کشف آثار تاریخی در راستا لوله گذاری گاز در ایلام

به گزارش وبلاگ وردپرس، ایرنا/ براساس سخنان سرپرست هیأت کاوش باستان شناسی، کشف آثار تاریخی در راستا لوله گذاری گاز در ایلام صورت پذیرفت.

کشف آثار تاریخی در راستا لوله گذاری گاز در ایلام

بهزاد فریادیان با اشاره به جزئیات این پروژه کاوش گفت: روستای سرابکلان از توابع شهرستان سیروان استان ایلام از دیرباز بر روی شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و امروزه با جمعیتی بالغ بر 250 تا 300 خانوار بر روی این شهر تاریخی ساکن مانده است.

او اضافه کرد: در پی پیگیری های اهالی روستا و تصمیمات مقامات استان، سیستم گازرسانی به این روستا در مراحل اجرایی قرار گرفت و در این راستا از محل اعتبارات شرکت گاز استان اعتباری برای کاوش، مطالعه و حفاظت آثار در راستا گاز رسانی به روستا بصورت هم زمان در نظر گرفته شد.

این باستان شناس با بیان اینکه کل راستا اصلی گاز کشی در سه خط اصلی 2800 متر است و تا کنون بیش از 900متر از راستا پیش بینی شده در راستا گاز رسانی مورد ارزیابی، حفاری و در نهایت لوله گذاری قرار گرفته، گفت: در مکانهایی که در راستا لوله گذاری به آثار تاریخی غیرمنقول رسیده ایم، با حفظ اصالت اثر در راستاهای کمتر آسیب پذیر اقدامات لازم بعمل آمده است.

فریادیان گفت: بدیهی است به منظور آسیب پذیری کمتر به آثار تاریخی در راستا علمک هایی که از لوله اصلی انشعاب می گیرند تا تعداد حدود پنجاه علمک تا عمق 40 سانتیمتری حفاری و بقیه لوله گذاری فرعی بصورت روکار نصب بر روی دیوارها تا درب منازل انجام می گیرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: اهمیت و جایگاه شهرتاریخی ساسانی سرابکلان سیروان بقدری چشمگیر است که قابلیت تبدیل به سایت گردشگری در سطح ملی را دارد، لذا نباید اجرای شبکه گاز رسانی به روستا، مسئولان امر را در اقدام به جابجای و سبک سازی حجم منازل تازه الاحداث غافل کند که البته مسئولیت این مهم در درجه نخست بعهده بنیاد مسکن استان است.

او خاطرنشان کرد: ترک خوردگی زودهنگام خانه های تازه الاحدات بر روی بناهای تاریخی قدیمی که اغلب بدون پی ریزی و فنداسیون غیر اصولی بنا شده اند خطرات انسانی زیادی در آینده نه چندان دور بدنبال خواهد داشت.

این باستان شناس در ادامه نبود معابر مناسب جهت دسترسی به منازل و همچنین نداشتن سیستم دفع فاضلاب مناسب را از دیگر مسائل اجتمایی و بهداشتی این روستا خواند و گفت: پروژه گاز رسانی به روستا در صورت همراهی و همکاری کارشناسان شرکت گاز با هیئت کاوش در راستا لوله گذاری گاز در یک فرایند 3 ماهه قابل انجام خواهد بود.

منبع: همگردی

به "کشف آثار تاریخی در راستا لوله گذاری گاز در ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثار تاریخی در راستا لوله گذاری گاز در ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید