خبرنگاران 98 درصد خراسانیهای 10 تا 49 ساله باسواد هستند

به گزارش وبلاگ وردپرس، مشهد- خبرنگاران- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: میانگین باسوادی در جمعیت شهروندان متعلق به گروه سنی 10 تا 49 سال در این استان 98 درصد است.

خبرنگاران 98 درصد خراسانیهای 10 تا 49 ساله باسواد هستند

مصطفی اسدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت شروع هفته سوادآموزی، در مشهد اضافه نمود: با وجود مسائل و چالشهای ناشی از شیوع ویروس همه گیر کرونا در عرصه سوادآموزی، هدفگذاری مورد نظر برای گسترش سوادآموزی در خراسان رضوی محقق شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس خراسان رضوی در عرصه جمعیت سوادآموخته مسلط به از توان خواندن و نوشتن شرایط خوبی دارد.

معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در چارچوب هدف گذاری صورت گرفته برای سال تحصیلی جاری، میزان باسوادی در این استان به 98.7 درصد جمعیت استان خواهد رسید.

وی اضافه نمود: سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 نشان داده بود 159 هزار نفر از جمعیت متعلق به گروه سنی 10 تا 49 ساله در خراسان رضوی بیسواد بوده اند.

اسدی ادامه داد: هم اینک با توجه به تغییرات سنی و ورود و خروج افراد از جمعیت گروه هدف، آمار دقیقی از میزان کنونی بیسوادی در خراسان رضوی در دست نیست اما برآورد می شود افزون بر نیمی از جمعیت شهروندانی که پیش از این سواد نداشته اند تا به امروز باسواد شده اند.

وی همچنین عدالت آموزشی و عدالت جنسیتی را دو محور اصلی در سرلوحه فعالیتهای سوادآموزی در خراسان رضوی ذکر و اعلام کرد: تا به امروز اقدامات و برنامه های موثری برای گسترش سوادآموزی و شد جمعیت باسواد در این استان صورت گرفته که اجرای آنها همچنان ادامه دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تمرکز 80 درصد برنامه های سوادآموزی را در این استان بر حوزه ایجاد عدالت جنسیتی اعلام و اعلام کرد: این تمرکز برنامه ریزی شده موجب کاهش اختلاف باسوادی زنان و مردان خراسانی از 35 درصد سالهای گذشته به پنج درصد در حال حاضر رسیده است.

وی گفت: همچنین در حوزه عدالت آموزشی و کاهش اختلاف میزان سواد بین جامعه شهری و روستایی افزون بر 55 درصد بودجه ها در جهت ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم و روستایی هزینه شده است.

اسدی اضافه نمود: در حوزه آموزش سواد به اتباع خارجی در قالب عدالت آموزشی نیز تا به امروز افزون بر 40 هزار نفر از اتباع خارجی ساکن خراسان رضوی باسواد شده اند. چهار هزار نفر از این اتباع خارجی ساکن خراسان رضوی سال جاری به جمع افراد باسواد پیوسته اند.

وی در ادامه به فعالیت 110 مرکز یاددهی و یادگیری در خراسان رضوی اشاره و اعلام کرد: آموزش حضوری سوادآموزان هم اینک به دلیل شیوع ویروس همه گیر کرونا به شدت کاهش یافته اما کوشش می شود آموزشها به شیوه از راه دور با برنامه های تلویزیونی و استفاده از لوح فشرده دنبال شود.

معاون اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: این استان از نظر پوشش آموزش افراد بی سواد رتبه چهارم را در میان دیگر استانهای کشور دارد.

وی گفت: بودجه 280 میلیارد ریالی پارسال حوزه سوادآموزی خراسان رضوی سال جاری به 450 میلیارد ریال افزایش یافته که نشانگر توجه ویژه خاص و اهتمام دولت به نهضت مبارزه با بیسوادی است.

اسدی همچنین به امضای تفاهمنامه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با شهرداری مشهد برای محو بیسوادی در مناطق حاشیه این کلانشهر اشاره و اعلام کرد: پارسال با شروع اجرای مفاد این تفاهمنامه قرار شد 22 هزار شهروند بیسواد مشهدی تا سال 1400 باسواد شوند.

وی اضافه نمود: تا به امروز در همین چارچوب 78 درصد جمعیت بیسواد ساکن حاشیه مشهد شناسایی شده و زیرپوشش برنامه آموزشی قرار گرفته اند لذا امیدواریم در موعد مقرر هدف مورد نظر در این زمینه محقق شود.

هفتم دی ماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی در ایران است. بر این اساس روزهای نخست تا هفتم این ماه هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

خراسان رضوی با 8.1 درصد از کل جمعیت کشور، شش میلیون و 434 هزار و 501 نفر جمعیت در قالب دو میلیون و 450 هزار و 916 خانوار دارد.

یک میلیون و 733 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.

50.4 درصد جمعیت خراسان رضوی را مردان و 49.6 درصد آن را زنان تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 98 درصد خراسانیهای 10 تا 49 ساله باسواد هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 98 درصد خراسانیهای 10 تا 49 ساله باسواد هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید