سازهایی که به اجبار کرونا فروخته شد!

به گزارش وبلاگ وردپرس، حسام اینانلو ـ نوازنده کمانچه ـ درباره اثرات کرونا بر حوزه موسیقی ایرانی در سال 99 می گوید: بخشی از دستاوردهای فعالان موسیقی حوزه موسیقی ایرانی در سال 99 این بود که روی فضای مجازی تمرکز کردند؛ یعنی راه های درآمدزایی و راه تبدیل کالای فرهنگی به یک مارکت را پیدا کردند. به نظرم این امر مسئله ای بود که سال ها برای موسیقدان های ایران مغفول مانده بود ولی در سال 99 و با شروع شیوع کرونا، خیلی ها این راه را پیدا کردند.

سازهایی که به اجبار کرونا فروخته شد!

این هنرمند در مصاحبه با وبلاگ وردپرس ادامه داد: در سال 99 بعضی از ناشرها یاد گرفتند که چگونه انتشار آلبوم های موسیقی را از حالت فیزیکی خارج نموده و به صورت دیجیتال منتشر نمایند. یکی از مسائل مهم پلتفرم یوتیوب است؛ چراکه این پلتفرم جزو مارکت های دیجیتالی است که می توان به وسیله آن به واسطه بودجه ای که برای تعداد بازدید ویدیوهای هنرمندان در نظر گرفته است، درآمدزایی داشت؛ البته ایران به واسطه تحریم و فیلتر یوتیوب از این موضوع میانبر می زند برای اینکه بتواند از این امکانات استفاده کند ولی به هرحال به این سمت می رود.

این نوازنده کمانچه اظهار کرد: بخش اجرا که فضای کلی پویایی هنر موسیقی است، در همه جای جهان امکانی برای آن وجود ندارند، دچار رکود شده است و اجراهای صحنه ای به نوعی بدون مخاطب اجرا می شوند.

همچنین از او پرسیدیم که فضای جاری در سال 99 تا چه حد باعث پسرفت موسیقی شد؟ گفت: تا آنجا که با توجه به گفته های دوستان موسیقیدان غیرایرانیم می دانم، بسیاری از آنها به واسطه حمایت های دولت ها و فروش آثارشان در اسپاتیفای و یا یوتیوب پیروز به گذران زندگی شدند. ولی در ایران بسیاری از موسیقیدان ها مجبور به فروش سازهایشان شدند اما نباید فراموش کرد که فعالیت در حوزه موسیقی ایرانی شغل نیست. خود من معلم هستم و فعالیت در حرفه موسیقی را به عنوان شغل برای گذران زندگی محسوب نمی کنم.

نظر اینانلو را درباره برگزاری کنسرت های آنلاین در سال 1400 در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا پرسیدیم. اعلام کرد: در سال 99 در حیطه کاری خودم دو دسته گروه اجرانماینده کنسرت های آنلاین دیدم که پلتفرم هایی که کار آنها را ارائه می دادند، می توانستند درآمدزایی داشته باشند ولی اساسا دولت باید از این موضوع حمایت کند؛ یعنی تمام این ارائه ها به حمایت اقتصادی و مواد اولیه احتیاج دارد که بتواند فراوری گردد. البته اگر بخواهند به وسیله فضای مجازی درآمد داشته باشند باید به یوتیوب مراجعه نمایند ولی این پلتفرم در ایران فیلتر است و تا زمانی که این پلتفرم فیلتر است کنسرت های آنلاین تنها توسط دولت می توانند به حیات خود ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سازهایی که به اجبار کرونا فروخته شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازهایی که به اجبار کرونا فروخته شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید