در خانواده شما افرادی هستند که تمایل چندانی برای خوردن خورشت بامیه نشان نمی دهند، پختن بامیه با این روش می تواند تجربه جدیدی را برای آن ها از این خورشت ایجاد کند. برای اینکه بامیه های خوش طعم و عطری داشته باشیم، می توانیم در ابتدای کار بامیه ها را تفت بدهیم. برای این کار یک تابه را روی حرارت قرار داده و پس از داغ شدن اندازهی کره درون تابه می اندازیم. بامیه ها را درون تابه ریخته و قدری با کره تفت می دهیم. کره باعث می شود بامیه های خوشمزه تری داشته باشیم. بعد از اینکه بامیه ها اندازهی تفت خورند، دو قاشق زعفران دم کرده نیز به آن ها اضافه می کنیم تا عطر و طعم زعفران را هم به غذا اضافه کرده باشیم.

2. تفت دادن گوشت و پیاز

برای درست کردن پایه خورشت، یک قابلمه را روی حرارت قرار داده و پس از داغ شدن درون آن روغن می ریزیم. پیاز را نگینی خرد کرده و درون قابلمه تفت می دهیم. پس از سبک و طلایی شدن پیاز، زردچوبه را به آن اضافه می کنیم. تفت خوردن زردچوبه در روغن، عطر و بوی آن را آزاد کرده و بوی خامی ادویه را می گیرد. گوجه ها را خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. اگر مایل باشید به جای استفاده از گوجه فرنگی می توانید فقط از رب گوجه فرنگی استفاده کنید. بعد از تفت خوردن گوجه ها، گوشت را هم در همین مرحله به قابلمه اضافه می کنیم و تا زمانی که رنگ آن تغییر کند تفت می دهیم. بعد از تغییر رنگ گوشت، روی آن آب جوش می ریزیم و در قابلمه را می گذاریم تا بپزد.

3. اضافه کردن چاشنی

بعد از اینکه گوشت تا حد خوبی پخته شد، نوبت اضافه کردن رب است. در این مرحله دو قاشق غذاخوری رب را درون یک تابه تفت می دهیم تا رنگ بهتری پیدا کند و بوی خامی آن گرفته شود. فلفل سیاه و قرمز را به رب اضافه کرده و کمی دیگر تفت می دهیم. بعد از تفت خوردن رب و ادویه ها آن ها را به خورشت اضافه می کنیم و خورشت را هم می زنیم. مجدد در قابلمه را می گذاریم و منتظر می مانیم تا گوشت به همراه چاشنی هایی که به آن اضافه کردیم به خوبی بپزد.

4. افزودن بامیه

بامیه هایی که شسته و پاک کرده ایم را به گوشت اضافه می کنیم. همراه با اضافه شدن بامیه ها، هل و اندازه کمی زعفران و آب لیموترش را درون آب خورشت می ریزیم. سپس در قابلمه را می بندیم و منتظر می مانیم تا آب خورشت کم شود و اصطلاحا به روغن بیفتد. در این مدت به بامیه ها سر بزنید و مراقب باشید له نشوند. توجه داشته باشید که هم زدن بیش از اندازه خورشت باعث می شود بدنه بامیه ها آسیب ببیند و خورشت در نهایت لزج شود.

سوالات متداول درباره تهیه خورش بامیه ساده

در این مطلب طرز تهیه خورش بامیه ساده را به دو روش گیاهی و با گوشت یاد گرفتیم. در ادامه به برخی نکات مهم و پاسخ سوالات پرتکرار درباره نحوه پخت خورشت بامیه می پردازیم.

برای از بین بردن حالت لزج بامیه چه راهکاری وجود دارد؟

بامیه حاوی ماده ای است که در صورت تماس با آب خاصیت ژلاتینی پیدا می کند که این اتفاق ممکن است در اثر سرخ شدن بیش از حد و وا رفتن بامیه در خورشت رخ می دهد. بنابراین برای جلوگیری از لزج شدن خورشت بامیه مهم است که به این نکات توجه کنید:

  • از خرید بامیه هایی که زدگی دارند خودداری کنید.
  • هنگام پاک کردن بامیه سر آن ها را کاملا از پایان نزنید و دقت کنید که بامیه ها آسیب نبینند و باز نشوند.
  • حدود 20 دقیقه قبل از پخت، آن ها را در آب کاملا سرد خیس کنید.
  • برای جلوگیری از پخت بیش از حد، در 20 دقیقه پایانی پخت آن ها را به خورشت اضافه کنید.
  • از بامیه فریز شده استفاده کنید.

در پخت خورشت بامیه بدون گوشت از چه جایگزین هایی می توان استفاده کرد؟

اگر انتخاب شما پخت خورش بامیه بدون گوشت است، می توانید از انواع جایگزین های گیاهی مانند قارچ یا توفو به جای گوشت استفاده کنید.

استفاده از بامیه چه خواصی دارد؟

بامیه یک گیاه بسیار مغذی و سرشار از خواص گوناگون است. برای مثال بامیه به دلیل داشتن فیبر بالا، به هضم و دفع غذا بسیار کمک کرده و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. این گیاه به دلیل کاهش دادن سرعت جذب قند، یک خوراکی ایده آل برای بیماران دیابتی نیز محسوب می شود.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه خورشت بامیه ساده بدون گوشت و با گوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت بامیه ساده بدون گوشت و با گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید