آیا ماوس عمودی واقعا کاربردی است؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، بعضی کاربران علاقه زیادی به ماوس دارند ولی بعضی دیگر ترجیح می دهند از ترک پد لپ تاپ استفاده نمایند. در این میان به غیر از ماوس های مرسوم، انواع دیگری از ماوس ها هم به فروش می رسند که در این میان ماوس های عمودی مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. اما آیا واقعا یک ماوس عمودی کاربردی است یا اینکه تجربه استفاده از آن تفاوت خاصی با دیگر ماوس های معمولی ندارد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

آیا ماوس عمودی واقعا کاربردی است؟

ماوس مخصوص بازی اونیکوما مدل CW905

620,000

341,000

تومان

ماوس بی سیم مخصوص بازی اونیکوما مدل CW905

650,000

تومان

خرید ماوس از وبلاگ وردپرس

مشاهده همه

ماوس عمودی چه تفاوتی با ماوس معمولی دارد؟

این نوع ماوس ها به لطف طراحی خاصی که دارند، دیگر لازم نیست زاویه طبیعی مچ دست را تغییر دهید و همین موضوع منجر به کاهش فشار وارد شده به دست می گردد. ماوس های معمولی طوری طراحی شده اند که کف دست باید به طور عمود بر روی آن ها قرار بگیرد و همین حالت به مرور زمان فشار زیادی روی مچ و دست وارد می نماید.

ماوس های عمودی در مدل های مختلف راهی بازار می شوند و بعضی از آن ها باسیم و بعضی دیگر بی سیم هستند. ویژگی هایی مانند دکمه های قابل برنامه ریزی و حساسیت قابل تنظیم هم در این نوع ماوس ها دیده می گردد.

چه افرادی از ماوس عمودی سود بیشتری می برند؟

اگر ساعات زیادی از ماوس استفاده می کنید و بعد از مدتی استفاده دچار درد یا خستگی مچ دست می شوید، یک ماوس عمودی به لطف طراحی ارگونومیک خود می تواند این مشکل را تا حد قابل توجهی رفع کند. اگر هم با بیماری هایی مانند سندرم تونل کارپال یا تاندونیت دست و پنجه نرم می کنید، یک ماوس عمودی می تواند گزینه بهتر و کاربردی تر برای شما باشد. با این حال بهتر است قبل از خرید چنین ماوسی، با دکتر خود در این زمینه مشورت کنید.

بعضی گیمرها بر این باور هستند که با استفاده از ماوس عمودی، امکان کنترل دقیق و بهتری را در حین اجرای بازی ها پیدا می نمایند. البته ممکن است تا زمانی که به این ماوس عادت کنید، عملکرد شما در بازی ها بدتر از گذشته گردد. در نهایت برای افرادی که دست های خیلی بزرگی دارند باید بگوییم که این افراد معمولا با ماوس های عمودی راحت تر هستند زیرا تمام کف دست آن ها به راحتی روی چنین ماوس هایی قرار می گیرد.

معایب ماوس های عمودی

برای بعضی افراد، عادت کردن به ماوس عمودی کمی طول می کشد. برای اینکه برترین حالت مچ دست را به منظور استفاده از ماوس عمودی پیدا کنید، باید در این زمینه دست به آزمون و خطا بزنید. باید خاطرنشان کنیم ماوس های عمودی باکیفیت معمولا به طور قابل توجهی از ماوس های معمولی گران تر هستند. اگر هم ماوس موردنظر به طور بی سیم باشد و از قابلیت هایی مانند دکمه های قابل برنامه ریزی بهره ببرد، طبیعتا قیمت آن بالاتر خواهد بود.

با توجه به طراحی ماوس عمودی، ممکن است این نوع ماوس ها برای کارهایی که احتیاج به حرکت سریع یا کنترل دقیق نشانه گر ماوس دارند، چندان مناسب نباشند. به عنوان مثال، چنین ماوسی برای بازی های شوتر چندان مناسب نیست ولی برای بازی هایی مانند League of Legends که چندان دقت ماوس اهمیت ندارد، می تواند گزینه مناسبی باشد. بعلاوه طراحان گرافیک احتمالا ماوس های معمولی را ترجیح می دهند زیرا با آن ها راحت تر می توانند نشانه گر ماوس را به طور دقیق تری تکان دهند.

اگرچه بسیاری از ماوس های عمودی می توانند به وسیله افراد راست دست و چپ دست مورد استفاده قرار بگیرند، اما فقط تعداد اندکی از آن ها برای چپ دست ها بهینه سازی شده اند. البته این موضوع برای انواع و اقسام ماوس ها صدق می نماید.

انتخاب یک ماوس عمودی مناسب

برای انتخاب یک ماوس عمودی، ابتدا باید مقدار دست خود را در نظر بگیرید. زیرا اگر مثلا دست بزرگی دارید و ماوس موردنظر مقدار کوچکی داشته باشید، با تجربه کاربری چندان خوبی روبرو نمی شوید. از سوی دیگر باید به اولویت برای نوع قرار گرفتن دست بر روی ماوس هم اشاره کنیم. بعضی کاربران دوست دارند کل کف دست را روی ماوس قرار دهند ولی بعضی دیگر ترجیح می دهند فقط بخش هایی از کف دست روی ماوس قرار بگیرد. این موضوع برای انتخاب مدل ماوس موردنظر اهمیت زیادی دارد.

انتخاب بین ماوس با سیم و بی سیم هم طبیعتا اهمیت زیادی دارد. ماوس های سیم دار معمولا سریع تر هستند و عملکرد مطمئن تری ارائه می دهند ولی از سوی دیگر ماوس های بی سیم آزادی حرکت و انعطاف پذیری بیشتری به ارمغان می آورند. اگر هم قابلیت هایی مانند تنظیم حساسیت و دکمه های قابل برنامه ریزی برای شما اهمیت زیادی دارد، قبل از خرید باید به این موارد توجه کنید.

نکاتی برای عادت کردن به ماوس عمودی

با توجه به اینکه بیشتر کاربران صرفا از ماوس های معمولی استفاده می نمایند، عادت کردن به یک ماوس عمودی ممکن است کمی طول بکشد. بنابراین اگر ابتدای استفاده از ماوس عمودی با چالش های مختلف روبرو می شوید، نباید ناامید شوید و خیلی زود به ماوس موردنظر عادت می کنید. همانطور که گفتیم ابتدای کار بهتر است حالت های مختلف مچ دست را امتحان کنید تا بتوانید برترین حالت مناسب با خود را پیدا کنید.

با توجه به اینکه بسیاری از ماوس های عمودی از قابلیت هایی مانند حساسیت قابل تغییر بهره می برند، با توجه به احتیاجهای خود می توانید حساسیت ماوس را کم و زیاد کنید. اما در نهایت این نوع ماوس ها کاملا کاربردی هستند و در بلندمدت درد مچ دست را به طور قابل توجهی کاهش می دهند.

برترین ماوس های عمودی در وبلاگ وردپرس

در بازار ایران گزینه های زیادی برای ماوس های عمودی وجود ندارد اما همان مدل های موجود هم اکثرا از کیفیت بالایی بهره می برند. در ادامه به تعدادی از برترین ماوس های عمودی در وبلاگ وردپرس می پردازیم.

ماوس لاجیتک مدل MX Vertical

لاجیتک از جمله برندهایی است که در زمینه کیبورد و ماوس محصول بدی ندارد و تمام محصولات این شرکت می توانند توجهات زیادی را جلب نمایند. این ماوس عمودی مچ دست را در زاویه 57 درجه ای قرار می دهد و در نتیجه فشار کمتری به دست شما وارد می گردد. برای اتصال این ماوس به کامپیوتر می توانید از کابل USB، دانگل USB و بلوتوث استفاده کنید. یکی از ویژگی های مهم ماوس های لاجیتک این است که به شما اجازه می دهد به راحتی بین 3 سیستم حرکت کنید که این قابلیت برای بعضی کاربران اهمیت زیادی دارد.

در بدنه ماوس MX Vertical شاهد 4 دکمه هستیم که خوشبختانه هر 4 دکمه را می توانید برنامه ریزی کنید تا هماهنگی بیشتری با احتیاجهای شما داشته باشند. از سوی دیگر با داشتن وزن 130 گرمی ماوس سنگینی به شمار میرود. خود لاجیتک مدعی شده که با استفاده از این ماوس، 10 درصد فشار کمتری به ماهیچه های دست وارد می گردد و اگر فقط چند ساعت از آن استفاده کنید، به خوبی این مزیت را احساس خواهید کرد.

ماوس لاجیتک مدل MX Vertical

مشاهده کالا

ماوس دیلاکس مدل ارگونومیک M618 Plus Wired

برای این ماوس عمودی از نورپردازی RGB استفاده شده و به همین دلیل در نگاه اول با یک ماوس مجذوب کننده و خاص سروکار داریم. حساسیت این ماوس به 4000 DPI می رسد که یک دکمه مخصوص برای تنظیم حساسیت در زیر بدنه تعبیه شده است. به غیر از این، دو دکمه هم روی بدنه ماوس قرار گرفته که به یاری آن ها بتوانید در صفحات وب به جلو یا عقب بروید. بنابراین اگر به ماوس های دارای نورپردازی علاقه دارید، احتمالا این مدل می تواند توجه شما را جلب کند.

ماوس دیلاکس مدل ارگونومیک M618 Plus Wired

1,880,000 تومان

مشاهده و خرید

ماوس بی سیم زیلوتس مدل F17

این ماوس عمودی با داشتن وزن 150 گرمی، ماوس نسبتا سنگینی محسوب می گردد. در بدنه آن شاهد یک نوار نورپردازی باریکی هستیم و ضمناً باید به محل استراحت مچ دست هم اشاره کنیم که یکی از مزایای آن نسبت به رقبا محسوب می گردد. ماوس بی سیم زیلوتس مدل F17 از نوع بی سیم است و برای استفاده از آن باید یک باتری نیم قلمی را درون بدنه قرار دهید. برای بهره گیری از این ملوس می توانید بین حساسیت 1600 تا 3200 دست به انتخاب بزنید.

ماوس بی سیم زیلوتس مدل F17

899,000 تومان

مشاهده و خرید

ماوس بی سیم مدل M38

همین ابتدا باید خاطرنشان کنیم که این ماوس برای راست دست ها ساخته شده و به همین دلیل اگر چپ دست هستید، بهتر است آن را خریداری نکنید. برای بدنه از پلاستیک براق و مات استفاده شده که ناحیه مربوط به تماس دست، مبتنی بر پلاستیک براق است. در بدنه شاهد 6 دکمه هستیم که دو تا از این دکمه ها قابل شخصی سازی هستند. برای تغییر DPI یا حساسیت می توانید از دکمه مختص این کار استفاده کنید و قادر به قرارگیری حساسیت بین 1000 تا 1600 DPI هستید. بنابراین با توجه به اینکه دقت خیلی بالایی ندارد، عمدتا مناسب استفاده های خانگی و معمولی است.

کلید چپ و راست ماوس بی سیم M38 صدای چندان زیادی ایجاد نمی نمایند و بنابراین می توانیم آن را به عنوان یک ماوس سایلنت در نظر بگیریم. با توجه به وزن 88 گرمی بدنه، در کل یک ماوس سبک وزن محسوب می گردد. خوشبختانه این ماوس احتیاجی به باتری جداگانه ندارد و به راحتی با بهره گیری از یک کابل قادر به شارژ کردن آن هستید. برای شارژ کردن باید حدود 3 تا 4 ساعت منتظر بمانید و با هر بار شارژ، می توانید حدود 2 ماه از آن استفاده کنید.

ماوس بی سیم مدل M38

18 %

731,000

599,000 تومان

مشاهده و خرید

ماوس بی سیم مدل 21-ERG

همین ابتدا باید بگوییم که مهم ترین ویژگی این ماوس، قیمت بسیار پایین آن است. این ماوس برای تامین انرژی از یک باتری قلمی استفاده می نماید و در بدنه آن 4 دکمه دیده می گردد. برای تنظیم حساسیت هم باید بین 800 تا 1600 دست به انتخاب بزنید. طبیعتا از یک ماوس عمودی با این قیمت نمی توانید انتظار زیادی داشته باشید ولی با این وجود کیفیت آن بالاتر از انتظار است. در نهایت باید خاطرنشان کنیم صدای دکمه های ماوس هم بسیار کم است و بنابراین می توانیم تا حدی آن را یک ماوس سایلنت در نظر بگیریم.

ماوس بی سیم مدل 21-ERG

320,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا ماوس عمودی واقعا کاربردی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ماوس عمودی واقعا کاربردی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید