آغاز کارآزمایی بالینی سیستم هایی که با کمترین مداخلات پزشکی سرطان را کنترل می کنند

به گزارش وبلاگ وردپرس، تیمی از محققان دانشکده فنی دانشگاه تهران دو سیستم برای شناسایی و کنترل سلول های سرطانی عرضه و وارد کارآزمایی های بالینی کردند که به گفته آنها این سیستم ها با کمترین مداخلات پزشکی قادر به کنترل این بیماری در مبتلایان است.

آغاز کارآزمایی بالینی سیستم هایی که با کمترین مداخلات پزشکی سرطان را کنترل می کنند

به گزارش وبلاگ وردپرس، دکتر محمد عبدالاحد در آیین رونمایی از سردیس برگزیدگان سومین جایزه مصطفی (ص) گفت: سیستمی که در سال گذشته پیروز شدیم برای آن جایزه مصطفی(ص) را دریافت کنیم، خوشبختانه مجوز وزارت بهداشت را گرفت و به عنوان اولین دستگاه کاملا مستقل درمانی در دنیا که دارای پروانه بهره برداری است، به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این سیستم از اسفندماه سال گذشته وارد کلینیک های درمانی شد، اظهار کرد: در حال حاضر در برخی از بیمارستان ها و کلینیک های دولتی از آن استفاده می شود و بسیار خوشحالم که یک فناوری از فاز پژوهشی به حوزه محصولی که کارآزمایی های بالینی آن با پیروزیت انجام شده، رسیده است.

عبدالاحد عنوان این دستگاه را CDP ذکر کرد که قادر به تشخیص بافت های آلوده به سلول های بدخیم در سرطان پستان است و ادامه داد: اقداماتی برای صادرات این دستگاه آغاز شده است و امیدواریم با توجه به اتفاقاتی که در حوزه کرونا رخ داد و دنیا به سمت حداقل مداخلات حرکت می کند، کارهای جدید تحقیقاتی جدید ما بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

این محقق از توسعه دو سیستم جدید خبر داد که در انتهای مراحل کارآزمایی های بالینی قرار دارند و یادآور شد: یکی از آنها سیستم استفاده کننده از نیدل الکترونیکی است که بدون نیاز به نمونه برداری به رادیولوژیست ها کمک می کند تا توده ای را که تحت گاید سونوگرافی بررسی می شود، در صورت مشکوک شدن به آن، بدون نیاز به بافت برداری، اقدام به شناسایی آن کند.

عبدالاحد سیستم دیگر را دستگاه Real Time درمانی عنوان کرد و در این باره توضیح داد: برای برداشتن توده سرطان معمولا در اتاق عمل توده باز و رگ های خونی آن پاره می شود که این امر احتمال متاستاز را افزایش می دهد، ولی این سیستم می تواند تا حد زیادی توده را کوچک کند و در نهایت با تغییر در رژیم جراحی و شیمی درمانی، می توان بیماری سرطان را در بیماران کنترل کرد.

مجری طرح اضافه کرد: با توجه به پاندمی کرونا بسکمک از جراحی ها کنسل شده است و متاسفانه افرادی که دچار بیماری های مزمن غیر واگیر مانند سرطان ها هستند، تحت فشارند و ما تا به امروز از این دستگاه بر روی 19 بیمار مبتلا کارآزمایی های بالینی را آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: کشور ایران زمینه خوبی در زمینه همکاری میان دانشکده ها ومراکز مهندسی و پزشکی در حوزه عملیاتی و بالین دارد؛ چرا که تحقیقات پزشکی دارای دو بخش کلینیکی و کارآزمایی بالینی و حوزه مدل سازی حیوانی است و امیدوارم در سال 2021 و 2022 پیروز شویم که محصول CDP را به دنیا معرفی کنیم تا بیشتر به بیماران کمک کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آغاز کارآزمایی بالینی سیستم هایی که با کمترین مداخلات پزشکی سرطان را کنترل می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز کارآزمایی بالینی سیستم هایی که با کمترین مداخلات پزشکی سرطان را کنترل می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید