کتاب هایی که کار دست ترامپ داد

به گزارش وبلاگ وردپرس، اگرچه دوران ریاست جمهوری ترامپ سرانجام یافته است اما بازار نگارش کتاب خاطرات نزدیکان و سیاستمداران سابق آمریکایی، مخصوصا همراهان سابق ترامپ در خصوص آنچه در دوران ریاست جمهوری او گذشته بسیار داغ است!

کتاب هایی که کار دست ترامپ داد

به گزارش وبلاگ وردپرس به نقل از روزنامه وبلاگ وردپرس ، برخی ناشران آمریکایی می گویند تنها فایده ریاست جمهوری ترامپ برای آنها، داغ کردن بازار نشر و خرید و فروش کتاب در ایالات متحده بوده است! کتاب هایی که انتشار پی در پی آنها، نقش به سزایی در شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایفا کرد. روزنامه نیویورک تایمز تخمین می زند که تا به امروز چیزی بیش از 1000 جلد کتاب در خصوص دونالد ترامپ به وسیله نویسندگان مختلف، از مقامات پیشین تا دانشگاهیان و روزنامه نگاران، در جهانی انگلیسی زبان منتشر شده است. کتاب ها هرچه بیشتر افشاگرانه و هشداردهنده بوده اند یا عناوینی تند داشته اند، فروش بیشتری نیز داشته اند. از این رو می توان گفت، ترامپ به بخشی از صنعت نشر رونق بخشیده است. بدون شک در دوران هیچ یک از روسای جمهوری قبلی آمریکا، شاهد نگارش این همه کتاب به زیان شخص مستقر در کاخ سفید (و به ندرت به سود او) نبوده ایم. کارلوس لوزادا، برنده جایزه پولیتزر، کار خود را به عنوان منتقد کتاب روزنامه واشنگتن پست در سال 2016 آغاز کرد. او می گوید از آن زمان، برخلاف میل خود، به نوعی درگیر موضوع ترامپ بوده است. او در چه فکر می کردیم... 150 عنوان کتاب از مجموع کتاب های انگلیسی در خصوص ترامپ را برگزیده، نقد و بررسی کرده است. این نقد و بررسی بین سال های 2016 تا 2020 چاپ شده است. حاصل کار او، تحریر راهنمایی مفید در خصوص مباحثه منتقدان ترامپ در چهار سال گذشته است. در پایان هر فصل و موخره کتاب، لیست کامل کتاب های مهم در خصوص ترامپ درج شده است. بر اساس گزارش ایندیپندنت، لوزادا می نویسد بسکمک از کتاب ها در خصوص عصر ترامپ خیلی عجولانه، پر ادا و اطوار و خود برحق پندارانه نوشته شده است. مصداق این نقد، نویسندگانی مانند مادلین آلبرایت، وزیر خارجه پیشین است که در سال 2018 کتاب فاشیسم: یک هشدار را نوشت. او به گروهی از نویسندگان آمریکایی تعلق دارد که ریاست جمهوری ترامپ را پایان دموکراسی و ظهور فاشیسم در ایالات متحده تلقی می کنند.این نویسندگان، نسبت به خطر دیکتاتوری از سوی ترامپ هشدار می دهند. در اینجا به بررسی10 کتاب مطرح می پردازیم که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و نقش به سزایی در تحقق شکست انتخاباتی ترامپ ایفا کرد:

اتاقی که در آن رخ داد: جان بولتون

بدون شک، مهم ترین کتابی که انتشار آن برای ترامپ و پمپئو، تبعات زیادی ایجاد کرد، کتاب اتاقی که در آن رخ داد اثر جان بولتون بود و مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده در این کتاب 500 صفحه ای، از درک سیاسی نازل ترامپ و سردرگمی مفرط وی در تصمیم گیری های کلان و اساسی پرده برداشته است. نقطه اوج این کتاب، جایی است که بولتون از هوش جغرافیایی پایین ترامپ پرده برمی دارد: ترامپ واقعا علاقه داشت که پوتین به واشنگتن سفر کند اما پوتین علاقه ای نسبت به این اقدام نداشت. میان ما و روسیه بر سر انتخاب وین یا هلسینکی برای ملاقات ترامپ-پوتین اختلاف نظر وجود داشت. ترامپ یک بار از ما پرسید: آیا فنلاند بخشی از قلمرو روسیه محسوب می شود؟! او حتی کمی بعد، از جان کلی پرسید: آیا ملاقات ما در هلسینکی توجیه دارد اگر فنلاند قسمتی از خاک روسیه باشد؟!

بیش از حد اما ناکافی:مری ترامپ

در حالی که ترامپ در شوک ناشی از انتشار کتاب جان بولتون قرار داشت، مری ترامپ برادرزاده وی توانست کتاب جنجالی دیگری را علیه عموی خود و رئیس جمهوری آمریکا منتشر کند! این کتاب حدود یک ماه پس از کتاب جان بولتون و در شرایطی منتشر شد که تیم حقوقی دولت ترامپ تکاپوی زیادی برای جلوگیری از انتشار آن انجام داده بود تا شاید مانع یک موج تازه افشاگری علیه ساکن کنونی کاخ سفید شود.مری ترامپ در این کتاب، مناسبات خانوادگی، رسوایی های اقتصادی و روحیات شخصی ترامپ قبل از ورود به کاخ سفید را در معرض دید و قضاوت همگان قرار داد. مری ترامپ در بخشی از کتاب خود می نویسد: دونالد ترامپ در دوره تحصیل از یکی از دوستانش خواست تا به جای او در امتحان ورودی دانشگاه شرکت کند چون نگران بود که نمراتش متوسط باشد و به رده اول دانش آموزان نرسد و در نتیجه تلاشش برای ورود به دانشگاه ناکام بماند.ترامپ یک دانش آموز زرنگ را که شهرت خوبی در امتحان دادن داشت استخدام کرد تا به جای او امتحان ورودی بدهد.ترامپ که همواره پول کافی داشت به این دوستش دستمزد خوبی داد.

ناسپاس، یک دفتر خاطرات: مایکل کوهن

مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ که به جرم رشوه خواری و کلاهبرداری اقتصادیاتی و دروغگویی به پلیس اف بی آی، در زندان به سر می برد، در فاصله سه ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020، کتاب جنجالی خود را علیه ترامپ وارد بازار کرد. مایکل کوهن این کتاب را درون زندان نوشته و طی چند ماه که به علت شیوع کرونا از زندان به حبس خانگی منتقل شده بود آن را تکمیل کرد.کوهن دراین کتاب می نویسد: ترامپ حتی درباره نلسون ماندلا، رهبر فقید جنبش مبارزه با آپارتاید و رئیس جمهوری اسبق آفریقای جنوبی هم سخنان نژادپرستانه ای می گفت. ترامپ به آفریقایی ها رسما توهین می کرد. دونالد ترامپ هم باید دقیقا به علت همان جرایمی که من را به زندان انداخته اند، مجرم شناخته شود. ترامپ را دروغگو، زورگو، نژادپرست، فرصت طلب و متقلبی هزارچهره می دانم که ذهنیتی چون رئیس دسته تبهکاران دارد. او یک مجرم است.

هنوز هم سرپا ایستاده ایم:لری هوگان

لری هوگان فرماندار جمهوریخواه ایالت مریلند نیز در بحبوحه شیوع کرونا در آمریکا، کتاب معروف خود تحت عنوان هنوز هم سرپا ایستاده ایم را در نقد سیاست ها و رفتارهای ترامپ منتشر و روانه بازار کرد. لری هوگان، در این کتاب نوشت: ترامپ در زمان شیوع کرونا ترجیح می دهد که دیگران را به جای دولت خود مورد سرزنش قرار دهد و بیشتر بر چشم اندازهای انتخاباتی خود متمرکز است تا مدیریت بحران سلامت عمومی در زمان شیوع کرونا. تصمیم تهیه 500هزار کیت آزمایش کرونا توسط ایالت مریلند از کره جنوبی به علت ناامیدی آنان از دولت ترامپ بوده است. واضح بود که اگر ما منتظر پاسخ رئیس جمهوری برای تصمیم در خصوص برخورد با ویروس کرونا می ماندیم هم اکنون ما باید شاهد مرگ و میر بیشتر شهروندان خود بودیم. در حالی که همکاران من در مریلند به شدت خواهان کمک برای انجام آزمایش کرونا بودند، ترامپ در همه جا حضور پیدا می کرد و به دروغ گفت که آزمایش کرونا برای همگان قابل دسترسی است.

خشم: باب وودوارد

بدون شک یکی از کتاب هایی که تاثیر به سزایی در رویگردانی عده زیادی از رای دهندگان آمریکایی نسبت به ترامپ شد، کتاب خشم اثر باب وودوارد بود. یکی از دلایل این موضوع، عدم تعلق وودوارد به جریان قدرت در کاخ سفید بود. وودوارد در حقیقت، از منظر یک روزنامه نگار مشهور آمریکایی(کسی که رسوایی واترگیت را زمان نیکسون افشا کرد)، به بررسی شخصیت، رفتار و خاطرات ترامپ پرداخته است. این کتاب نتیجه صدها ساعت مصاحبه با شاهدان دست اول، در کنار یادداشت ها، ایمیل ها، خاطرات روزانه، تقویم ها و اسناد محرمانه شرکت کنندگان بوده است. وودوارد در بخشی از کتاب خشم می نویسد: پیش از آن که کووید-19 در آمریکا همه گیر شود، می دانست این بیماری مرگبارتر از آنفلوآنزاست اما می خواست این بحران را کمرنگ جلوه دهد. حجم زیادی از تشویش و خشم و اضطراب در حزب جمهوریخواه وجود دارد، و ترامپ در پاسخ گفته است که من خشم را آشکار می کنم. من قطعا خشم را آشکار می کنم. من همواره چنین کرده ام… نمی دانم که آن یک دارایی است یا یک مسوولیت، ولی هرچه که هست، من انجامش می دهم. من در نهایت، وحدت عظیمی را هم آشکار می کنم. من موقعیت های زیادی مثل این داشته ام، که مردم از من بیش از هر انسانی که تا به امروز دیده اند متنفر بوده اند؛ و زمانی که همه اش تمام شود، آنها دوستان من خواهند بود؛ و من می بینم که همین در اینجا رخ می دهد.

فاشیسم؛ یک هشدار: مادلین آلبرایت

کتاب مادلین آلبرایت وزیر خارجه دولت بیل کلینتون در سال 2018 میلادی (دو سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) منتشر شد. این کتاب مورد توجه جامعه ایالات متحده قرار گرفت.آلبرایت در این کتاب، صراحتا حضور ترامپ در کاخ سفید را مولد فاشیسم در آمریکا و جهان دانست و نسبت به این مساله هشدار داد. وی در بخشی از کتاب خود می نویسد: فاشیسم به شکل خطر تازه ای جهان را تهدید می کند. ما می بایست نسبت به حملات به ارزش های دموکراتیک آگاه باشیم. این وسوسه وجود دارد که چشمان مان را بر واقعیت ها ببندیم و امیدوار باشیم که بدترین اتفاقات ممکن از سرمان بگذرد. اما تاریخ به ما می آموزد که اگر مایلیم همچنان از آزادی های مدنی برخوردار باشیم، می بایست از حقوق مدنی مان هم دفاع کنیم و اگر می خواهیم راستی جای دروغ را بگیرد، باید دروغ ها را برملا کنیم.فاشیسم در غرب همواره از دل نابسامانی های اجتماعی، اقتصادی و اغتشاش های سیاسی برآمده است. بهتر است در این خصوص بحران اقتصادی آلمان و ایتالیا و نابسامانی های سیاسی و اجتماعی در این دو کشور در فاصله بین دو جنگ جهانی را مورد توجه قرار دهیم (و از تکرار آن در آمریکا و جهان هراسان باشیم.)

چه فکر می کردیم؛ تاریخ فکری مختصر عصر ترامپ:کارلوس لوزادا

کارلوس لوزادا برنده جایزه پولیترز و یکی از منتقدین کتاب مشهور در آمریکا، خود در یکی از کتاب های خود تحت عنوان چه فکر می کردیم: تاریخ فکری مختصر عصر ترامپ که سال 2020 منتشر شد، به بررسی بسکمک از آثار و نقدهای موجود در خصوص ترامپ پرداخته و در حقیقت، بسکمک از ادعاهای موجود در خصوص شخصیت جنجالی وی را تایید کرده است.لوزادا در بخشی از کتاب 272 صفحه ای خود می نویسد: حمایت برخی روشنفکران محافظه کار از ترامپ، نه به خاطر اعتقاد به او بلکه ناشی از نفرت و تحقیر لیبرال ها بوده است. به عبارت دیگر، دفاع آنها از دروغ های ترامپ نه از روی اعتقاد بلکه وفاداری بوده است.در حزب جمهوریخواه، یک گروه نویسندگانی بودند که بر طبل حمایت از ترامپ می کوبیدند. رفتارهای زشت و غیردموکراتیک او را نادیده می گرفتند یا از آن لذت می بردند. دسته دیگر که عمدتا شامل جمهوریخواهانِ سنتی بود، گرانی عمیق خود را در خصوص آینده جنبش محافظه کار و حزب جمهوریخواه ابراز کردند.

سرمایه داری و ویروس کرونا:تی جی کولز

تی جی کولز، نویسنده و جامعه شناس آمریکایی در کتاب خود تحت عنوان سرمایه داری و ویروس کرونا که دقیقا در فاصله 20 روز باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر منتشر شد، به نقش ترامپ و سیاست های وی در مرگ 220هزار شهروند آمریکایی(که تا آن زمان بر اثر کرونا فوت شده بودند) اشاره کرد. تی جی کولز در این خصوص می نویسد: طرز فکر رهبران نئولیبرال (مانند ترامپ) مانع از پاسخ دهی آنها به بحران کرونا می شود. ترامپ رسما در مرگ 220 هزار انسانی که بر اثر کرونا تا کنون درگذشته اند دست دارد. باید این سوال را از خود بپرسیم که چطور در جوامع کمونیستی (مانند چین و کوبا) شیوع ویروس کرونا نسبتا کنترل شده و میزان مرگ و میر تا این اندازه پایین است اما در کشور آمریکا هر روزه شاهد افزایش تصاعدی تعداد قربانیان هستیم! این مساله ریشه در نوع نگاه سرمایه دارانی مانند ترامپ دارد.

هنر معامله او: ماری جوردن

ماری جوردن خبرنگار معروف روزنامه واشنگتن پست نیز در کتاب معروف خود تحت عنوان هنر معامله او که تابستان سال 2020 به صورت گسترده منتشر شد، شخصیت ملانیا ترامپ همسر رئیس جمهوری سابق آمریکا را زیر ذره بین برده و به افشاگری هایی در خصوص وی می پردازد. ماری جوردن در بخشی از کتاب خود می نویسد: ملانیا تنهاست، ترامپ تنهاست اما هر دو از این جدایی کاملا راضی و راضی هستند.آنها در همان ابتدای ازدواج و دوباره بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا یک توافق کرده اند؛ دونالد قرار نیست مانند همسر زمان زیادی در کنار ملانیا بگذراند و ملانیا هم از این شرایط کاملا راضی و شاد است. ملانیا سال 2016 پس از پیروزی ترامپ در انتخابات، با تاخیر چند هفته ای پا به کاخ سفید گذاشت چرا که خواهان مذاکره مجدد با همسرش بر سر سهم زندگی اش بود! او حالا (پس از حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری) سهم بیشتری در این زندگی مشترک برای خود و پسرش بارون می خواست.

بازی شرورانه:ریک گیتس

ریگ گیتس، معاون سابق کمپین انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ (در سال 2016 میلادی) نیز با روانه کردن کتاب معروف خود به بازار در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، غوغای تازه ای علیه ترامپ و همراهانش در کاخ سفید ایجاد کرد! ریگ گیتس در مهم ترین افشاگری خود در این کتاب می نویسد: دونالد ترامپ چندین بار در سال 2016 پیشنهاد کرده بود دختر بزرگش ایوانکا ترامپ نامزد معاونتش در ریاست جمهوری باشد.ایوانکا به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری من چطور است؟ او زرنگ، باهوش و زیباست و مردم عاشقش خواهند شد! حال کاخ سفید و ترامپ در بیانیه ای اتهام وارده از سوی ریک گیتس را رد کردند.با همه این اوصاف، نام ایوانکا ترامپ پس از شکست پدرش در انتخابات سال 2020، به عنوان نامزد مدنظر ترامپ برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 2024 به گوش می رسد!

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه وبلاگ وردپرس

منبع: جام جم آنلاین

به "کتاب هایی که کار دست ترامپ داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب هایی که کار دست ترامپ داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید