هر آنچه که باید درباره سریال شب های مافیا بدانید

به گزارش وبلاگ وردپرس، سریال شب های مافیا بر اساس بازی مافیا یک بازی دسته جمعی است و با دو گروه مافیا و شهروند. در هر فصل از شب های مافیا محمدرضا علیمردانی که نقش گاد یا برگزارکننده بازی را برعهده دارد به همراه 12 نفر از بازیگران سینما و تلویزیون، بازی را بدون دخالت گروه کارگردانی انجام می دهند.

هر آنچه که باید درباره سریال شب های مافیا بدانید

وبلاگ وردپرس| شب های مافیا که هر هفته، سه شنبه ساعت 8 صبح از فیلیمو پخش می شود، ساخته سعید ابوطالب بوده و تا به امروز مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. پس از بررسی آماری دقایق تماشای سریال ها و رئالیتی شو ها در هفته اول انتشار، شب های مافیا تا ساعت 24 روز دوشنبه سوم آذرماه، به رکورد شگفت انگیز 19 میلیون دقیقه تماشا دست یافت و این رکورد، رفتار متفاوتی را در فیلیمو به ثبت رساند.

به گزارش وبلاگ وردپرس، در هر فصل از شب های مافیا محمدرضا علیمردانی که نقش گاد یا برگزارکننده بازی را برعهده دارد به همراه 12 نفر از بازیگران سینما و تلویزیون، بازی را رئال و بدون دخالت گروه کارگردانی انجام می دهند. سعید ابوطالب پیش از ساخت شب های مافیا ، تهیه کنندگی و کارگردانی رالی ایرانی 1و 2، سرزمین دانایی، هفت روز و هفت ساعت، دستم را بگیر و شام ایرانی را در قالب رئالیتی شو در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بر عهده داشته است.

بازی مافیا یک بازی دسته جمعی است و با دو گروه مافیا و شهروند قابل انجام است در ابتدای بازی با رای گیری همه بازیکنان یک نفر به عنوان حاکم یا خدا انتخاب می شود. در این بازی افراد به دو گروه مافیا و شهروندان تقسیم شده و نبرد میان دو گروه آگاه و ناآگاه شبیه سازی می شود. در این مسابقه افراد به صورت پنهانی مشخص نقش می شوند و اکثریت شهروند این فرصت را پیدا می کنند تا افراد مافیا را شناسایی و برای حذف آن ها رأی دهند.

این بازی در دو فاز شب و روز صورت می گیرد. داور اعلام می کند که شب شده و همه افراد با این فرمان باید بخوابند و چشم هایشان را ببندند. با اعلام داور، مافیا چشمانشان را باز می کنند و با همکاری یکدیگر یک نفر را می کشند. پس از اعلام داور، مافیا نیز می خوابند و صبح آغاز می شود و همه افراد بیدار می شوند در این لحظه با توجه به اینکه در شب گذشته چه کسی کشته شده بحث بر سر این موضوع که مافیا کیست اتفاق می افتد.

در هر مرحله با رای گیری، یک نفر حذف می شود. این بازی دوباره در بخش های صبح و شب تکرار می شود تا یکی از دو گروه پیروز این رقابت شوند. این بازی بسیار پر هیجان و درگیرکننده است. به طور خلاصه، هدف نهایی بازی مافیا از بین بردن یا به عبارت بهتر، از بازی به در کردن شهروندها توسط گروه مافیا یا برعکس آن از بین بردن مافیا های بازی توسط شهروند ها است. البته، در بین اعضای مافیا و شهروندان نقش های مختلفی همچون دکتر، پلیس، حرفه ای و... نیز وجود دارند.

نقد وبررسی شب های مافیا

آرش پارساپور روزنامه نگار و منتقد سینما و تلویزیون است. او قسمت اول شب ها مافیا را مورد نقد و بررسی قرار داده و گفته برنامه شب های مافیا با اجرای محمدرضا علیمردانی به VOD ها آمده و 12 بازیگر در قسمت اول آن حضور دارند؛ 12 بازیگر مرد که برخی از آن ها هنرپیشگانی محبوب، اما کم کار در سال های اخیر هستند (مانند رضا شفیعی جم و بیژن بنفشه خواه) و البته در این بین یکی دو هنرمند دیگر (مانند عماد طالب زاده خواننده) حضور دارد.

آرش پارساپور ادامه داد به زبان خودمانی اگر بگوییم، در واقع در طول برنامه شب های مافیا بازی بسیار لوس اجرا می شود و به جز یکی دو مورد هیچ هیجانی به وجود نمی آید. اصل حال بازی مافیا به کل کل بین بازیکنان و شلوغ کاری هایشان است که در اینجا اولاً با نوبتی صحبت کردن و گردانندگی علیمردانی لوث شده (هرچند می توان گفت دلیل این امر تدوین آسان تر و عدم به وجود آمدن هیاهوی بیش از حد بوده، اما دلیل خوبی نیست) و ثانیا بازیگران دل به کار نمی دهند.

به عنوان مثال در قسمت اول، محمدرضا هدایتی نازنین به عنوان پدرخوانده مافیا شناخته می شود و هربار که نوبتش می شود، صحبت هایی عاری از هیجان می کند. او یا حواسش خیلی به اینست که چطور بازی کند و یا مانند بسیاری از بازیگران، در این بخش که قرار نیست نقشی بازی کند و خود واقعی اش را نشان دهد آدم توداری است. هرچه که هست، مسلما انتخاب خوبی برای حضور در بازی دورهمی مافیا نخواهد بود.

همچنین، او به اجرای ضعیف مجری و بازیگران اشراه کرده و گفته اما جدا از اجرای بد مجری، بازی بد بازیکنان و منفعل بودن بسیاری از آن ها و عدم توضیحات درست، آیا نکته مثبتی هم در این برنامه جدید وجود دارد؟ بله. طراحی صحنه و لباس بازیگران پر زرق و برق بوده و می تواند از لحاظ بصری در همان دقایق اول، چشمان مخاطب را بدزدد و هوش و حواسش را به کار بگیرد. باید اعتراف کرد به جز این دکوراسیون قوی و خوب، تقریبا هیچ نکته مثبت دیگری در این قسمت از برنامه وجود ندارد.

آنطور که در رسانه ها گفته شده، قرار است قسمت زنانه ای نیز برای این برنامه وجود داشته باشد و بازیگران خانم در آن به انجام مافیا بپردازند. جدا از این مساله تقریبا جنسیت زده و تبدیل کردن یک بازی دورهمی به یک عنوان زنانه و مردانه باید دید که آیا بانوان بازیگر می توانند طلسم یخی را بشکنند و بازی را با هیجان بیشتری اداره کنند؟ لااقل ترکیب اسامی بازیگران زن روی کاغذ بهتر از ترکیب بازیگران این قسمت است و وزنه ترازو به سمت بازیگران کمدی پیش نرفته و تنوع خوبی در آن ها برقرار است.

بعد از پخش قسمت سوم شب های مافیا شائبه تقلب و چشم باز کردن بازیکنان شدت گرفت، تا جایی که برخی مخالفان قسمت سوم را دروغ آشکار به مخاطبان خوانده و اجرایی کم ارزش خوانده اند.

فاطمه آذری تهیه کننده سینما و تلویزیون با نگاهی مثبت به نقد این سریال پرداخته و گفته در تجربه اول، خیلی ها نسبت به این موضوع گارد دارند و شاید بگویند چه کار مسخره ای!، اما فقط کافی ست با یک گیمر خوب و یک بازی هیجان انگیز آن را تجربه کنند… آن وقت است که اصطلاحا طعمش زیر دندون می مونه و هرازگاهی هوس تکرار این تجربه به سرشان می زند.

این منتقد گفته در واقع به همین دلیل است که پلتفرم های استریم گیم مثل آپارات گیم و توییچ اینقدر پرطرفدار می شوند و مخاطب های پروپاقرصی دارند که روزانه ساعت ها به تماشای گیم می نشینند و حتی از گیمر ها حمایت مادی (دونیت) می کنند.حالا این بازی را به رقابت دو گروه تبدیل کنید: علاوه بر بیشتر شدن هیجان، حس همذات پنداری با یکی از گروه ها را هم اضافه می کند؛ تماشای بازی فوتبال را تصور کنید، فارغ از طرفداری، بیشتر افراد بازی های مهمی مثل دربی، ال کلاسیکو، فینال جام جهانی و ... را تماشا می کنند تا صرفا سرگرم شوند و همپای بازیکنان هیجان بُرد را تجربه کنند.

رئالیتی شوی شب های مافیا دقیقا در همین دسته بندی قرار می گیرد. تماشای یک بازی رقابتیِ مدرن که خیلی از موقعیت ها و درگیری های روزانه زندگی را به چالش می کشد؛ مفاهیمی مثل دروغ، صداقت، رفاقت و سیاست در این رقابت حضور پررنگ دارند و برای همین است که خیلی ها بازی مافیا را بازی آموختنِ زندگی می دانند.

آن ها که تجربه این بازی را دارند، می دانند که بازی کردن در نقش گاد (گرداننده) لذت خاص خودش را دارد: لذت این که می توانی دو روی سکه را همزمان ببینی و از تماشای چالش های پیش روی شرکت کننده ها متعجب و متحیر شوی. البته که بازی در نقش شهروند و مافیا هم بسیار جذاب و لذت بخش است؛ حتی زمانی که از بازی خارج یا اصطلاحا کشته می شوی و می توانی با تماشای ادامه بازی، جنس دیگری از تجربه چالش ها را داشته باشی.

بسیاری از رئالیتی شو های مسابقه ای به واسطه تدوین و کارگردانی آنقدر که باید واقعی و رئال نیستند و طبیعتا بخشی از ماجرا به تصویر کشیده می شود؛ اما شب های مافیا به خاطر نوع قوانین بازی نمی تواند دست خوش کارگردانی یا حذف و تقطیع شود. از این رو، مثل تماشای یک بازی مهم فوتبال می تواند هیجان انگیز و تجربه بصری نابی باشد. با همان فاکتور هایی که تماشای فوتبال را جذاب می کند: شادی و عصبانیت. سوای این موضوع، تجربه موفقی که برنامه خندوانه در معرفی بازی های دسته جمعی داشته می تواند پیش زمینه خوبی برای دیدنِ شب های مافیا باشد. بازی ای که این روز ها می توان در کنار دوستان و خانواده تجربه کرد.

بازیگران شب های مافیا

تا به امروز سه قسمت از این برنامه با حضور بازیگران مردی همچون سیدجواد هاشمی، هادی کاظمی، بیژن بنفشه خواه، محمدرضا هدایتی، حامد آهنگی، رضا شفیعی جم، کاوه خداشناس، هومن حاج عبدالهی، عماد طالب زاده، مجید واشقانی، میرطاهر مظلومی و بهرنگ علوی پخش شده است.

نسرین مقانلو، فریبا نادری، بهاره رهنما، مریم مومن، نسیم ادبی، شبنم فرشادجو، خاطره حاتمی، سمیرا حسن پور، سیما تیرانداز، سارا خوئینی ها، آزیتا ترکاشوند و روشنک گرامی بازیگران زن شب های مافیاهستند که در فصل آینده باهم رقابت می کنند.

همچنین، شقایق دهقان، رویا میرعلمی، سمانه پاکدل، گلوریا هاردی و شهرزاد کمال زاده بازیگران جدیدی هستند که به شب های مافیا پیوسته اند.

منبع: فرادید

به "هر آنچه که باید درباره سریال شب های مافیا بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که باید درباره سریال شب های مافیا بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید