رویترز: تشکیلات امارات برای جاسوسی از مخالفان ساخت آمریکا است

به گزارش وبلاگ وردپرس، خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی آشکار نموده بعضی از مقام های سابق کاخ سفید با امارات برای تشکیل یک ساختار جاسوسی همکاری نموده اند.

رویترز: تشکیلات امارات برای جاسوسی از مخالفان ساخت آمریکا است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ وردپرس، یک رسانه انگلیسی در گزارشی از نقش مقام های سابق کاخ سفید در تشکیل یک واحد مخفیانه جاسوسی برای امارات متحده عربی پرده برداشته است.

خبرگزاری رویترز در شروع این گزارش تحقیقی نوشته فردی به نام ریچارد کلارک، از مقام های سابق آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم 5 سال بعد از خروج از قدرت، در سال 2008 به امارات در تشکیل یگانی برای جاسوسی های سایبری یاری نموده است.

طبق این گزارش، امارات علاوه بر این، در قالب این برنامه پیمانکاران اطلاعاتی برجسته آمریکا را برای نظارت بر تهدیدها علیه این کشور به کار گرفته است.

یگان مخفی که کلارک به تشکیل آن یاری کرد اداره تحلیل، بهره برداری، توسعه و تحقیقات نام گرفت. این اداره با نام سرواژه ای که از قرار دریافت حروف ابتدایی آن در زبان انگلیسی در کنار یکدیگر درست شده به عنوان DREAD (به معنی وحشت، ترس) نیز شناخته می گردد.

رویترز نوشته در سال های بعدتر، امارات متحده عربی این یگان را توسعه داد و از آن برای پایش افرادی فراتر از مظنونان به اقدامات تروریستی استفاده کرد. یک فعال حقوق زنان در عربستان سعودی، دیپلمات های سازمان ملل متحد و کارکنان فیفا بخشی از افرادی هستند که با این برنامه تحت نظارت رژیم امارات قرار گرفته اند.

سال 2012، این برنامه در میان آمریکایی ها با اسم رمز پروه کلاغ سیاه(ریوِن/Raven) شهرت پیدا کرد.

خبرگزاری رویترز چندین ماه پیش گزارش داده بود امارات با همکاری عوامل آمریکایی از این برنامه برای جاسوسی از ایران و قطر و یا روزنامه نگاران عرب استفاده نموده است.

این رسانه اکنون می گوید آنالیز هایش درباره نحوه تشکیل و شروع به کار DREAD نشان می دهد دو نفر از مقام های سابق کاخ سفید در ایجاد این برنامه به امارات یاری نموده اند.

رویترز می گوید برای معین کردن فرایند تکامل تشکیلات جاسوسی امارات به آنالیز بیش از 10 هزار سند مربوط به برنامه DREAD پرداخته و با دست کم 12 پیمانکار دفاعی یا مقام های سابق دولت آمریکا مصاحبه نموده است.

یافته های این تحقیق آشکار می نمایند کلارک نخستین فردی بوده که برای ایجاد تشکیلات جاسوسی آمریکا وارد امارات شده است. او با استفاده از ارتباطات نزدیک خودش با حاکمان این کشور حاشیه خلیج فارس برنده چندین قرارداد پیمانکاری مشاوره در زمینه امور امنیتی در امارات شد. یکی از آنها یاری در تشکیل یک یگان جاسوسی در تأسیسات یک فرودگاه استفاده نشده در ابوظبی بود.

رویترز نوشته DREAD در ابتدا قرار بوده برنامه ای برای مبارزه با تروریسم باشد، اما با گذشت زمان تمرکزش را از جلوگیری از حملات تروریستی برداشته و به سمت هدف قرار دادن مخالفان سیاسی امارات معطوف شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی بهمن ماه سال گذشته جزئیاتی هم از روش های جاسوسی امارات منتشر نموده بود.

به نوشته این رسانه، لوری استرود از افسران سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) گفته اعضای این تیم در محلی موسوم به ویلا در ابوظبی مستقر هستند و از روش های متداول در سرویس های اطلاعاتی آمریکا برای هک گوشی های آیفون و رایانه های اهداف مورد نظر، استفاده می نمایند.

بر اساس این گزارش، این پروژه در ابتدا در اختیار یک شرکت سایبری مستقر در مریلند بوده، اما در سال 2016 به شرکتی اماراتی به نام دارک مَتر (DarkMatter) محول شده است. به گفته استرود، در این پروژه حتی از شهفرایندان آمریکایی هم جاسوسی شده است.

رویترز که با 9 نفر از اعضای این پروژه مصاحبه نموده و چند هزار صفحه از اسناد مربوط به عملیات های این پروژه را در اختیار دارد، نوشته است که تکنیک های مورد استفاده آژانس امنیت ملی آمریکا در این عملیات ها نقشی محوری ایفا نموده است.

اعضای این تیم از مجموعه ای از ابزارهای فوق پیشرفته از جمله ابزاری به نام کارما (Karma) استفاده می نموده اند که به آن ها این امکان را می داده که با نفوذ به گوشی های آیفون، از افراد هدف جاسوسی نمایند. به نوشته رویترز، برای نفوذ کارما به یک گوشی آیفون، تنها کافی بوده شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل متصل به آن گوشی، وارد فهرست هدف گردد. هرچند این نرم افزار نمی توانسته مکالمات افراد را شنود کند، اما این امکان را در اختیار هکرها می گذاشته که بدون آنکه احتیاج باشد مالک گوشی همراه روی لینکی کلیک کند، به تمام تصاویر، پیغام های کوتاه، اطلاعاتی مکانی و رمزهای عبور ذخیره شده روی گوشی، دسترسی یابند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "رویترز: تشکیلات امارات برای جاسوسی از مخالفان ساخت آمریکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: تشکیلات امارات برای جاسوسی از مخالفان ساخت آمریکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید