تاثیر گوشی های تاشو روی آینده تبلت ها چگونه خواهد بود؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، سال های زیادی است که می شونیم با افزایش اندازه نمایشگر گوشی های هوشمند، دوران طلایی تبلت ها نیز به سرانجام خواهد رسید. فعلا این اتفاق رخ نداده چرا که گوشی های هوشمند برای تبدیل شدن به تبلت هنوز راه درازی در پیش دارند. اما اینطور که به نظر می رسد، ورود گوشی های تاشو می تواند اتفاقات زیادی را رقم بزند؛ در واقع با وجود گوشی های تاشو یا شاهد پیشرفت دنیای تبلت ها خواهیم بود، یا انقراض آن ها.

تاثیر گوشی های تاشو روی آینده تبلت ها چگونه خواهد بود؟

شرکت های سازنده گوشی های هوشمند هیچگاه دست از جاه طلبی های خود برنداشتند و دائما به دنبال این هستند که کوچکترین محصول ممکن را با بهترین کارایی و کیفیت راهی بازار نمایند تا علاوه بر اینکه کاربر همه جا بتواند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشد، بلکه از قدرت بالای آن نیز برای رسیدگی به امور حرفه ای خود بهره مند گردد. با این طرز فکر بود که می بینیم گوشی ها اکنون جای تبلت های قدیمی با نمایشگر کوچک را کاملا پر نموده اند و تبلت ها نیز در حد و اندازه ها یک لپ تاپ فراوری می شوند.

در واقع الان مرز خاصی بین تبلت های قدرتمند مخصوص کسب و کار و لپ تاپ های مربوط به این حوزه کاری دیده نمی گردد. اینطور که به نظر می رسد، به زودی مرز خاصی هم بین گوشی ها و تبلت های هوشمند شاهد نخواهیم بود. اما این اتفاق چگونه و به چه قیمتی رخ خواهد داد؟ یک گوشی تا چه اندازه می تواند عظیم باشد که هم وظیفه خود به عنوان یک گوشی را انجام دهد و هم در حد و اندازه های یک تبلت ظاهر گردد؟

اگر بخواهیم منصفانه به داستان نگاه کنیم، تبلت ها مزیت های بسیار زیادی دارند. این محصولات قدرت بالا را در قالب محصولی بسیار سبک وزن ارائه می دهند و از لحاظ طول عمر باتری نیز عملکرد بهتری از لپ تاپ ها دارند. برای انجام بازی های گوناگون (مخصوص گوشی و تبلت) در محل های مختلف، تماشای فیلم و سریال، نوشتن متون به یاری صفحه کلید و قلم و بسیاری موارد دیگر، تبلت ها هم از گوشی و هم از لپ تاپ ها گزینه ایده آل تری به حساب می آیند.

اما از طرفی اگر از تبلت ، لپ تاپ و گوشی هوشمند بهره ببرید، یا داشتن این سه محصول در کنار هم را تصور کنید، می بینید که گوشی برای رسیدگی به بیش از نیمی از کارهای روزانه مناسب است. برای انجام امور سنگین تر هم از لپ تاپ استفاده می گردد. بنابراین در این بین چه جایگاهی برای یک تبلت وجود دارد؟ شما مبلغی بیش از 1000 دلار برای یک تبلتی می پردازید (به همراه لوازم جانبی نظیر قلم و صفحه کلید) که جز اندازه نمایشگر، تفاوتی با گوشی هوشمند شما ندارد. حال تصور کنید اگر گوشی هوشمند بتواند با همین قیمت یا شاید اندکی بیشتر، به یک تبلت تبدیل گردد، چه نیازی به تبلت خواهد بود؟

درباره گوشی های نوت صحبت نمی کنیم. کهکشانی های سامسونگ شاید عظیم ترین نمایشگر را بین گوشی های هوشمند در بازار داشته باشند اما هیچوقت نمی توانند از لحاظ کاربرد، به اندازه یک تبلت با نمایشگر 10 اینچی یا بیشتر باشد. آنچه که در ذهنمان وجود دارد و می تواند شایسته ترین رقیب تبلت ها باشد، گوشی تاشو است. محصولی که در یک لحظه می تواند از گوشی به تبلت و برعکس تبدیل گردد.

گلکسی Z Fold 2 را در نظر بگیرید. محصولی که در حالت معمولی کاملا به اندازه یک گوشی عادی است (نه از لحاظ قطر) اما وقتی باز می گردد، کاربر به یک نمایشگر عظیم 7.6 اینچی دسترسی خواهد داشت که تا حد زیادی تجربه کار با تبلت را در اختیارتان قرار می دهد. (این گوشی را می توان از لحاظ اندازه، مشابه آیپد مینی اپل دانست.)

  • چرا اپل تا به امروز از آیفون تاشو رونمایی ننموده است؟

اما مسئله ای وجود دارد. گوشی های تاشو فعلا بسیار شنماینده هستند و کاربر نمی تواند به این زودی ها روی قابلیت های آن حساب باز کند. گلکسی Z Fold 2 در حال حاضر بهترین گوشی تاشو اما در عین حال شنماینده ترین گوشی موجود نیز هست که حتی از قلم و صفحه کلید هم پشتیبانی نمی نماید و این یعنی مسئله ای اساسی برای طراحان گرافیکی.

اما وقتی می گوییم گوشی تاشو می تواند رقیب سرسختی برای تبلت باشد، بدیهی است منظورمان گلکسی Z Fold 2 نیست. چرا که این محصول جز نسل های اولیه این سری به حساب می آید و حتی سال بعد هم نمی توان آنقدرها به محبوبیت و مقبولیت این محصولات امیدوار بود. با این حال اگر قرار باشد اتفاقی رخ دهد، باید سال بعد، تازه شاهد شروع شدن آن باشیم. گفته می گردد گلکسی Z Fold 3 با پشتیبانی از قلم S-Pen راهی بازار می گردد. خبر بسیار خوب برای بعضی از کاربرانی که ترجیح می دهند روی صفحه ای به این عظیمی به جای کار با انگشت، با قلم کار نمایند.

  • سامسونگ احتمالا روی یک تبلت تاشو و گوشی با نمایشگر شفاف کار می نماید

البته همانطور که در بالا هم اشاره شد، حتی سال بعد هم گوشی های تاشو نمی توانند به محبوبیت تبلت ها خاتمه دهند. چون مثلا گفته می گردد سامسونگ میخواهد برای سال آینده چهار گوشی تاشو شامل یک مدل مقرون به صرفه راهی بازار کند. اما اگر سیاست شرکت مشابه سیاستی باشد که برای گوشی های سری S21 در نظر دارد، احتمالا تنها در مدل بالارده شاهد پشتیبانی از قلم خواهیم بود. همین موضوع احتمالا قیمت محصول مورد نظر را به چیزی حدود 2000 دلار می رساند. یعنی حدودا دو برابر بیشتر از گران ترین تبلت اندرویدی موجود!

بنابراین به نظر می رسد فعلا تبلت ها در منطقه امنی قرار داشته باشند. اما اگر یک گوشی هوشمند قرار باشد به سلطه این محصولات خاتمه دهد، آن گوشی قطعا باید تاشو باشد تا کاربر بتواند همزمان از مزیت های هر دو محصول استفاده کند. با این حال اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد، احتمالا شرکت ها به ساخت تبلت های تاشو روی می آورند و در این راه هم مانع سختی وجود نخواهد داشت. اخیرا شنیده بودیم ال جی میخواهد لپ تاپی 17 اینچی با نمایشگر رول شونده معرفی کند. اگر دست یابی به چنین فناوری سخت و پیچیده ای ممکن باشد، بنابراین طولی نخواهد کشید تبلت هایی را با قابلیت تاشوندگی ببینیم. اگر این اتفاق رخ دهد، باز هم فاصله مشخصی بین گوشی و تبلت ایجاد می گردد و دیگر نگرانی از بابت حذف یکی از این دو محصول وجود نخواهد داشت.

به طور خلاصه، به نظر می رسد مادامی که گوشی های تاشو به پیشرفت اساسی نرسند، تبلت ها با قدرت به کار خود ادامه خواهند داد. اگر شرکتی بتواند تمام مسائل موجود در گوشی های تاشوی کنونی را حل نماید، که از مهم ترین آن کیفیت ساخت و قیمت بالاست و تمایلی هم به ساخت تبلت تاشو وجود نداشته باشد، فروش تبلت ها با افت بسیار زیادی همراه خواهد شد. در غیر این صورت، تبلت ها می توانند با قابلیت تاشوندگی، محبوبیتی بیشتر از قبل هم کسب نموده و در واقع نه تنها از خطر حذف شدن نجات پیدا نمایند، بلکه شرایط بهتری به نسبت قبل داشته باشند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا گوشی های تاشو می توانند آینده تبلت ها را به خطر بیندازند؟

  • تصاویر جدید و زیبایی از گوشی تاشو سامسونگ گلکسی Z Fold 3 منتشر شد

منبع: Android Central

منبع: دیجیکالا مگ

به "تاثیر گوشی های تاشو روی آینده تبلت ها چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر گوشی های تاشو روی آینده تبلت ها چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید