افزایش دوبرابری خطر زوال عقل در افسرده ها

به گزارش وبلاگ وردپرس، یک مطالعه نو بزرگ نشان می دهد که احتمال ابتلا به زوال عقل در افسرده ها بیش از دوبرابر بیشتر از سایر افراد است. خواه افسردگی در اوایل زندگی رخ دهد، یا در اواسط و اواخر زندگی.

افزایش دوبرابری خطر زوال عقل در افسرده ها

به گزارش دویچه وله و به نوشته نشریه پزشکی Everyday Health؛ بر اساس تجزیه و تحلیل داده های بیش از یک میلیون نفر در طول تقریباً چهار دهه، محققان دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا و پزشکان دانشگاه آرهوس در دانمارک اعلام کردند، بزرگسالانی که در هر سنی مبتلا به افسردگی تشخیص داده می شوند، نسبت به کسانی که افسردگی ندارند، بیش از دوبرابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل در آینده هستند.

این مطالعه که به تازگی در مجله JAMA Neurology منتشر شد، بعلاوه نشان داد که این خطر در مردان بیشتر از زنان و بعلاوه در افرادی که به علت افسردگی چندین بار بستری شده اند، بیشتر از سایر افراد است.

محققان اطلاعات بهداشتی جمع آوری شده از 1.4 میلیون شهروند دانمارکی را از اواخر دهه 1970 آنالیز کردند.

آن ها طی این مطالعه و بین سال های 1980 تا 2018 حدود 24 هزار و 600 فرد را با تشخیص افسردگی تازه شناسایی کردند. نتایج نشان داد که احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که قبلاً افسردگی داشتند، 2.41 برابر بیشتر بود.

نویسندگان مطالعه با آنالیز گروه های سنی 18 تا 44 (اوایل زندگی)، 45 تا 59 سال (میانسال) و یا 60 سال به بالا (سالمندی)، دریافتند که خطر ابتلا به زوال عقل بدون توجه به زمانی که فرد افسرده شده است، تقریباً یکسان است.

این مطالعه تأکید می نماید که مهم نیست در چه سنی هستید، اگر علائم افسردگی یا زوال شناختی را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

افسردگی بر سلامت قلب تأثیر می گذارد، که به نوبه خود می تواند تأثیر منفی بر مغز داشته باشد.

بعلاوه معین شده که افسردگی باعث افزایش فراوری گلوکوکورتیکوئید ها می گردد؛ یک استروئید در مغز که با سیستم ایمنی مرتبط است و احتمالاً التهاب را در مغز افزایش می دهد.

کاهش 32 درصدی خطر سرطان با 4 دقیقه ورزش روزانه

یک مطالعه تازه نشان می دهد که چند دقیقه ورزش شدید روزانه می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان یاری کند.

به نوشته Web MD و بر اساس نتایج این مطالعه که به وسیله محققان دانشگاه سیدنی انجام و در مجله Jama Oncology منتشر شد، حدود چهار دقیقه فعالیت بدنی در روز با کاهش 32 درصدی خطر ابتلا به سرطان همراه است.

به عقیده محققان، فعالیت بدنی می تواند بعضی از هورمون های مرتبط با رشد سرطان را تنظیم و به حفظ سلامت سیستم ایمنی یاری کند.

در این مطالعه بیش از 22 هزار نفر با میانگین سنی 62 سال مورد آنالیز قرار گرفتند و سلامت آن ها از نظر سرطان در طول هفت سال آنالیز شد.

محققان دریافتند که حداقل 3.4 تا 3.6 دقیقه فعالیت بدنی شدید در روز، با کاهش 17 تا 18 درصدی در کل خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. علاوه بر این، میانگین روزانه 4.5 دقیقه ورزش شدید، با کاهش 31 تا 32 درصدی بروز سرطان مرتبط بود.

نتایج این مطالعه پیغام مهمی برای کسانی است که زمان لازم برای ورزش منظم را پیدا نمی نمایند و نشان می دهد که حتی فعالیت های کوتاه مدت می تواند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید باشد.

فعالیت فیزیکی شدید در طول روز می تواند شامل فعالیت هایی مانند کار های خانه، راه رفتن در سربالایی، پیاده روی با قدرت، یا بازی های پرانرژی با بچه ها یا دوستان باشد.

در حالی که نتایج می تواند برای افرادی که به سختی به یک برنامه ورزشی منظم پایبند هستند، انگیزه بخش باشد، این بدان معنا نیست که چهار تا پنج دقیقه ورزش تمام چیزی است که یک فرد برای سالم ماندن به آن احتیاج دارد.

بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت، تمام بزرگسالان سالم باید 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت میانه در هفته و یا 75 تا 100 دقیقه ورزش هوازی شدید را در برنامه زندگی خود بگنجانند.

منبع: فرارو

به "افزایش دوبرابری خطر زوال عقل در افسرده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دوبرابری خطر زوال عقل در افسرده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید