با انواع قطارهای ایران آشنا شوید

به گزارش وبلاگ وردپرس، قطار یکی از وسایلی است که بسیاری از گردشگران از آن برای سفر کردن استفاده می نمایند. قطار هم راحت و ایمن است و هم وسیله حمل و نقل ارزرانی به شمار میرود. بعلاوه با سفر از طریق قطار می توانید از طبیعت و منظره ها متنوع در طول مسیر لذت ببرید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی قصد داریم تا شما را با انواع قطارهای ایران آشنا کنیم.

با انواع قطارهای ایران آشنا شوید

انواع قطار مسافربری در ایران

به طور کلی انواع قطار مسافربری در ایران به دو نوع کوپه ای و سالنی تقسیم می شوند. قطارهای کوپه ای به صورت کوپه های 4 تخته یا شش تخته هستند که در بیشتر آنها امکان استفاده از صندلی ها به صورت تخت وجود دارد. قطارهای سالنی نیز چیدمانی شبیه به صندلی های اتوبوس و هواپیما دارند و فاقد کوپه هستند. صندلی های این قطارها قابلیت تبدیل شدن به تخت را ندارند. در ادامه به معرفی انواع قطار ایران در دو نوع کوپه ای و سالنی می پردازیم.

اگر اهل سفرهای مالی هستید، پیشنهاد می کنیم مطلب با قطار به کدام شهرها می توان سفر کرد را در مجله گردشگری فلای تودی مطالعه کنید.

قطار 5 ستاره فدک

این شرکت کار خود را از سال 1394 شروع کرد. با خرید بلیط قطار فدک می توانید سفر با برترین قطارهای ایران را تجربه کنید. قطارهای پنج ستاره فدک به صورت کوپه های 4 تخته هستند. در هر واگن از این قطارها 10 کوپه وجود دارد. صندلی های این قطارها بسیار راحت بوده و براساس آناتومی بدن انسان طراحی شده اند.

بعلاوه تخت ها نسبت به قطارهای دیگر بزرگتر است و فضای مناسبی را برای یک خواب راحت و آرام فراهم می نماید. هوای داخل هر کوپه با توجه به فصلی که در آن هستیم مناسب سازی شده است، بعلاوه امکان کنترل دما به صورت مجزا در هر کوپه وجود دارد. برای راحتی بهتر مسافران نیز دو سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در نظر گرفته شده است که در انتهای واگن ها قرار گرفته اند.

قطار 5 ستاره زندگی

قطار زندگی از اوایل سال 1394 شروع به فعالیت کرد. این قطارها از قطارهای شرکت رجا به شمار می روند و قطارهایی لوکس هستند، مخصوصا برای مسیرهای طولانی قطارهای مناسبی محسوب می شوند. قطارهای زندگی به صورت کوپه های 4 تخته هستند.

از ویژگی های مهم این قطارها می توان به وجود رستوران دو طبقه، سرو میان وعده در طول سفر، سرویس ایرانی و فرنگی در دو طرف هر واگن، سیستم صوتی و تصویری پیشرفته، سیستم تهویه مطبوع در داخل هر کوپه و وجود ویلچر برای افراد نیازمند اشاره نمود.

قطار 5 ستاره نورالرضا

یکی از برترین انواع قطارهای ایران قطار 5 ستاره نور الرضا محسوب می گردد. این شرکت ریلی از سال 1385 شروع به کار کرد. این قطارها دارای 18 واگن و دو رستوران هستند. امکانات قطارهای نور الرضا شامل بسته های خوراکی، بسته بهداشتی، پک کودک، سیستم تهویه مناسب، سرویس خواب، سیستم صوتی و تصویری و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی می گردد. رستواران قطار نورالرضا با محیطی آرام و ظرفیت حدود 40 نفر، انواع دسر و غذا را سرو می نماید، بعلاوه تنقلات و نوشیدنی در طول سفر به مهمانان ارائه می دهد.

قطار 4 ستاره غدیر

قطار غدیر یکی از قطارهای 4 ستاره باکیفیت در ایران است. این قطار از قطارهای شرکت ریل ترابر سبا به شمار میرود. این شرکت فعالیت خود را از سال 1388 شروع کرد. قطار غدیر سیستم تهویه مطبوع دارد و ضد حریق است. بعلاوه سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در تمام کوپه ها وجود دارد.

از دیگر امکانات این قطارها می توان به امکان پخش فیلم و موسیقی، سرو انواع غذای گرم و سرد ، سرویس خواب و رستوران اشاره نمود.

قطار 4 ستاره سیمرغ

قطار سیمرغ یکی از برترین قطارهای شرکت رجا است. در هر واگن از این قطارها 8 کوپه وجود دارد که هر کوپه دارای 4 تخت است. امکانات قطار سیمرغ شامل سیستم صوتی و تصویری، شیشه های دوجداره، تهویه مطبوع، پریز برق 220 ولت، سرویس بهداشتی در هر واگن به صورت جداگانه، رستوران، ویلچر برای افراد نیازمند، سرویس خواب، کتابخانه و جعبه یاری های اولیه است در طول سفر از مهمانان پذیرایی می گردد، بعلاوه امکان خرید تنقلات از فروشگاه قطار وجود دارد.

قطار 4 ستاره غزال

قطار غزال یکی از برترین گزینه ها برای سفرهای خانوادگی محسوب می گردد. این قطارها مجهز به واگن های 10 کوپه ای هستند که هر کوپه ظرفیت 4 نفر را دارد. قطارهای غزال در مجموع برای 40 مسافر درنظر گرفته شده است. از امکانات این قطارها می توان به ماکروویو، روزنامه، کتاب، هدفون، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، سیستم صوتی و تصویری، تخت های بزرگ و راحت و میزهای تاشو اشاره نمود.

بعلاوه با پرداخت هزینه بیشتر می توانید بلیط های VIP تهیه کنید که با خرید آن امکانات اضافه تری چون سرو رایگان غذا به صورت تست، دستگاه های بازی برای بچه ها و 2 عدد ال سی دی برای تماشای فیلم برای شما فراهم خواهد شد و سفر راحت تری را تجربه خواهید کرد.

قطار 4 ستاره سبز

یکی دیگر از انواع قطارهای ایران قطار ستاره سبز محسوب می گردد. قطار 4 ستاره سبز، یکی از قطارهای شرکت رجا است که از قطارهای پرطرفدار و محبوب در میان مسافران به شمار می رود. قطارهای سبز دارای 8 کوپه هستند که هر کدام ظرفیت 4 نفر را دارد. بدنه این قطار دولایه است و بالاترین مقاومت را در برابر حرارت و صوت داشته، بعلاوه در برابر سرما و گرما عایق بسیار خوبی محسوب می گردد.

از دیگر امکانات قطار 4 ستاره سبز می توان به سرویس بهداشتی، کتابخانه، بوفه و رستوران، سیستم صوتی و تصویری قوی و پزشک مخصوص اشاره نمود.

قطار 4 ستاره پلور سبز یا امید

قطار پلور سبز از قطارهای 4 ستاره شرکت رجا است که خیلی ها آن را با قطار سبز یکی می دانند، در صورتی که اینطور نیست و دو قطار متفاوت هستند. به همین دلیل در سال 1398 نام این قطار را به امید رجا تغییر دادند.

قطار پلور سبز برخلاف نامش قطاری آبی رنگ است. واگن های این قطار شامل 10 کوپه می گردد که هر کدام ظرفیت 4 نفر را دارد. از امکانات قطار 4 ستاره پلور سبز می توان به سیستم تهویه مطبوع هوا، یک وعده پذیرایی رایگان، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، 2 دستگاه LCD با امکانات صوتی و تصویری، شیشه های دوجداره، فروش تنقلات و غذا در رستوران و وجود ویلچر برای افراد نیازمند اشاره نمود.

قطار 4 ستاره سریر

قطار سریر در سال 1398 به بهره برداری رسید. این قطار یکی از مدرن ترین قطارهای شرکت رجا و ناوگان ریلی کشور به شمار میرود. از امکانات قطار سریر می توان به امکان سفارش غذای گرم و سرد، دمپایی های مخصوص و بسته های بهداشتی که شامل خمیردندان، حوله، پاشنه کش و لوازم بهداشتی اشاره نمود. امکانات دیگری که در قطار سریر وجود دارد شامل سیستم صوتی و تصویری، صندلی های ارگونومیک و تخت خواب شو، تهویه مطبوع و سیستم گرمایش و سرمایش است.

قطار 4 ستاره اتوبوسی پردیس

قطار پردیس یکی از انواع قطارهای ایران و قطارهای سالنی شرکت رجا به شمار می رود. این قطارها به نام قطارهای سریع السیر شناخته می شوند. یکی از ویژگی های خوب قطارهای پردیس برخورداری از صندلی هایی به سبک صندلی های هواپیماست، به طوری که در طول مسیر احساس راحتی کنید.

از امکانات دیگر این قطار می توان به سیستم صوتی و تصویری، سرویس بهداشتی فرنگی، سیستم گرمایش و سرمایش، بدنه و پنجره های عایق، سیستم تهویه مطبوع، یک وعده غذایی رایگان، پذیرایی میان وعده و فروش تنقلات اشاره نمود.

قطار 4 ستاره اتوبوسی صبا

قطار اتوبوسی صبا یکی از قطارهای شرکت رجا و یکی از انواع قطارهای ایران با درجه خوب محسوب می گردد. این قطارها دو طبقه هستند و صندلی های آن برخلاف تصور خیلی از افراد بسیار راحت است. امکاناتی که این قطارها دارند شامل دو تلویزیون صفحه تخت، سیستم صوتی و تصویری مناسب، فروش انواع خوراکی های بسته بندی شده، وجود ویلچر برای افراد نیازمند، سرویس های بهداشتی و سیستم تهویه اتوماتیک است.

قطار 3 ستاره البرز

قطار البرز از قطارهای 3 ستاره رجا است که در میان انواع قطارهای ایران در لیست مالی ها قرار می گیرد. هر واگن این قطار 9 کوپه با ظرفیت 4 نفر دارد. امکانات این قطارها شامل فروش تنقلات، پذیرایی میان وعده، فروش غذا در رستوران، سیستم صوتی، سرویس خواب، پریز برق در کوپه، جعبه یاری های اولیه، کتابخانه و توزیع نشریات در روزهای غیرتعطیل است.

قطار 3 ستاره خلیج فارس

قطارهای 3 ستاره خلیج فارس یکی از برترین قطارها برای سفرهای خانوادگی به حساب می آیند. این قطارها دارای 11 کوپه هستند که هر کدام ظرفیت 4 نفر را دارند. قطارهای خلیج فارس هم مانند خیلی از قطارها، امکاناتی چون پذیرایی در بدو ورود، سرویس خواب، فوریت های پزشکی و سیستم تهویه مطبوع را دارند.

از دیگر امکانات این قطارها می توان به فروش تنقلات و غذا در کوپه، دو لایه بودن بدنه و شیشه ها، سیستم صوتی و تصویری و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی اشاره نمود.

قطار 3 ستاره طوس

قطار طوس یکی از قطارهای شرکت رجا است که واگن های آن از آلمان شرقی به کشور آمده است. هر واگن این قطار دارای 9 کوپه است که ظرفیت 4 نفر را دارد. امکاناتی که این قطارها دارند شامل سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در هر کوپه، امکان سفارش غذا در زمان تهیه بلیط، سرویس خواب کامل، صندلی های مبله با پشتی مجزا، وجود جعبه یاری های اولیه در هر واگن، سیستم صوتی و تصویری، پریز برق و سیستم تهویه مطبوع اشاره نمود. بعلاوه در زمان تهیه بلیط امکان سفارش غذا وجود دارد، میان وعده و بطری آب معدنی کوچک نیز در طول سفر به مسافران داده خواهد شد.

قطار 3 ستاره مهتاب سیرجم

مهتاب سیرجم فعالیت خود را از سال 1389 شروع کرد. اگر در پی یکی از انواع قطارهای ایران با قیمت مناسب هستید، این قطار انتخاب خوبی خواهد بود. کوپه های این قطار، هر کدام ظرفیت 6 نفر را دارند. امکانات این قطارها شامل سرویس خواب کامل، میان وعده رایگان، سرویس بهداشتی فرنگی سیار، وجود ویلچر برای افراد نیازمند، سیستم تهویه مطبوع و توزیع روزنامه و مجله به صورت رایگان است.

قطار 3 ستاره پارسی

قطار پارسی از قطارهای شرکت رجا است که هر کوپه آن ظرفیت 6 نفر را دارد. این قطارها امکاناتی نظیر سرویس خواب تمیز، یاری های اولیه، ویلچر برای افراد نیازمند، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، سیستم صوتی و تصویری، خدمات پذیرایی، سیستم تهویه مطبوع و امکان خرید غذا در زمان خرید بلیط دارند.

قطار 3 ستاره میلاد

قطار میلاد از قطارهای 3 ستاره شرکت رجا است. کوپه های این قطارها به صورت 6 تخته هستند. امکانات این قطارها شامل سرویس خواب تمیز، سیستم صوتی، جعبه یاری های اولیه، ویلچر برای افراد نیازمند، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، توزیع نشریات و روزنامه در روزهای غیرتعطیل است. خدمات پذیرایی نیز شامل پذیرایی میان وعده، فروش تنقلات داخل قطار، امکان سفارش غذا برای صبحانه و عصرانه هنگام خرید بلیط و سرو غذا در رستوران قطار یا داخل کوپه است.

قطار 3 ستاره ریل باس ارم

این قطار از قطارهای 3 ستاره شرکت رجا است. قطارهای ریل باس به صورت اتوبوسی هستند. صندلی های این قطارها ایمنی و آسایش کامل را برای مسافران فراهم نموده است. از امکانات قطارهای ریل باس می توان به سیستم گرمایش و سرمایش، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، سیستم صوتی، پنجره های دو جداره و عایق صدا، جعبه یاری های اولیه و فروش تنقلات اشاره نمود.

سفر با قطار، تجربه ای راحت و متفاوت

قطار یکی از وسایل حمل و نقل ایمن و مقرون به صرفه به شمار میرود. در این مطلب انواع قطارهای ایران را به شما معرفی کردیم. هر قطار با توجه به تعداد ستاره ها و نوع آن، خدمات متفاوتی را ارائه می دهد. اگر در پی سفری مقرون به صرفه هستید بهتر است تا قطارهای 3 ستاره را انتخاب کنید، اما اگر در پی سفری با کیفیت هستید در پی قطارهای 4 ستاره و 5 ستاره باشید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای سفرهای طولانی، قطارهایی با امکانات بهتر را انتخاب کنید.

آیا تا به حال با قطار سفر نموده اید؟شما ترجیح می دهید با کدامیک از انواع قطارهای ایران سفر کنید؟

سوالات متداول درباره انواع قطارهای ایران

لوکس ترین قطارهای ایران کدامند؟

قطارهای 5 ستاره مثل فدک، زندگی و نورالرضا از قطارهای لوکس ایران محسوب می شوند.

قطارهای اتوبوسی باکیفیت در ایران کدامند؟

قطار پردیس، صبا و ریل باس ارم از قطارهای اتوبوسی یا سالنی باکیفیت هستند.

شرکت رجا چه نوع قطارهایی دارد؟

در این شرکت از قطارهای 4 تخته تا 6 تخته و قطارهای سالنی برای رزرو موجود است.

منبع: فلای تودی

به "با انواع قطارهای ایران آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع قطارهای ایران آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید