آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو

به گزارش وبلاگ وردپرس، گاهی اوقات ممکن است که عملکرد تصویر تلویزیون شما دچار اختلال گردد، به طور معمول در چنین شرایطی مشکل از بک لایت دستگاه است. بک لایت نور و روشنایی و کیفیت تصویر تلویزیون را معین می نماید. زمانی که این قطعه دچار مشکل گردد، اولین نشانه آن در تصویر تلویزیون بروز پیدا خواهد نمود. به همین دلیل ما تصمیم گرفته ایم تا در این مطلب درباره بک لایت و هزینه تعمیر و تعویض آن، دلیل های خراب شدن و درنهایت آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو صحبت کنیم.

آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو

بک لایت چیست؟

هدف نهایی در این مطلب، آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو است اما مهم ترین چیزی که شما باید برای این کار بدانید، آشنایی کامل با بک لایت است. به همین خاطر قبل از هر چیز ما به شما می گوییم که بک لایت چیست و چرا خرابی آن شما را به تعمیر تلویزیون احتیاجمند می نماید. صفحه تلویزیون از خودش هیچ نوری ندارد و نور آن به وسیله بک لایت و لامپ های ال ای دی و فلورسنت تأمین می گردد.

بک لایت در تلویزیون های ال ای دی به وسیله لامپ های ال ای دی و در تلویزیون های ال سی دی به وسیله لامپ های فلورسنت تأمین می گردد. در نتیجه به طور کلی می توان گفت که وظیفه بک لایت در تلویزیون، تأمین نور برای به نمایش درآوردن تصویر است. عمر مفید و تقریبی بک لایت 6 تا 10 سال تخمین زده می گردد.

شناخت انواع بک لایت ها

بک لایت ها در تلویزیون های دوو به 2 دسته تقسیم می شوند:

  • بک لایت شاخه ای: این مدل از بک لایت از شاخه های افقی تشکیل شده است و لامپ ها با فاصله های مشخصی روی این شاخه ها قرار دارند. این لامپ ها به صورت مستقیم نور را می تابانند.
  • بک لایت لبه ای: بک لایت لبه ای در لبه های صفحه نمایش تلویزیون قرار می گیرد. در این مدل بک لایت، لامپ ها با تراکم بیشتری کنار هم قرار می گیرند و این موضوع منجر به کاهش ضخامت تلویزیون می گردد.

علائم خرابی بک لایت تلویزیون دوو

یکی دیگر از مواردی که باید برای عوض کردن بک لایت تلویزیون دوو بدانید، شناخت علائم خرابی بک لایت تلویزیون دوو است. در ادامه این موارد را شرح خواهیم داد:

  • تلویزیون تصویر ندارد ولی صدا دارد.
  • هاله یا لکه های تیرهای روی تصویر ایجاد شده است.
  • نقاط نورانی در تصویر دیده می گردد.
  • نیمی از تصویر سیاه شده است.
  • تصویر قطع و وصل می گردد یا چشمک می زند.
  • تصویر قطع می گردد و لوگوی دوو به نمایش در می آید.

آنالیز دلیل های سوختن بک لایت تلویزیون دوو

  • استفاده از قطعات با کیفیت میانه

یکی از موارد مهمی که باید بدانید، این است که یکی از دلایلی که باعث سوختن بک لایت می گردد، استفاده کردن از قطعه ای با کیفیت ضعیف یا میانه است. در نتیجه لامپ های به کار برده شده در بک لایت، زودتر از زمان معمول می سوزند یا آسیب می بینند.

  • استفاده مداوم از تلویزیون

اگر تلویزیون در منزل شما به طور مداوم و برای ساعت های طولانی روشن میماند، باید بدانید که این امر باعث داغ شدن تلویزیون و درنهایت مستهلک و فرسوده شدن قطعات تلویزیون از جمله بک لایت تلویزیون شما می گردد. نکته ای که می توانید در نظر داشته باشید تا از تعویض بک لایت تلویزیون بی احتیاج شوید، این است که هر 4 ساعت تلویزیون را به مدت 15 تا 20 دقیقه خاموش کنید تا دستگاه کمی خنک گردد و به حالت اولیه برگردد.

  • خرابی بک لایت بر اثر گرمای محیط

در صورتی که تلویزیون را در نقطه ای گرم قرار دهید، یعنی علاوه بر این که قطعات تلویزیون بر اثر روشن بودن و کار کردن گرم می گردد، به طور کلی در محیطی با دمای بالا هم قرار می گیرد که بالا رفتن دمای قطعات را دوچندان می نماید. همواره موقع معین محل قرارگیری تلویزیون به این نکته دقت کنید که تلویزیون را در نزدیکی شوفاژ و بخاری و آشپزخانه قرار ندهید.

  • بالا بودن مقدار روشنایی نور تصویر

زمانی که شما قصد خرید تلویزیون را دارید، شرکت ها برای این که بیشترین و بالاترین کیفیت تصویر تلویزیون را به شما نشان دهند، نور صفحه نمایش را در بالاترین مقدار ممکن تنظیم می نمایند و زمانی هم که شما تلویزیون را خریداری می کنید، با همان تنظیمات استفاده می کنید. همین موضوع طول عمر لامپ های بک لایت را کاهش می دهد.

برای حل این مشکل وارد تنظیمات تلویزیون شوید و نور و روشنایی صفحه نمایش تلویزیون را کم کنید یا می توانید تنظیمات تلویزیون را روی حالت صرفه جویی انرژی قرار دهید. بعضی از تلویزیون ها هم از گزینه Eco sensor برخوردارند که با انتخاب گزینه نور تلویزیون براساس نور محیط تنظیم می گردد؛ اما اگر می خواهید به صورت دستی روشنایی صفحه نمایش تلویزیون را تنظیم کنید، آن را روی 60 تا 80 قرار دهید.

  • جدا شدن بک لایت از سینی خنک نماینده

یکی دیگر از مواردی که باعث خراب شدن بک لایت و احتیاج شما به یادگیری آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو می گردد، فاصله گرفتن لامپ ها از سینی است. سینی ها به منظور گرفتن گرما از لامپ ها و تخلیه گرما طراحی شده اند. در نتیجه زمانی که لامپ ها از سینی فاصله می گیرند، دیگر نمی توانند به خوبی گرما را خارج نمایند و این مسئله باعث می گردد تا بک لایت زودتر از موعد بسوزد.

لامپ ها به یاری چسب یا گیره فلزی به سینی وصل می شوند و زمانی که چسب یا گیره استفاده شده از کیفیت پایینی برخوردار باشد، باعث سوختگی و آسیب دیدگی لامپ ها خواهد شد.

مطالعه بیشتر: نمایش زیرنویس در تلویزیون

آنالیز دلیل دیر روشن شدن تلویزیون دوو

یکی از مسائل تلویزیون دوو، دیر روشن شدن آن است. در این بخش قصد داریم تا دلیل دیر روشن شدن تلویزیون دوو را آنالیز کنیم. این مشکل می تواند مربوط به برد پاور یا برد تغذیه و خازن های تلویزیون باشد. در این صورت باید برد را تعمیر یا تعویض کنید.

برد پاور با برق شهری در ارتباط بوده و احتمال آسیب تماشا این قطعه بیشتر از سایر قطعات است. تغییرات دمایی، نوسانات ولتاژ و … همگی می توانند منجر به آسیب تماشا این قطعه شوند. در صورتی که دلیل دیر روشن شدن تلویزیون دوو را آنالیز و رفع نکنید، بعد از مدتی در روشن کردن تلویزیون هم دچار مشکل می شوید. شکستگی پنل، سوختن پنل و نفوذ مایعات به پنل هم می تواند باعث آسیب دیدگی تلویزیون و از دست رفتن تصویر گردد.

یکی از نشانه های دیر روشن شدن تلویزیون و احتیاج به تعمیر آن، چشمک زدن چراغ استندبای تلویزیون است. در این حالت تصویر کند و اسلوموشن می گردد و رنگ ها با هم تداخل پیدا می نمایند. یکی دیگر از مواردی که باعث آسیب تماشا پنل تلویزیون می گردد، ایجاد خط افقی روی صفحه نمایش تلویزیون دوو است. در تلویزیون های هوشمند، وجود ویروس در سیستم تلویزیون هم می تواند دلیل دیر روشن شدن تلویزیون دوو باشد.

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون دوو

مدلسایزقیمت تعمیر بک لایت تلویزیون دوو
سری G32 تا 49350,000 تا 650,000
سری H32 تا 49350,000 تا 650,000
سری E32 تا 49350,000 تا 650,000
سری S32 تا 49350,000 تا 650,000
سری F32 تا 49350,000 تا 650,000

هزینه تعویض بک لایت تلویزیون دوو

مدلسایزقیمت تعویض بک لایت تلویزیون دوو
سری G32 تا 49900,000 تا 1,500,000
سری H32 تا 49900,000 تا 1,550,000
سری E32 تا 49900,000 تا 1,500,000
سری S32 تا 49900,000 تا 1,400,000
سری F32 تا 49900,000 تا 1,500,000

عوامل مؤثر بر هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون دوو

  • در هر یک از مدل های تلویزیون دوو از بک لایت متفاوتی استفاده شده است و این موضوع باعث متغیر بودن قیمت بک لایت می گردد.
  • مقدار و ابعاد تلویزیون هم بر قیمت بک لایت تأثیر دارند. هرچه ابعاد تلویزیون بزرگ تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت بک لایت، کیفیت آن است.

آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو

برای عوض کردن بک لایت تلویزیون دوو ما 2 روش را برای انجام این کار شرح خواهیم داد که عبارتند از:

  • تعویض کل نوار LED
  • تعویض یک LED

1. تعویض کل نوار بک لایت

این روش نسبت به روش دوم، هزینه بیشتری دارد؛ چون در این روش همه نوار به طور کامل تعویض می گردد. برای این کار قبل از هر چیز مقدار و ولتاژ لامپ های LED را آنالیز کنید. در قدم بعدی یک عدد نوار بک لایت تهیه نموده و با نوار بک لایت قبلی جایگزین کنید؛ اما اگر نمی خواهید هزینه زیادی بکنید، می توانید از روش دومی که در ادامه شرح می دهیم بهره ببرید.

برای تعمیر تلویزیون در منزل از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

2. آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو و نحوه تعویض یک لامپ LED در نوار بک لایت

اولین نکته این روش این است که ابتدا شما باید همه لامپ های ال ای دی بک لایت را آنالیز نموده و لامپ هایی که دچار مشکل هستند را پیدا کنید. سپس لامپ های خراب را بردارید و لامپ های نو و سالم را با آن ها جایگزین کنید. دقت کنید که ولتاژ و جریان لامپ هایی که انتخاب نموده اید با لامپ های قبلی یکی باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه فعال کردن دوبله فارسی در تلویزیون

کلام آخر

همان طور که شرح دادیم، تعویض یا تعمیر بک لایت کار نسبتاً راحتی است و شما می توانید با داشتن کمی مهارت این کار انجام دهید؛ اما همواره پیشگیری بهتر از درمان است؛ در نتیجه بهتر است همواره قبل از این که به تعمیر یا تعویض بک لایت تلویزیون دوو احتیاج پیدا کنید، روش های افزایش طول عمر بک لایت را به کار بگیرید.

منبع: آچاره

به "آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو" امتیاز دهید

1 کاربر به "آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تعویض بک لایت تلویزیون دوو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید