درخواست پذیرش در مرکز رشد تربیت مدرس رکورد زد ، از اخذ مجوز فراوری داروی خوراکی کرونا تا یاری به تجاری سازی ایده ها

به گزارش وبلاگ وردپرس، معاون پارک علم و فناوری و رییس مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس درباره اقدامات این مرکز در روز های کرونایی و برنامه های آن ها برای تجاری سازی ایده ها شرح داد.

درخواست پذیرش در مرکز رشد تربیت مدرس رکورد زد ، از اخذ مجوز فراوری داروی خوراکی کرونا تا یاری به تجاری سازی ایده ها

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ وردپرس، پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، اوائل دهه 80 شمسی با کسب مجوز تاسیس، به عنوان دومین پارک علم و فناوری کشور فعالیت خود را آغاز کرد. پایه این فعالیت نیز با راه اندازی مرکز رشد کلید خورده است. اما پس از 15 سال فعالیت، از سال 97 برنامه های توسعه ای پارک با شتاب بیشتری پیگیری شده به طوری که با فعالسازی سه پردیس یکی در منطقه امیرآباد تهران، یکی در بلوار پژوهش جاده کرج و دیگری در اتوبان شهید بابایی، شاهد موج استقبال واحد های فناور و شرکت ها به خود است. علاوه بر این، اخیرا با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری منطقه 6 تهران، ناحیه نوآوری مدرس با موضوع این پارک فعال شده است.

به همین دلیل گفتگویی با حامد ابراهیمی، معاون فناوری پارک که همزمان مدیریت مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس را به عهده دارد ترتیب داده ایم که در ادامه با هم می خوانیم:

لطفا در خصوص فعالیت های مرکز رشد پارک تربیت مدرس شرح دهید.

شرکت های عضو پارک علم و فناوری در دو بخش مرکز رشد و موسسات پارکی دسته بندی می شوند. مرکز رشد که تعریفش معین است و پذیرای تیم ها یا شرکت های نوپایی است که گام های اولیه فراوری یک محصول یا خدمت فناورانه یا ورود به بازار آن را تجربه می نمایند. در بخش موسسات پارکی، اما شرکت های بالغ و رشد یافته عضو هستند. این شرکت ها عمدتا سهمی از بازار را به دست آورده اند و با پیگیری برنامه های پژوهشی و نوآوری به دنبال کسب سهم بالاتری از بازار رقابتی و ورود به بازار های صادراتی هستند.

در حال حاضر تعداد 155 شرکت و واحدفناور در دو بخش مرکز رشد و موسسات پارک عضو هستند. از این تعداد مرکز رشد 124 عضو دارد که 35 واحد فناور در مرحله رشد مقدماتی و 89 شرکت نیز در دوره رشد قرار دارند.

در مرحله رشد مقدماتی، تیم هایی به ما مراجعه می نمایند که هنوز الزامات ثبت شرکت و شکلگیری هویت حقوقی در آن ها ایجاد نشده که اصطلاحا نام هسته کارآفرین یا واحد فناور به آن ها اتلاق می گردد. به واحد های فناور 6 تا 9 ماه فرصت داده می گردد تا در چهار مورد به نتیجه برسند؛ نمونه قابل عرضه به بازار از محصول خود را بسازند، اعضای تیم شان را تکمیل نمایند، مدل کسب وکارشان را تدوین نمایند و در نهایت به مرحله ای برسند که قانع شوند شرکت شان را ثبت نمایند. اگر بعد از این مدت، ما در مرکز رشد به این نتیجه برسیم که نمونه اولیه محصول/خدمت آن ها قابلیت ورود به بازار رقابتی را دارد، شرکت ثبت شده را وارد مرحله رشد می کنیم.

شرکت های نوپا در مرحله رشد سه سال فرصت دارند که پله های اول ورود به بازار را تجربه نمایند و با ارائه نمونه های بهینه شده محصولات به سطحی از درآمد پایدار در بازار و صنعت دست پیدا نمایند. دوره رشد مقدماتی و مرحله رشد معمولا دوره های حمایتی هستند و در مرکز رشد پارک تربیت مدرس به صورت معمول تا سقف 150 میلیون تومان حمایت و تسهیلات مالی به شرکت ها تعلق می گیرد.

البته این رقم با توجه به اهمیت فناوری و توان شرکت قابلیت سه برابر شدن هم دارد. علاوه بر این دفاتر کار با تخفیف برای استقرار به آن ها داده می گردد که این دفاتر از آنجا که نزدیک به دانشگاه هستند، این مزیت را برای تیم های فناور دارد که از کارگاه ها و آزمایشگاه ها و امکانات پژوهشی دانشگاه نیز بهره ببرند. همچنین شبکه ای از مشاوران و مربیان حوزه فناوری و مدیریت کسب و کار در اختیار آن ها قرار می گیرد.

اولویت های پذیرش مرکز رشد تربیت مدرس در چه حوزه های فناوری هستند؟

مرکز رشد پارک مدرس در همه حوزه های فناوری پذیرش دارد. اما رویکرد ما در پذیرش ها، درنظرگرفتن دو پیشران ظرفیت های دانشگاه و احتیاج های کشور است. همانطور که می دانید دانشگاه تربیت مدرس عظیم ترین دانشگاه تحصیلات تکمیلی کشور و دانشگاهی جامع به شمار می رود و با داشتن دانشکده های علوم زیستی، پزشکی، علوم انسانی، فنی و مهندسی در حوزه فناوری های همگرا (فناوری های اطلاعات، زیستی، شناختی و نانو) -که جزو احتیاج های اساسی کشور است- دارای قابلیت های فراوان است. بعضی زمینه ها از جمله علوم انسانی و اجتماعی و هنر نیز در کشور مغفول واقع شده اند، لذا می توان گفت در این حوزه ها به صورت ویژه پذیرش داریم.

در طرح جامع توسعه پارک، دانشگاه بیش از 45 هزارمتر مربع زمین جنب دانشکده کشاورزی واقع در بلوار پژوهش در اختیار ما قرار داده است. در این پردیس با حمایت وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه ما ایجاد هاب فناوری های مرتبط حوزه کشاورزی از جمله صنایع غذایی، علوم دامی، باغداری، گیاهشناسی... است؛ لذا مذاکره با شرکت های عظیم و توانمند را آغاز نموده ایم تا بخش های تحقیق و توسعه خود را در کنار پارک علم و فناوری مستقر نمایند و از این طریق، استادان و دانشجویان مان به این شرکت ها وصل شوند و به ایجاد ساختار های فناوری یاری نمایند.

چه شرایطی برای پذیرش تیم های فناور در مرکز رشد وجود دارد؟

در پذیرش هسته های کارآفرین در مرحله رشد مقدماتی خیلی ساده برخورد می کنیم. همین که یک تیم ایده ای داشته باشد و اعضای آن پتانسیل کافی برای محقق کردن ایده شان را داشته باشند، برای ما کافی است. بیشتر این افراد تحصیل نموده هستند و سبقه دانشگاهی دارند و بیشتریت آن ها نیز روی ایده شان در دوره سرانجام نامه کار نموده اند. در نتیجه فقط کافی است که آن ها را راهنمایی کنیم تا بتوانند ایده را به سمت بازار ببرند و آن را به محصولی تبدیل نمایند که به برطرف احتیاج داخل یاری کند. در واقع به آن ها یاری می کنیم که روی تجاری شدن ایده شان کار نمایند.

در این زمان است که شورای پذیرش پارک نتیجه کار آن ها را ارزیابی می نماید تا دریابد که آماده ورود به دوره رشد هستند یا خیر؟ برای ورود به دوره رشد، شرکت نوپا از دو منظر سطح فناوری (محصول/ خدمت) و قابلیت ورود به بازار و توجیه مالی ارزیابی می گردد.

به غیر از 150 میلیون حمایت مالی، چه تسهیلات دیگری به تیم های مرکز رشد داده می گردد؟

علاوه بر حمایت مالی مستقیم مذکور، خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی با تخفیف 50 درصد به این افراد تعلق می گیرد. ضمن اینکه فضای دفاتر مستقر در درون پارک را هم تا 70 درصد تخفیف بسته به پیشرفت کارشان در اختیار آن ها قرار می دهیم. حمایت های مالی دیگری نیز برای حضور در نمایشگاه ها و بازاریابی، امور مالی و حسابداری و بیمه کردن پرسنل به شرکت ها ارائه می گردد.

برنامه شما برای پذیرش گروه های فناوری جدید چیست؟

واقعیت این است که سال جاری شاهد استقبال بسیار زیادی برای عضویت در پارک علم و فناوری مدرس هستیم. در واقع از ابتدای سال 99 تا به امروز بیش از 300 درخواست پذیرش در مرکز رشد در سامانه پذیرش ما ثبت شده که در نوع خود یک رکورد است. همچنین بیش از 50 درخواست پذیرش در بخش موسسات پارکی داشته ایم که متاسفانه ظرفیت های فیزیکی ما جوابگوی این حجم از درخواست ها نیست.

در حال برنامه ریزی هستیم که بتوانیم در ناحیه نوآوری مدرس با همکاری دیگر نهاد های دولتی و خصوصی موجود، ظرفیت های استقرار و پذیرش جدید ایجاد کنیم. البته از ابتدای سال حدودا 50 واحد فناور و شرکت جدید در پارک پذیرش شده و قرارداد عضویت آن ها منعقد شده است.

اصلا در حالت کلی واحد های فناور یا کارآفرین چه هستند؟

قبلا شرح دادم، معینه مهم هسته های فناور یا واحد های کارآفرین این است که ثبت حقوقی نشده اند و در واقع یک تیم متشکل از چند دانشجو یا دانش آموخته به اتفاق یا بدون اساتید خود هستند که می خواهند ایده شان را به محصول تبدیل نمایند و رویکرد کارآفرینی دارند. این تیم ها پس از ثبت شرکت، می توانند اشتغال زایی نمایند، از بیمه تامین اجتماعی بهره ببرند، درآمدزایی نمایند و اظهارنامه مالیاتی داشته باشند.

یکی از برنامه های دولت برای کاستن از حجم قابل توجه فارغ التحصیلان دانشگاهی، سوق دادن آن ها به حوزه کارآفرینی به وسیله افزایش مهارت ها و راه اندازی واحد های فناور و کارآفرین است.

چه محصولاتی از مرکز رشد علم و فناوری تربیت مدرس در سال های اخیر در سطح جهانی مطرح شده اند؟

در حوزه گردشگری یکی از شرکت های نوپای مستقر روی پلتفرمی کار می نماید که محصولات هنری ایرانی را به صورت بین المللی عرضه کند. همچنین در فناوری های مرتبط با حوزه انرژی شرکت هایی داریم که محصولاتی قابل رقابت با محصولات جهانی عرضه می نمایند. در حوزه تجهیزات پزشکی نیز شرکت های توانمند داریم. به عنوان نمونه در حوزه دارو، یکی از شرکت های مرکز رشد پارک توانسته روی فراوری داروی خوراکی مرتبط با کرونا مجوز بگیرد که در حال طی آزمایش های بالینی است و به محض اتمام این فرآیند اطلاع رسانی خواهد شد.

مرکز رشد تربیت مدرس سالانه چه بودجه ای را در اختیار این تیم ها قرار می دهد؟

بودجه پارک را سازمان برنامه و بودجه تامین می نماید که از بودجه سال جاری بیش از 3 میلیارد تومان در قالب گرنت، تسهیلات و موارد دیگر به شرکت ها تزریق می گردد. بخش دیگر بودجه مان نیز از محل درآمد های اختصاصی و حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که حدودا 8 میلیارد تومان است و این مبلغ را در قالب تسهیلات در اختیار شرکت ها و تیم های فناور قرار می دهیم؛ لذا سال جاری مجموعا بیش از 11 میلیارد تومان تسهیلات و حمایت مالی خواهیم داشت.

با توجه به شیوع کرونا، فعالیت ها و برنامه های سال جاری مرکز رشد تا چه حدی تغییر نموده؟

برنامه های فناوری ما تعطیل نشده و پارک علم و فناوری از روز اول فروردین با رعایت قوانین و مقررات لازم فعالیت خود را داشته است. پارک مدرس متولی برگزاری جشنوارهای به نام کارآفرین دانشگاهی (استارپوزال) است که هر ساله برگزار می گردد. سال جاری اغلب رویداد های جشنواره به صورت غیرحضوری برگزار گردید و در مقطع فعلی پذیرش طرح جشنواره با مشارکت بیش از 400 تیم کارآفرین اجرا شده و وارد فرآیند داوری شده اند. در زمینه کارگاه های آموزشی طبعا رویداد حضوری نداریم. تمام کارگاه ها و رویداد های کارآفرینی مان را به صورت پنل های وبیناری پیش برده ایم و در 6 ماه اول سال بیش از 40 مورد رویداد آموزشی در حوزه مدیریت کسب وکار و مدیریت کارآفرینی برگزار کردیم.

برنامه های آموزشی 6 ماه دوم سال پارک مدرس نیز تدوین شده و در این مورد اطلاع رسانی نموده ایم و باز هم بیش از 40 رویداد آموزشی و توانمندساز در قالب مدرسه کارآفرینی مدرس، پنل های انتقال تجربه کارآفرینی و وبینار هایی در بحث صادرات و همچنین مدیریت کسب و کار در شرایط بحران مالی ناشی از شیوع کرونا برای شرکت ها برگزار خواهیم کرد.

اتفاقا استقبال از برنامه های غیرحضوری و وبینار ها خیلی بیشتر بوده و کلاس هایی که قبلا به صورت محدود و 40 نفره حضوری برگزار می کردیم، اغلب با شرکت بالای 100 نفر و از اقصی نقاط کشور به صورت آنلاین برگزار گردیده ا ند. به همین خاطر یک سری از دوره هایمان را به صورت رایگان در سطح کشور برگزار می کنیم.

مرکز رشد تربیت مدرس چه طرح هایی برای تجاری سازی محصولات دارد؟

در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس برنامه خاصی برای حمایت از تجاری سازی یافته های پژوهشی داریم که طرح ناب نام دارد. تمرکز ما در این طرح یاری به راهنمایی پژوهش های دانشگاهی برای برطرف احتیاج داخل و با رویکرد ورود به بازار است؛ و این دقیقا از مرحله ای آغاز می گردد تا به امروز بیش از 15 طرح را در طرح ناب انتخاب نموده ایم و سعی داریم در قالب این طرح به تجاری سازی آن ها یاری کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "درخواست پذیرش در مرکز رشد تربیت مدرس رکورد زد ، از اخذ مجوز فراوری داروی خوراکی کرونا تا یاری به تجاری سازی ایده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست پذیرش در مرکز رشد تربیت مدرس رکورد زد ، از اخذ مجوز فراوری داروی خوراکی کرونا تا یاری به تجاری سازی ایده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید