کراس اوور الکتریکی نو کیا Ev6 واقعا یک پرچم دار هیجان انگیز است

به گزارش وبلاگ وردپرس، چند دهه پیش، خودروسازهای ژاپنی به بازار خودرو هجوم آورده و دست رنج خودروسازهای اروپایی و امریکایی را بلعیدند و اکنون نوبت به خودروسازهای کره ای رسیده است؛ به ویژه در بازار خودروهای برقی می خواهند پیشتازی کنند.

کراس اوور الکتریکی نو کیا Ev6 واقعا یک پرچم دار هیجان انگیز است

نسل دوم خودروهای الکتریکی کیا و شرکت مادر او، هیوندای، از معدود خودروهایی بودند که به سطح کارایی پیشرفته تسلا نزدیک شدند. این شرکت ها با ایجاد یک پلتفرم هدفمند 800 واتی به نام E-GMP برای خودروهای برقی بزرگ با چهار چرخ متحرک و هدایت نیرو به چرخ های عقب، سعی کردند به رویاهای خود برسند.

اولین خودرویی که این پیشرانه پیشرفته را دریافت کرد؛ هیوندای Ioniq 5 بود که در اواخر سال 2021 روانه بازار شد و خیلی سریع توانست در صدر جدول بهترین خودروهای برقی بنشیند. اگر Ioniq 5 دارای رزق و برق دیجیتالی زیاد و طراحی پر قوس و زاویه است؛ خودروی کیا EV6 طراحی استخوانی ولی بدنه منحنی تر است؛ به طوری که در برخی زوایا مشابه یک لامبورگینی اوروس زیبا است. استایل عقب آن نیز قطعا مشابه با آستون مارتین DBX است.

البته، کریم حبیب، رئیس طراحی کیا این شباهت ها را رد می کند و می گوید شاید در فکر شما چنین چیزی تداعی شود ولی برای شرکت کیا آن چیزی که اهمیت دارد؛ استفاده از پتانسیل های یک معماری است. پلتفرم های الکتریکی قطعا آزادی های بیشتری به طراحان می دهند.

طراحی بزرگ و استخوانی

وبلاگ وردپرس کالیفرنیایی، در اولین تجربه رانندگی با کیا EV6 سعی کردند نظرات متفاوتی بدهند و هریک، بخشی از طراحی این خودروی برقی را توصیف کردند ولی بیشتر آن ها گفتند که EV6 یک CUV است.

حبیب توضیح می دهد: داشتن این کف مسطح به شما امکان می دهد تا به شکلی انعطاف پذیرتر بنشینید. شما فضای ثابت خاصی برای پاها یا پاشنه های خود ندارید و می توانید پاها را جمع کنید؛ بپیچانید یا بلغزانید. عیب این طراحی می تواند ایجاد ارتفاع بیشتر باشد ولی در عوض چیزهایی به ما می دهد که ارزشمند بود و به ما کمک می کنند. چرخ های بزرگ تر نیز باعث می شوند یک خودروی بزرگ از دور، کوچک تر به نظر برسد. این اندازه بزرگ چرخ ها باعث می شود تناسب بدنه و لاستیک ها کاملا درست باشد.

خودروهای کراس اوور و شاسی بلند الکتریکی زیادی در بازار مشاهده می کنید؛ چون وقتی شما کوتاه تر می نشینید؛ باز هم در یک سطح بلندتری نسبت به خودروهای سدان هستید و این را مشتریان دوست دارند.

پلتفرم E-GMP برای خودروهای بزرگ تر برند کیا در نظر گرفته شده است وگرنه این خودروساز کره ای، خودروهای برق دیفرانسل جلو ارزان تری مانند Niro برای بازار خودروهای کوچک دارد. بنابراین، کیا EV6 بزرگ تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می کنید. طول این خودرو 4681 میلی متر و چند اینچ بزرگ تر از Ioniq 5 است ولی از فاصله دو محور 2901 میلی متر سود می برد که کمی کوچک تر از مدل قبلی است. همین فاصله بین دو محور را در ساسی بلند سه ردیفه کیا تلوراید نیز شاهد هستیم.

سه پیشرانه برای انتخاب

در خودروی کیا EV6 یک باتری EV معمولی لیتیوم یون با سلول های پلیمری میان دو محور نصب شده است. در مدل پایه EV6 Light دیفرانسل عقب با قیمت 40900 دلار، یک بسته باتری 58 کیلووات ساعت برای تولید 167 اسب بخار قدرت (125 کیلووات) و 350 نیوتن متر گشتاور نصب شده است. این نیرو به چرخ های عقب هدایت می شود و یک موتور مغناطیسی AC دائمی را روشن خواهد کرد. وزن پایین این نسخه در کل 4017 پوند (1822 کیلوگرم) می شود که 816 پوند (370 کیلوگرم) مربوط به پکیج باتری ها است.

برد موثر این نسخه کیا EV6 نزدیک به 232 مایل (373 کیلومتر) است. پلتفرم E-GMP با اتصال به شارژر 350 کیلوواتی، در مدت 18 دقیقه می تواند 80 درصد باتری ها را شارژ کند اما اگر فقط یک شارژر 50 کیلوواتی DC پیدا کنید؛ باتری ها در 63 دقیقه شارژ می شوند. شارژ AC سطح 2 با 11 کیلووات قدرت، کمتر از 6 ساعت طول می کشد تا باتری ها شارژ شوند. در این بخش، در مقایسه با آمارهای دیگر خودروهای هم رده و هم پیشرانه، به نظر می رسد موتور EV6 ضعیف تر است و مسافت کمتری از طریق باتری ها شارژ می شود.

دو پیکربندی و تریم دیگر از این خودرو به نام های Wind (با قیمت 47 هزار دلار برای مدل RWD و 50900 دلار برای AWD) و مدل سبک تر ولی ظاهر اسپورت تر GT-Line (با قیمت 51200 دلار برای مدل RWD و 55900 دلار برای AWD) در دسترس هستند. وزن این دو تریم EV6 کمی بیشتر است و با بسته باتری بزرگ تر 477 کیلوگرم، محدوده وزنی کلی 1916 تا 2114 کیلوگرم خواهند داشت.

زمان شارژ برای بسته بزرگ تر، صرف نظر از اینکه نسخه تک موتوره یا دو موتوره باشد، یکسان است. یک شارژر 350 کیلوواتی با حدبیشتر توان واقعی 240 کیلووات می تواند در 18 دقیقه، 80 درصد باتری را شارژ کند ولی یک شارژر سریع 150 کیلوواتی در 25 دقیقه به این حد نصاب می رسد. برای شارژهای روزانه در خانه یا محل کار باید انتظار یک دوره شارژ کامل 7 ساعته با منبع تغذیه 11 کیلووات و 48 آمپر را داشته باشید.

امکانات این خودرو حتی در مدل ارزان قیمت EV6 Light نیز سخاوتمندانه است. بیشتر ویژگی هایی که داریم؛ در کل خط تولید کراس اوور EV6 یکسان هستند؛ مانند سیستم سرگرمی اطلاعاتی با صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچ و پلتفرم تازه کیا کانکت که از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می کند. شارژ بی سیم در داخل کابین خودرو، مکمل های سیستم ایمنی راننده مانند سیستم تطبیق، کروز کنترل، نظارت بر نقاط کور، حرکت در خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک و … از دیگر ویژگی های خودروهای EV6 هستند.

کروز کنترل نصب شده در مدل GT-Line و First Edition (اتمام فروش) دارای قدرت یادگیری ماشینی است و می تواند براساس سبک رانندگی دلخواه شما، تنظیم شود. هر دو تریم به شما این امکان را می دهند از طریق یک چراغ راهنما، تغییر جهت اتوماتیک را آغاز کنید. با این حال، نظارت بر راننده، مانند آنچه که همیشه تا کنون دیدیم؛ تنها با سنسور گشتاور فرمان انجام می شود.

چندین خبرنگار که برای اولین رانندگی پشت فرمان کیا EV6 نشستند؛ اعتراف کردند برای چند دقیقه پیروز شدند بدون دست زدن به فرمان خودرو، تجربه رانندگی مستقل از راننده داشته باشند.

یک خودروی برقی واقعا راننده است

رانندگی با EV6 با Ioniq 5 فرق دارد. نه از نظر ارگونومی یا کنترل یا حالت های رانندگی، بلکه از نظر اینکه Ioniq 5 سبک رانندگی آرامی را دنبال می کند ولی EV6 حس هولیگانی درون شما را بیدار خواهد کرد و شما را تشویق به یک رانندگی پرسروصدا می کند.

ترمزهای اضطراری در AWD EV6 پایدارتر هستند و انتظار می رود موتور هر محور به کاهش سرعت خودرو کمک می کند. سطح قابل قبولی از سواری را با دمپرهای EV6 تجربه خواهید کرد و در پیچ های تند، متوجه غلبه گشتاور بر چسبندگی زیاد لاستیک ها می شوید. EV6 نسبت به Ioniq 5 چسبندگی جلو بیشتری دارد و با یک کج کردن کم فرمان می توانید به گوشه بروید.

کیا EV6 یک خودروی کامل نیست ولی نسبت به Ioniq 5 برخی نقاط ضعف را پوشش داده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی کیا کانکت فاقد سیستم تشخیص صدای خوبی است یا برف پاک کن شیشه عقب به اندازه ای که انتظار دارید درست کار نمی کند یا شاید از کنندگی های محلی شرکت کیا راضی نباشید. اما کیا EV6 یک کراس اوور برقی واقعی برای سفرهای دور میان استان های مختلف است.

منبع: یک پزشک

به "کراس اوور الکتریکی نو کیا Ev6 واقعا یک پرچم دار هیجان انگیز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کراس اوور الکتریکی نو کیا Ev6 واقعا یک پرچم دار هیجان انگیز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید