این ماده غذایی را بخورید تا خوب بخوابید

به گزارش وبلاگ وردپرس، شیر و لبنیات، منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین مورد احتیاج بدن است، مصرف روزانه دو لیوان شیر، 50 درصد پروتئین مورد احتیاج افراد بالغ را تأمین می نماید.

این ماده غذایی را بخورید تا خوب بخوابید

کلسیم موجود در شیر و لبنیات از نرمی استخوان، کندی رشد، خرابی دندان ها در بچه ها و پوکی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می نماید. مصرف 3-2 لیوان شیر در روز می تواند احتیاج بدن به کلسیم را در افراد بالغ تامین کند. فسفر به همراه کلسیم در تشکیل استخوان و استحکام آن موثر بوده و در ساخت بافت های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت می نماید.

شیر حاوی برخی از ویتامین ها مانند آ، ب12 ، ب2 ، ب 1 است. کمبود ویتامین آ باعث شب کوری، ناراحتی های چشمی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی می گردد. عوارض کمبود ویتامین ب2 در بدن عبارتند از: پوسته پوسته و خشک شدن پوست اطراف دهان، گوش و بینی و در موارد شدید کمبود، در بینایی اختلال به وجود می آید.

مصرف 2 لیوان شیر حدود 50 درصد میزان احتیاج به ویتامین ب2 در افراد بالغ را تامین می نماید. ویتامین ب 12 یکی از اجزای ضروری در تشکیل گلبول های قرمز خون است و عوارض کمبود این ویتامین عبارتند از کم خونی و خستگی است.

با مصرف روزانه 2 لیوان شیر حدود 50 درصد احتیاج بدن افراد بالغ به این ویتامین تامین می گردد. برای افراد بزرگسال سالم روزانه 2 واحد یا بیشتر از گروه شیر و لبنیات توصیه می گردد؛ البته زنان باردار و شیرده باید حداقل روزانه 3 واحد از این گروه مصرف نمایند.

احمد اسماعیل زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه کمبود خواب با بسیاری از پیامدهای منفی سلامت جسمی و روانی مرتبط است،گفت: در واقع کیفیت خواب یکی از مسائل مهم بهداشت عمومی جهانی در نظر گرفته می گردد؛ بنابراین بسیاری از مردم در پی درمان های خانگی ساده برای بهبود کیفیت الگوی خواب خود هستند.

وی ادامه داد: نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، از نسل های پیشین تا به امروز به عنوان راهی برای ایجاد آرامش، تسکین اضطراب و تسهیل خواب، متداول بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: تریپتوفان یک اسید آمینه است که در انواع غذاهای حاوی پروتئین یافت می گردد و نقش مهمی در فراوری انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین ایفا می نماید؛ سروتونین خلق و خو را تقویت می نماید، باعث آرامش می گردد و به عنوان پیش ساز در فراوری هورمون ملاتونین عمل می نماید.

اسماعیل زاده مطرح نمود: ملاتونین که به عنوان هورمون خواب شناخته می گردد، به وسیله مغز ترشح شده و به تنظیم ریتم شبانه روزی ما یاری نموده و بدن را برای ورود به چرخه خواب آماده می نماید.

وی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات به طور کلی باعث بهبود کیفیت خواب و تأثیر مثبت بر سلامت جسمی و روانی می گردد، توضیح داد: شیر و محصولات لبنی حاوی مقادیر قابل توجهی تریپتوفان هستند که در نهایت پیش ساز فراوری ملاتونین است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه مطرح نمود: بعلاوه آلفا-لاکتالبومین موجود در شیر دارای بالاترین میزان تریپتوفان در بین پروتئین های غذایی است که به طور معمول به وسیله انسان ها مصرف می گردد.

وی اضافه نمود: البته نکته مهم این است که هنگامی که غلظت گلوکز خون بالاست، میزان بیشتری از تریپتوفان از سد خونی مغزی عبور می نماید و منجر به خواب بهتر می گردد، بنابراین، بهتر است برای خواب بهتر شیر یا ماست، با کمی عسل یا ماست حاوی چند تکه میوه شیرین مثل خرما مصرف گردد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید نمود: توصیه می گردد به جای مصرف قرص های خواب آور که مضرات زیادی برای انسان داشته و پس از مدتی در صورت قطع مصرف، بدون مصرف آنها به خواب نمی روید، خود را به مصرف یک لیوان شیر یا ماست یک ساعت قبل از به رختخواب رفتن عادت دهید تا علاوه بر حفظ سلامتی تان، خواب خوبی داشته باشید.

منبع: گردشبان

به "این ماده غذایی را بخورید تا خوب بخوابید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ماده غذایی را بخورید تا خوب بخوابید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید