تغییر اقلیم کار دست کشاورزان گلستانی داد

به گزارش وبلاگ وردپرس، خبرنگاران/گلستان فرایند تغییر اقلیم امسال با کاهش بارندگی و گرمای زودهنگام در فصل زمستان در گلستان خودنمایی کرد و این مسئله باعث شد که بخش قابل توجهی از کشاورزان این استان با مشکل روبه رو شوند.

تغییر اقلیم کار دست کشاورزان گلستانی داد

کاهش 63 درصدی بارندگی و افزایش 3.2 درجه ای دمای هوای بهمن ماه در استان گلستان به وضوح نشان می دهد که تغییراتی در شرایط آب و هوایی این استان در حال شکل دریافت است.

شاید این روزها قدم زدن در کنار درختان به شکوفه نشسته آلو و هلو حس طراوت و زندگی دوباره را به انسان دست بدهد و خاطره ای شیرین با عکس دریافت در کنار آن برای شما به یادگار بماند اما در اول اسفند و شکوفه؟ به این فکر کرده اید شکوفه هایی که نویدبخش بهار هستند، چرا در این موقع سال سر از شاخه های درختان بیرون آورده اند؟

این شکوفه های زیبا که به نوعی مهمان ناخوانده ما بودند، چند روز دیگر بیشتر جلوی چشمان ما نخواهند بود؛ هواشناسی پیش بینی کرده که از امروز سامانه سردی وارد گلستان شود و دمای هوا به زیر صفر درجه برسد و این مسئله باعث از بین رفتن شکوفه ها خواهد شد و در واقع درآمد یک سال باغداران به هیچ می رسد.

محصولات زراعی گلستانی ها نیز امسال از تغییرات اقلیمی بی بهره نبوده و طبق اعلام مسئولان کشاورزی این استان، بخش قابل توجهی از مزارع گندم، جو و کلزا به علت عدم بارندگی مناسب سبز نشده اند.

تغییر اقلیم امروز به چالش اصلی بخش کشاورزی در گلستان تبدیل شده است که بی توجهی به آن در نهایت به امنیت غذایی کشور اثر می گذارد. کارشناسان معتقدند که امسال فرایند تغییر اقلیم در گلستان نسبت به سالهای گذشته متفاوت بوده و شدت آن افزایش یافته و برای سازگاری و کاهش اثرات آن باید تمهیدات جدی اندیشیده شود.

مریم قجر-کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی گلستان در گفت وگو با وبلاگ وردپرس اظهار کرد: امسال با توجه به گرمای نابهنگام یک ماه گذشته در اقلیم استان گلستان، گونه های دانه دار و هسته دار در منطقه یک ماه زودتر از موعد به گُل نشسته اند.

وی با اشاره به اینکه انتظار داشتیم این فرایند همانند سالهای قبل از فروردین ماه آغاز می شد، بیان کرد: از حدود دو هفته قبل به تدریج تورم جوانه های درختان دانه دار و هسته دار را در مناطق مختلف استان با شدت متفاوت داریم.

این کارشناس باغبانی با بیان اینکه در چند سال گذشته این شدت از گرما را در فصل زمستان در سطح گلستان نداشتیم، گفت: در این شرایط درخت از نظر فیزیولوژیک بر این باور رسیده که به فصل بهار نزدیک شده و فعالیت های رشدی خود را از سر گرفته است.

وی بیان نمود: به زیر گل رفتن زودهنگام، تا حدی در فرایند فیزیولوژیک و باروری درختان مؤثر خواهد بود اما میزان تأثیر آن به رخ دادن یا ندادن سرمای دیررس بهاره بستگی دارد. با توجه به پیش بینی هواشناسی، اسفندماه سرمای دیررس بهاره را در گلستان خواهیم داشت و به همین خاطر جوانه های متبلور شده که آمادگی تشکیل میوه را دارند، تحت تأثیر قرار می گیرند و این مسئله منجر به کاهش باروری اقتصادی محصول نهایی خواهد شد.

قجر با تأکید بر مدیریت منظم باغات میوه، گفت: کودهای پتاسه و فسفر می توانند از خطرات تنش درختان جلوگیری کنند. این تیمار مدیریتی تغذیه ای را در ماه آخر زمستان هم به باغداران توصیه می کنیم. البته تمهیدات در نظر گرفته شده باید در یک بازه زمانی تعیین انجام شود و به عنوان نمونه اگر سرمای دیررس بهاره در هفته اول فروردین ماه اتفاق بیافتد، نمی توان چند روز قبل از آن از این فرایند جلوگیری کرد و اگر سرمازدگی رخ دهد، هیچ گونه عملیات مدیریتی باغبانی نمی تواند جلوی آسیب را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه فرایند رسیدن گل ها به مرحله فندقی شدن تقریباً 45 تا 50 روز به طول می انجامد، گفت: زمانی که درخت بحران های مختلف از جمله سرمازدگی و وزش باد را پشت سر گذاشت و به مرحله فندقی شدن رسید، از محلول پاشی فروت ست(ازت، روی و بر) برای تثبیت میوه بر روی درخت استفاده می شود.

این کارشناس باغبانی با اشاره به اینکه معمولاً درختان هسته دار نسبت به دانه دار تأثیر بیشتری از تنش ها می پذیرند، بیان نمود: در گلستان سطح کشت گونه های هسته دار مانند هلو، شلیل و آلو بیشتر گونه های دانه دار است.

مجموعاً 11 هزار و 200 هکتار از اراضی استان گلستان زیر کشت گونه های هسته دار و دانه دار رفته که غالب آنها در شهرستان های بندرگز، کردکوی و گرگان قرار دارند. سال گذشته 140 هزار تن محصول در این باغات تولید شد که امسال با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بارش برف و یخ زدگی، انتظار می رود با کاهش تولید روبه رو شویم.

تأثیرات تغییر اقلیم تنها به باغات گلستان آسیب وارد نکرده و بخش زراعی این استان نیز آسیب زیادی از کاهش بارندگی متحمل شده به طوری که معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفته است که کاهش بارندگی باعث شده محصولات زراعی استان یک ماه تا 45 روز کاهش رشد داشته باشند.

محمدرضا عباسی در گفت وگو با وبلاگ وردپرس اظهار کرد: بیشترین تأثیرپذیری خشکی در منطقه شمال استان که اراضی آن شوری بیشتری دارند، رخ داده و متأسفانه 32 هزار هکتار از مزارع جو در این مناطق سبز نشده است. در محصول گندم نیز 30 تا 40 هزار هکتار از اراضی دچار آسیب صد درصدی شده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی را در تمام نقاط استان داشتیم، بیان نمود: کاهش بارندگی ها در برخی شهرستان ها به 68 درصد هم رسیده است. در شهرستان های غربی استان که همه ساله بارندگی های مناسبی داشتیم نیز با کاهش قابل توجه بارندگی روبه رو هستیم.

عباسی بیان کرد: امسال در مناطق جنوبی استان که کیفیت خاک بهتری دارند هم در محصولات گندم، جو و کلزا خسارت قابل توجهی داشتیم. با همکاری کارشناسان مختلف به دنبال تمهیداتی هستیم تا خسارت ها را به حداقل برسانیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در ادامه شرح داد: بر اساس پیش بینی هواشناسی از فردا تا شنبه هفته آینده دمای زیر صفر درجه را در گلستان خواهیم داشت که این مسئله به باغات استان که امسال یک ماه تا 45 روز زودتر وارد فاز شکوفه دهی شدند، آسیب جدی خواهد زد.

عباسی بیان کرد: در این فرصت باقیمانده، برای کاهش خسارت سرمازدگی می توان اقدام به آبیاری به صورت بارانی و یا غرقابی و ایجاد دود با استفاده از آتش زدن بقایای گیاهی کرد. البته دستورالعمل های فنی دیگر در حال تدوین است که بزودی به کشاورزان اعلام خواهد شد.

وی بیان نمود: با توجه به تغییر اقلیم در استان، به کسانی که قصد ایجاد باغات جدید را دارند توصیه شده که برای کشت درخت از ارقام مقاوم به سرما و دیر گل استفاده کنند. برخی از این گونه ها شناسایی و در دست تکثیر برای توزیع در بین باغداران هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان به تأثیر سرما به محصولات زراعی نیز اشاره کرد و افزود: گیاه کلزا در مرحله گلدهی واقع شده است و سرمای زیر صفر درجه، گل ها را از بین خواهد بود اما این گیاه از خاصیتی برخوردار است که می تواند مجدد گل دهی و عملاً خود را ترمیم کند.

وی افزود: حدود 15 درصد از مزارع جو و گندم استان در مرحله جوانه زنی و دو برگی هستند که در این مرحله امکان آسیب پذیری گیاه در مقابل سرما وجود دارد. البته در مزارعی که گندم و جو در مرحله پنجه زنی قرار دارند، مسئله ای ایجاد نخواهد شد و بعد از سرما، با استفاده از برخی کودها می توان گیاه را احیا کرد.

عباسی بیان کرد: کشاورزان برای کاهش خسارت سرمازدگی به کلزا، گندم و جو می توانند در صورت فراهم بودن سیستم های آبیاری، در زمان اوج سرما نسبت به آبیاری مزرعه اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در ادامه با تأکید بر اینکه امسال آثار تغییر اقلیم را به وضوح مشاهده می کنیم، گفت: باید اقداماتی از جمله تکمیل سیستم های آبیاری و استفاده از آب چاه در کشت پاییزه برای کاهش تأثیر تغییرات اقلیم اندیشیده شود.

عباسی با اشاره به اینکه تمهیدات در نظر گرفته شده برای کاهش اثرات تغییر اقلیم نیاز به مشارکت مردم دارد، گفت: تحقیقات بر روی سامانه ضد سرما در باغات انجام و تجهیزات آن توسط شرکت های دانش بنیان داخلی ساخته شده و نیاز است که باغداران در این بخش سرمایه گذاری کنند. در یکی از باغات گرگان از این سامانه استفاده شده و بسیار مؤثر بوده است.

خلق و خوی طبیعت طی سال های اخیر با توجه به فعالیت های انسان ها از نظم خود خارج شده و مطلبد که خودمان را با شرایط جدید به وجود آمده وفق دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تغییر اقلیم کار دست کشاورزان گلستانی داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر اقلیم کار دست کشاورزان گلستانی داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید