جاودانگان از نظر منتقدان بدترین فیلم دنیا سینمایی مارول است

به گزارش وبلاگ وردپرس، فیلم سینمایی جاودانگان (Eternals) اثر نو دنیا مارول است که از آدینه این هفته اکران گسترده خود را در ایالات متحده آمریکا شروع می نماید. واکنش منتقدان به این فیلم در مقایسه با سایر آثار مارول بسیار منفی بوده است.

جاودانگان از نظر منتقدان بدترین فیلم دنیا سینمایی مارول است

جاودانگان نژادی از موجودات فناناپذیرند که روی زمین زندگی می نمایند و به تاریخ و تمدن کره زمین شکل می دهند؛ آن ها برای حفاظت انسان ها از شر همتایان شیطانی خود به زمین آمده اند.

بیست و ششمین فیلم دنیا سینمایی مارول، پس از بیوه سیاه (Black Widow) و شانگ چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) سومین فیلمی است که در فاز چهارم دنیا مارول به نمایش در می آید. باید منتظر ماند تا استقبال مخاطبان از این اثر سینمایی تعیین گردد اما از همین حالا روشن است که منتقدان اصلا فیلم را نپسندیده اند.

گرچه جاودانگان تا حدودی از نظر بازی ها و ویژگی ها بصری اش مورد توجه قرار گرفته اما فیلم نامه و ریتم فیلم نقدها مختلفی را به همراه داشته. اگر نگاهی به نقدهای جمع آوری شده در وبسایت راتن تومیتوز بیاندازیم خواهیم دید که از 222 نقد آنالیز شده در این وبسایت 114 نقد مثبت و 108 نقد منفی بوده اند تا رضایت 51 درصدی منتقدان از این فیلم رقم بخورد. مقدار رضایت پایینی که در مقایسه با سایر آثار مارول بی سابقه است. برای مثال در همین وبسایت با رضایت 79 درصدی منتقدان از بیوه سیاه و رضایت 92 درصدی از شانگ چی و افسانه ده حلقه روبرو می شویم.

وبسایت راتن تومیتوز با دو توصیف کلی براساس درصد رضایت، فیلم ها را به دو دسته تازه و گندیده تقسیم بندی می نماید؛ بر این اساس اگر فیلمی رضایت کمتر از 60 درصد منتقدان را جلب کند در دسته بندی گندیده (Rotten) قرار گرفته و اگر بیش از 60 درصد منتقدان از فیلم ابراز رضایت نمایند فیلم در دسته تازه (Fresh) قرار می گیرد. جاودانگان اولین فیلم دنیا سینمایی مارول است که کمتر از 60 درصد رضایت منتقدان را جلب نموده. بدترین فیلم مارول از نظر منتقدان پیش از این ثور: دنیای تاریک (Thor: The Dark World) بود که تنها رضایت 66 درصد منتقدان را جلب کرد.

آنالیز نقدهایی که در وبسایت متاکریتیک گردآوری شده هم همین نکات پیش گفته را تایید می نمایند. از مجموع 53 نقد وبسایت متاکریتیک، 18 نقد مثبت، 31 نقد میانه و 4 نقد منفی بوده اند. این مجموعه باعث شده فیلم نمره متای 52 بگیرد که در میان 26 فیلم دنیا سینمایی مارول کمترین نمره متا به شمار میرود. در این وبسایت هم بدترین فیلم قبلی ثور: دنیای تاریک با نمره 54 بوده است.

جاودانگان را کلویی ژائو کارگردانی نموده که برای ساخت یکی از فیلم های مارول چهره ای خاص و انتخابی جنجال برانگیز به نظر می رسید. ژائو بیشتر یک کارگردان مستقل است تا یکی از تکنسین های استودیوهای دیزنی و مارول. او را بابت فیلم هایی چون سوارکار (The Rider) و سرزمین خانه به دوش ها (Nomadland) می شناسیم؛ آثاری که جنبه های هنری شان کاملا بر جنبه های تجاری می چربند و احتمالا برای مخاطبان دنیا مارول چندان سرگرم نماینده به حساب نمی آیند. ژائو که یک فیلم ساز چینی-آمریکایی است برای ساخت فیلم سرزمین خانه به دوش ها اسکار برترین کارگردانی را به دست آورد و فیلمش در جشنواره بین المللی ونیز هم شاخص ترین جایزه جشنواره یعنی شیر طلایی را به دست آورد.

در ادامه با جزییات بیشتر، نظرات منتقدان را درباره فیلم سینمایی ابرقهرمانی جاودانگان آنالیز می کنیم.

نیویورک تایمز - مانولا دارگیس

امتیاز: 70 از 100

در سراسر فیلم جاودانگان (جدیدترین و البته قطعا نه آخرین فیلم استودیوی مارول) می توانید تقلای کلویی ژائو، کارگردان این اثر سینمایی را ببینید که سعی می نماید به نمایشی بسیار قدرتمند ابعادی انسانی ببخشد. کوشش او بیشتر از هر چیز در صداقت بازی ها و در لحظات صمیمانه ای که فیلم بر آن ها تاکید می نماید مشهود است؛ لحظاتی که بارقه هایی از نوری گرمابخش را ایجاد می نمایند.

این کوشش و تقلا، کوششی بزرگ است. ژائو همچنان که سعی می نماید ماشین سینمایی مارول را با اشک و احساس روغن کاری کند، همان نبردی را درون کوششش بازتاب می دهد که ابرقهرمان های دوست داشتنی فیلم علیه نیرویی دارند که سعی می نماید سرنوشت شان را تحت کنترل درآورد.

بازیگران فیلم قدرت اصلی آن به حساب می آیند و به اثر گرما و حتی اندکی حرارت و نبض زندگی می بخشند، نبضی که هرگز به طور کامل به وسیله سکانس های اکشن پرهیاهوی متعدد فیلم خاموش نمی گردد.

ورایتی - اوون گلایبرمن

امتیاز: 70 از 100

کلویی ژائو به هیچ وجه اولین کارگردانی نیست که از یک سینمای مستقل پرشور که آثارش با بودجه میانه ساخته می گردد به سوی استودیوهای بزرگ و جایگاه راهنمایی یک فیلم ابرقهرمانی جهش نموده است. البته اینکه او یکی از اولین زنان و یکی از اولین آسیایی هایی است که به چنین جایگاهی رسیده ارزش تجلیل دارد.

با این حال، هنگام روبروه با جاودانگان بیشتر از هر چیز در این مورد کنجکاو بودم که آیا ژائو که در سرزمین آواره ها و سوارکار سبک فیلم سازی خود را به نوعی شیوه شاعرانه منحصربه فرد تعریف نموده بود، بازمانده ای از آن حالت را به دنیا بلاک باسترها منتقل می نماید یا خیر. آثار قبلی او فیلم هایی واقعی و بکر ند به آن میزان که بتوان مستندهایی صحنه سازی شده در نظرشان گرفت. با این حال تصویر به تصویر آن ها با جذابیت و دقتی بسیار بالا کنار هم قرار گرفته اند.

جاودانگان هیچ یک از آن ویژگی ها را ندارد. واضح است که ژائو با حضور در این پروژه، تصمیم گرفت سبک بسیار رسا و خاص خود را کنار بگذارد و شیوه های توضیحی و توصیفی بسیار متعارف و سرراست فیلم سازی مارول را به تمامی سرلوحه کار قرار دهد. این موضوع از زاویه ای ناامیدنماینده است اما با این حال حساسیت ژائو تا حدی در انسانیت ساده شخصیت ها، جریان کنایه ها، کشمکش ها و شور و اشتیاق ها (گاهی با عناصر عاشقانه)، در زیبایی جلوه های بصری و در شیوه ساده ای که ژائو به وسیله آن مهارت های لجستیکی خود را افزایش داده، نمایان است. ژائو یک فیلم ساز چیره دست است و جاودانگان گرچه بسیار طولانی است (157 دقیقه؟ واقعا؟) اما اثری کاملا سرگرم نماینده و لذت بخش است.

اسکرین دیلی - تیم گریرسون

امتیاز: 50 از 100

مارول در جاودانگان گروه دیگری از ابرقهرمانان را معرفی می نماید، اثری با لحنی جاه طلبانه و بالغ تر از آنچه معمول استودیوی مارول است. فیلم با بازی های قدرتمندی و لحظاتی هیجان انگیز همراه است و سعی می نماید خود را از دیگر فیلم های دنیای سینمایی مارول متمایز کند، بویژه نسبت به مجموعه انتقام جویان. با این حال به سختی می توان شباهت میان این موجودات نامیرا را با سایر قهرمانان مارول از میان برد.

فیلم مانند بسیاری دیگر از فیلم های کمیک بوکی قبلی پر است از صحنه های اکشن بزرگ و کوشش های اخیر مارول را برای ارائه آثار مستقل رضایت بخش از پس فیلم بزرگی چون انتقام جویان: خاتمه بازی، پی می گیرد.

گاردین - پیتر بردشاو

امتیاز: 40 از 100

شاید مشکل اصلی فیلم لحن آن باشد. من هنگام تماشای فیلم این احساس ناراحت نماینده را داشتم که طنز بی پروا، انرژی و دیوانگی مربوط به ذات ابرقهرمانی فیلم به نفع چیزی جدی تر کم اهمیت جلوه داده می گردد؛ مثل وقتی که فست فود با غذای گیاهی جابه جا گردد. فیلم لحظات زیبا و تنوع جذابی دارد اما در کل اثری است فاقد قدرت و نامطمئن.

منبع: دیجیکالا مگ

به "جاودانگان از نظر منتقدان بدترین فیلم دنیا سینمایی مارول است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاودانگان از نظر منتقدان بدترین فیلم دنیا سینمایی مارول است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید