استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو، فقط با کد ملی

به گزارش وبلاگ وردپرس، استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو با استفاده از کد ملی، امکانی است که در راستای سهولت دسترسی و سرعت بخشیدن فرآیند استعلام و پرداخت مالیات خودرو ایجاد شده است.

استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو، فقط با کد ملی

در گذشته، افراد هنگام خرید و فروش خودرو، ملزم به انجام عملیات استعلام مالیات به وسیله مراجعه به دفاتر اسناد رسمی بودند که این موضوع روندی زمان بر تلقی می شد؛ اما مدتی است که امکان پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو، در راستای ارائه خدمات الکترونیک به کاربران و کاهش مراجعه حضوری به دفاتر فراهم شده است، به نحوی که مالک خودرو بتواند تنها با وارد کردن کد ملی، تمام بدهی خود را به شکل سریع و یکپارچه تسویه کند.

مقدار مالیات نقل و انتقال خودرو، بر اساس سال ساخت و نوع خودرو مشخص می گردد و مالیات خودروهای خارجی و داخلی با هم فرق دارد. پرداخت این مالیات باید پیش از فک پلاک به وسیله خریدار یا فروشنده به صورت توافقی انجام گردد، زیرا در غیر این صورت امکان انتقال مالکیت وجود ندارد.

اهمیت این مسئله در آنجا احساس می­گردد که تمام خودروهای داخلی و خارجی اعم از سواری، وانت و موتورسیکلت (به غیر از خودروهای کشاورزی، راهسازی، معدنی، کارگاهی و شناورها) مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو هستند. بر اساس اطلاعات سامانه سازمان مالیاتی، هنگام نقل و انتقال خودرو، تسویه مالیات نقل و انتقال به عهده فروشنده است، اما فروشنده و خریدار می توانند برای پرداخت هزینه آن توافق نمایند که کدام یک از آنها این هزینه را پرداخت کند. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در مشخص مبلغ مالیات نقل و انتقال، نوع و برند خودرو است؛ زیرا هر چه مدل خودرو و قیمت آن بالاتر باشد، مالیات بیشتری به آن تعلق می گیرد. عامل تاثیرگذار بعدی در مشخص این مبلغ، سال فراوری خودرو است و هر چه سال فراوری خودرو جدیدتر باشد، مالیات خرید و فروش آن نیز بیشتر خواهد بود.

بر اساس گزارش ها، مالیات نقل و انتقال برای خودروهای داخلی یک درصد قیمت خودرو و برای اتومبیل های خارجی معادل دو درصد ارزش خودرو محاسبه می گردد. بعلاوه بر مبنای تبصره 1 ماده 28 قانون خرید و فروش خودرو، 10 درصد از کل مالیات تا سال ششم پس از سال فراوری خودرو، به صورت سالیانه کاهش پیدا می نماید و برای سال های ششم به بعد، 40 درصد آن دریافت می گردد.

نکته حائز اهمیت اینکه، پرداخت مالیات برای خودروهای صفر برعهده کارخانه است؛ اما در صورتی که مالکیت خودرو به نام شخص باشد و مالک قصد فروش خودروی صفر کیلومتر را داشته باشد، باید مالیات آن را پرداخت کند.

بر اساس آنچه گفته شد، اگر قصد استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو یا پرداخت هزینه آن را دارید، به راحتی می توانید به وسیله مراجعه به سایت جامع سازمان امور مالیاتی کشور و با وارد کردن کد ملی خود، احراز هویت شوید و نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود اقدام کنید. ناگفته نماند که شما می توانید حتی با مراجعه به سامانه یکپارچه تسویه بدهی های خودرو و وارد کردن کد ملی، با طی مراحل گفته شده، مالیات نقل و انتقال خودروی خود را تسویه کنید

منبع: همشهری آنلاین

به "استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو، فقط با کد ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو، فقط با کد ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید