خبرنگاران نشان درجه یک هنری به شاعر گیلانی اعطاء شد

به گزارش وبلاگ وردپرس، رشت - خبرنگاران - گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکترا) از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد تیمور گورگین اعطا شد

خبرنگاران نشان درجه یک هنری به شاعر گیلانی اعطاء شد

تیمور گورگین چولابی که مروج فرهنگ عامه و گویش اصیل گیلکی است از ترانه سرایان پرکار و از شاعران طنزپرداز گیلک است که در سال 1313 در روستای چولاب از توابع کوچصفهان به دنیا آمد و اشعار گیلکی او در سال41 و 42 در مجله پیغام نوین به چاپ رسید.

وی ، فرزند ملا کاس آقا چولابی از مرثیه سرایان معروف در روستاهای رشت آباد و چولاب بود و با اسامی مستعاری چون مورچه رشتی، مولانا رشتی و بی مخ میرزا، به مطالب طنز و شوخی، قلم می راند.

تیمور گورگین که شاعر بیشتر ترانه های ناصر مسعودی خواننده پرآوازه گیلانی است در مصاحبه اختصاصی با وبلاگ وردپرس که در خمام و در منزل پر از رد پای شعرای شهیر معاصر صورت گرفته بود بیان نمود: اشعار من سه بعدی است و برگرفته از سرزمینم ،و صدای مسعودی که پرورش یافته استادانی چون علی اکبر شهنازی، محمودی خوانساری و احمد عبادی است، هویت گیلان است.

وی ،ترانه های گیلکی را در مایه شور و دشتی می داند و می گوید: اگر غم نباشد هیچ نوینی، زاده نخواهد شد.

اسب سفید ، گل شقایق ، تی عید ترا مبارک، گول لاله ول بیگفته، آب طلا ، خوشه برنج و ... اشعاریست از گورگین که با صدای ناصر مسعودی خوانده شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ،این نشان درجه یک هنری از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، با امضای نماینده وزیر و شورای فوق، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری و نماینده فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به شاعر گیلانی اعطا شد.

تیمور گورگین زاده 1313 محقق، شاعر ترانه های گیلکی معروف به مولانای گیلان نویسنده کتاب هایی چند و مقاله نویس سال های دور در روزنامه های اطلاعات و همشهری است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نشان درجه یک هنری به شاعر گیلانی اعطاء شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نشان درجه یک هنری به شاعر گیلانی اعطاء شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید