مشاهده تخت ترین انفجار اتفاق افتاده در فضا

به گزارش وبلاگ وردپرس، دانشمندان انفجاری از نوع FBOT با مقدار ای حدود منظومه شمسی در فاصله 180 میلیون سال نوری را مشاهده کردند.

مشاهده تخت ترین انفجار اتفاق افتاده در فضا

دانشمندان انفجاری از نوع FBOT با مقدار ای حدود منظومه شمسی در فاصله 180 میلیون سال نوری را مشاهده کردند. انفجار های موسوم به FBOT یک کلاس نادر از انواع انفجار هستند که بسیار کمتر از انفجار هایی مانند انفجار ابرنواختری می توانیم در طبیعت شاهد آن ها باشیم.

پیش از این اولین FBOT در سال 2018 کشف شد که آن را انفجار گاو نامیدند. FBOT مخفف Fast Blue Optical Transient است که در آن نور آبی رنگ به صورتی شفاف، اما گذرا و آنی در فضا پراکنده می گردد. دلیل آنکه این رخداد به رنگ آبی در عالم مشاهده می گردد، دمای بسیار بالای آن در مدت زمان کوتاه انفجار است.

دانشمندان در ابتدا درحال مشاهده نور قطبیده پخش شده این رخداد در آسمان بودند که به صورت تصادفی دریافتند این یک رخداد از نوع FBOT است. سپس آن ها با یاری تلسکوپ Liverpool که در سایت رصدی La Palma واقع شده است، دست به جمع آوری اطلاعات بیشتر زدند.

آن ها با مقدار گیری اندازه قطبش نور پیروز شدند شکل حدودی و مقدار انفجار را تعیین نمایند. در مرحله بعد، برای تعیین دقیق تر شکل پدیده، آن ها از داده ها برای بازسازی شکل سه بعدی استفاده کردند و توانستند لبه ها را نقشه برداری نمایند تا اندازه تخت بودن این رخداد تعیین گردد.

انفجار ستارگان در عالم تقریباً همواره شکلی کروی دارد؛ زیرا خود ستارگان کروی هستند. بااین حال، در بعضی حالت های خاص شاهد انفجار های غیرکروی - در موارد بسیار نادر، انفجار تخت - هستیم.

این رخداد که اکنون دانشمندان در فاصله 180 میلیون سال نوری از ما مشاهده نموده اند، ابعادی در حدود منظومه شمسی دارد و می توان گفت تخت ترین حالتی است که تا به امروز در عالم اتفاق افتاده است. این انفجار به شکل یک دیسک تخت در فضا دیده شده است و احتمال می رود از مواد به جای مانده ناشی از انفجار های پیشین ستاره ها تشکیل شده باشد.

هنوز تعیین نیست که انفجار های FBOT چگونه رخ می دهند، اما دانشمندان امیدوارند داده های مرتبط با رصد این رخداد که در Monthly Notices of the Royal Astronomical Society به چاپ رسیده است، ما را به درک بهتر آن نزدیک تر کند.

منبع: باشگاه وبلاگ وردپرس

منبع: فرادید

به "مشاهده تخت ترین انفجار اتفاق افتاده در فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده تخت ترین انفجار اتفاق افتاده در فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید