نیم ور به پیشواز آئین کهن بیل گردانی می رود

به گزارش وبلاگ وردپرس، مهدی لعل بار، ظهر آدینه 8 اردیبهشت ماه در حاشیه آماده سازی بیل های مراسم بیل گردانی اظهار کرد: بیل گردانی، آیین کهن شهر نیم ور است که دو هزار سال قدمت دارد و این آیین، برگرفته از کار، زندگی، کوشش و ورزش مردم نیم ور است.

نیم ور به پیشواز آئین کهن بیل گردانی می رود

وی ادامه داد: از بند تاریخی نیم ور تا زمین های کشاورزی این شهر حدود 18 کیلومتر فاصله است که آب مورد احتیاج زمین های کشاورزی به وسیله این بند و نهر 18 کیلومتری تامین می گردد. هر ساله در اسفندماه و به منظور آماده سازی زمین های کشاورزی برای کشت در سال زراعی نو، این نهر لایروبی می شد.

لعل بار اضافه کرد: با توجه به بعد مسافت و سختی کار، هر کشاورز به مقدار سهم خود از زمین های کشاورزی، باید سهم خود در لایروبی را با مشارکت شخصی، تامین هزینه کارگران یا تقبل بهای آن پرداخت می کرد و این مسئله باعث می شد که در زمان های گذشته بیش از 100 نفر در لایروبی نهر آب مشارکت داشته باشند.

وی توضیح داد: در حال حاضر به علت سیمانی شدن نهر آب و سهولت کار، لایروبی در مسافت کمتری انجام می گردد. کشاورزان لایروبی را طوری برنامه ریزی می کردند که مصادف با ظهر یا عصر به انتها برسد و پس از انتها لایروبی، 7 بیل را در یک دسته 4 تایی و یک دسته 3 تایی به هم بسته و به بیل گردانی می پرداختند.

لعل بار گفت: 7 بیل، برگرفته از چرخش هفت آسمان و نزول باران از آنها برای رونق کشاورزی است. بعلاوه عدد 7 نمادی از 7 دانگ زمین های منطقه شامل 6 دانگ زمین های کشاورزی نیم ور و یک دانگ زمین از باقرآباد است.

وی اظهار کرد: البته یک سبک سنتی آبیاری در نیم ور وجود دارد که به ثبت ملی نیز رسیده است و شامل هفت جوی آب است که در هفت شبانه روز هفته، بین زمین های کشاورزی نیم ور تقسیم می گردد. همین مسائل، 7 را به عددی مقدس برای نیم ور تبدیل نموده است.

لعل بار ادامه داد: با انتها لایروبی، بیل گردانی به عنوان یک جشن نمادین و به منظور شکرگزاری از خداوند برای اعطای آب و برکات به زمین های کشاورزی صورت می گرفته است. این مراسم بعلاوه دعایی برای آب خواهی از خداوند در سال زراعی نو است تا با نزول باران، کشاورزی آنان رونق پیدا نموده و آفات از زمین ها و باغات آنان دور باشد.

وی اضافه کرد: پهلوانان و جوانان نیم وری در این مراسم این 7 بیل را اطراف سر خود می چرخاندند. اگرچه این هفت بیل بین 25 تا 30 کیلوگرم وزن دارند اما در حین چرخش، بیش از 250 کیلوگرم وزن را به بیل گردان تحمیل می نماید و این کار علاوه بر قوای جسمانی، احتیاجمند تسلط بر مهارت بیل گردانی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان محلات گفت: این مراسم در سال 89 به ثبت ملی رسیده و به علت اینکه عملیات لایروبی به خاطر سیمانی شدن مسیر آب، مانند گذشته انجام نمی گردد، با تشکیل ستاد بیل گردانی نیم ور، تصمیم گرفته شد که هر ساله زمان مشخصی برای این مراسم در نظر گرفته گردد.

وی اظهار کرد: معمولا بیل گردانی در آخرین آدینه فروردین هر سال برگزار می شد اما سال جاری به علت همزمانی با ماه مبارک رمضان، با یک هفته تاخیر برگزار می گردد.

لعل بار ادامه داد: این مراسم همراه با موسیقی خاصی با استفاده از سنج، طبلِ ریز و نوعی فلوت برگزار می گردد که به عنوان یک قدرت نمایی نمادین در برابر بدخواهان آبِ نیم ور و اعلام همبستگی و آمادگی برای مبارزه با دشمنان آبِ نیم ور است.

وی اضافه کرد: در ابتدای مراسم نیز رژه نمادین لایروبی و بازسازی این مراسم صورت می گیرد تا علاقمندان در جریان نحوه لایروبی قرار بگیرند. بعلاوه مراسم سال جاری یادبودی برای گرامیداشت یاد عباس عبدالوهاب و سیدعباس سیدجعفری به عنوان دو تن از پیشکسوتان درگذشته بیل گردانی نیم ور است.

منبع: گردشبان

به "نیم ور به پیشواز آئین کهن بیل گردانی می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیم ور به پیشواز آئین کهن بیل گردانی می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید