طرز تهیه خورشت ناردون مازندرانی خوشمزه سنتی به سبک محلی

به گزارش وبلاگ وردپرس، خورشت ناردون یک غذای اصالتا شمالی است که در شهرهای مختلف شمال کشور کمی متفاوت تهیه می گردد. قبلا در کتاب کاله روش تهیه خورشت ناردون شمالی را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه خورشت ناردون مازندرانی را که در آن آلو هم ریخته می گردد، آنالیز می کنیم.

طرز تهیه خورشت ناردون مازندرانی خوشمزه سنتی به سبک محلی

مواد لازم برای تهیه خورشت ناردون مازندرانی

  • مرغ 500 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • رب انار 3 قاشق غذاخوری
  • آب به اندازه لازم
  • آلو خورشتی 12-15 عدد
  • عسل 1 قاشق چای خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه مرغ به اندازه لازم
  • انار 3-4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت ناردون مازندرانی

1. پخت مرغ با رب انار

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ ناردون مازندرانی این است که ابتدا مرغ را در روغن تفت دهید تا خوب رنگش عوض گردد. در این مرحله به مرغ اندازهی زردچوبه، نمک، فلفل و ادویه مدنظرتان را اضافه کنید سپس پیاز را در یک قابلمه مناسب سرخ کنید و وقتی پیاز نرم شد مرغ را از ظرفی که در آن سرخش نموده بودید خارج نموده و به ظرف پیاز اضافه کنید و بگذارید کمی تفت بخورد بعد رب انار را هم اضافه و خوب با مرغ مخلوط کنید. در نهایت آب به ظرف اضافه کنید و بگذارید مرغ خوب بپزد.

2. اضافه کردن آلو و انار و پخت نهایی

هم زمان که مرغ در حال پخت است آلوها را در ظرف بریزید و بگذارید کمی تفت بخورد بعد یک اندازه عسل به آن اضافه کنید تا ترشی غذایتان کمتر گردد. آلوها را به ظرف خورشت اضافه کنید بعد از آن که کمی آلوها پختند در 15 دقیقه آخر پخت انار دان شده را هم اضافه کنید تا بپزد. در این مرحله در قابلمه را نبندید تا انار رنگش تیره نگردد.

نکته: می توانید آلو را تفت ندهید اما یادتان باشد تفت دادن آلو با عسل باعث می گردد آلوها خوش رنگ تر شوند و در طول پخت هم خوش رنگ باقی بمانند.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ ناردون

تهیه و پخت مرغ ناردونی کار پیچیده ای نیست و می توانید آن را درست مثل خیلی دیگر از غذاهای شمالی از جمله خورشت فسنجان و البته مرغ ترش در منزل تهیه کنید.

خورشت ناردونی، خورشتی غلیظ

خورشت ناردونی در کل خورشتی غلیظ است. بنابراین حواستان باشد آبکی نباشد.

استفاده از انواع گوشت برای تهیه خورش ناردونی

شمالی ها معمولا برای پختن مرغ انار برای شب یلدا از گوشت غاز، بوقلمون و اردک استفاده می نمایند. اگر قصد دارید خورش خود را با گوشت غاز یا اردک بپزید، باید یکی دو حبه سیر به خورش اضافه کنید و زمان پخت را افزایش دهید.

روش تهیه انواع مرغ ناردونی

معمولا در مرغ ناردونی از آلو استفاده نمی گردد اما در مرغ ناردونی مازندران معمولا آلو می ریزند. پس بسته به سلیقه خود می توانید از آلو بهره ببرید یا نکنید. اگر از آن دسته افراد هستید که آلو دوست دارید می توانید طرز تهیه خورشت مرغ و آلو را در کتاب کاله مطالعه کنید.

مرینیت کردن مرغ برای تهیه ناردون

برای خوش طعم کردن مرغ هر خورشتی چه ناردون باشد چه خوراک مرغ ساده بهتر است حتما مرغ را خوب مزه دار یا مرینیت کنید. برای این کار می توانید آن را با زعفران آب شده، نمک و فلفل مرینیت کنید. با این کار بوی زهم مرغ از بین می رود. البته دقت داشته باشید که در خوشت مرغ ناردون شمالی از زعفران استفاده نمی گردد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه خورشت ناردون مازندرانی خوشمزه سنتی به سبک محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت ناردون مازندرانی خوشمزه سنتی به سبک محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید